העולם שבמסך והעולם שבצלחת: מהי הדיאטה המיטבית?. תמונה ממאגר Ingimage
העולם שבמסך והעולם שבצלחת: מהי הדיאטה המיטבית?. תמונה ממאגר Ingimage

העולם שבמסך והעולם שבצלחת: מהי הדיאטה המיטבית?

מבולבלים מכל הדיאטות שרצות ברחבי הרשת? הכתבה הבאה מציגה מה כל אחד מאתנו צריך לעשות כדי לתרום לבריאות שלו ולתזונה מאוזנת

פורסם בתאריך: 9.3.20 14:26

מאת: נעמה כפרי, דיאטנית קלינית במרפאה להפרעות אכילה, של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי

גורמים רבים משפיעים על האכילה. בין השחקנים בשדה הזה בולטים בשנים האחרונות המסכים והרשתות החברתיות. המסכים נמצאים איתנו בכל רגע ונכנסים לחיינו גם בהיבט הפיזי כאשר הם שותפים לארוחה. הרשתות החברתיות מרעיפות עלינו שפע של דיאטות, עצות תזונתיות, עיסוק בדימוי הגוף, מתכונים, ודימויים (תמונות וסרטונים) של אנשים עסוקים באכילה. הן משתכללות משנה לשנה בכדי ללכוד את תשומת ליבנו, ומבססות את האטרקטיביות שלהן על הצגת מידע כאילו הוא אמת מוחלטת ועל השגת שינויים מהירים. באותו אופן גם הרבה מהדיאטות המוצעות כיום נוקשות, ברורות ומכוונות לתוצאות מהירות.

אבל אולי, יציאה מהמסך וחזרה לצלחת יכולה להיטיב איתנו לא פחות ואף יותר? חזרה לצלחת מתייחסת לבחירה נכונה בסוג המזון וכמותו, תזמון אכילה מותאם וטיפוח איכויות של תשומת לב לעצמנו ולאכילה.

סוג המזון
דפוסי אכילה לא נכונים תורמים לתחלואה. ב-2019 פרסם משרד הבריאות כי התזונה הים-תיכונית נמצאה כבעלת השפעה מיטיבה על הבריאות. עקרונותיה כוללים שמירה על משקל גוף בטווח התקין, פעילות גופנית, תזונה מגוונת המבוססת בעיקר על מזון שמקורו מהצומח, טרי או קפוא אשר לא עבר עיבוד או עבר עיבוד מינימלי וללא תוספת של סוכר, מלח או רטבים עתירי קלוריות ושומן והעדפה של מזון המוכן בבית על פני רכישת מזון מוכן. תזונה זו תורמת לבריאות הפרט, ויחד עם זאת גם מקדמת אכילה משפחתית מסורתית, מקדמת קיימות ואפשרית לכל כיס.

כמות המזון
בעשורים האחרונים חלה מגמה של הגדלת כמויות המזון המתבטאת בהגדלת כלי האוכל ואריזות המזון ובהגדלת המגוון המוצע. מגמה זו יצרה עיוות תפיסתי כאשר מנות שבעבר נחשבו למנות תקינות כיום נתפסות כקטנות. מכאן, בלי משים, כמות האוכל שאנחנו צורכים עולה. מומלץ לרכוש ולהשתמש בצלחות קטנות, בכוסות קטנות, באריזות מזון אישיות קטנות, ולהפחית גיוון בארוחות. למשל  "כלל ה -5" מדבר על ארוחה גדולה בה ניקח רק מנה אחת, תוספת אחת, שני סוגי סלטים וקינוח אחד. בארוחות קטנות נקטין את המגוון עוד יותר.

תזמון אכילה
עיסוק רב קיים בשאלה מתי כדאי לאכול והאם יש משמעות בריאותית לשעות בהן אנחנו צורכים את המזון. לבני האדם ישנם שעונים פנימיים המווסתים את פעילות הגוף. למזון יש תפקיד בסנכרון השעונים הללו, כאשר הם בתורם מסנכרנים את המסלולים המטבוליים על ידי הפרשת הורמונים וביטוי חלבונים מטבוליים בזמן הנכון. שיבוש בזמני האכילה, כמו צריכת ארוחות לילה עשירות או נשנוש לאורך כל היום, יוביל לשיבוש במנגנון השעון שיוביל לשיבוש מטבולי ולסיכון ולעליה במשקל ולמחלות נילוות. מספר עבודות בשנים האחרונות מראות את היתרונות של אכילה שהולכת ופוחתת לקראת שעות הערב.

אכילה מודעת
קשיבות, הידועה גם בשמות מודעות קשובה או מיינדפולנס היא תהליך פסיכולוגי של הבאת תשומת לב מכוונת, ממושכת ובלתי שיפוטית לחוויות המתרחשות בזמן הווה. הקדשת תשומת לב לאכילה נחשבת פעמים רבות כ"ביטול זמן", אף שבבסיסה ישנה כוונה להתמקדות בפעולה אחת חשובה. היכולת לעסוק רק בדבר אחד, לדוגמא רק באכילה, ולהיות ערים לו חסרה פעמים רבות בחיינו אך נמצאה כתורמת לבריאות הפיזית והנפשית.

איכויות האכילה מודעת
מודעות לרעב ולשובע – אותות פיזיולוגיים אלו מתפתחים בהדרגה ומסמלים לגוף את הצורך במזון או בהפסקת ארוחה. לכל אחד מהם דרגות שונות. אכילה תקינה היא כזו המתרחשת לרוב בעקבות רעב קל ומסתיימת בשובע נוח (אחריה אפשר לצאת להליכה).

סבלנות
סבלנות הינה היכולת להמתין בשקט, לשאת עיכוב או דחייה, לשאת מצבים מרגיזים או מתסכלים. פיתוח סבלנות יאפשר שינוי בסגנון האכילה.

נדיבות
נדיבות כלפינו, כלפי המזון, מגדליו והסביבה. אכילה כזו תביא להתחשבות בצרכים האמיתיים שלנו ושל הסביבה.

פשטות
פשטות משמעותה לעשות מעט (רק לאכול), לבחור במעט במקום במגוון ( 2-4 מזונות שונים בצלחת לארוחה) .

איטיות
מודעות לכל ביס.

גמישות
היכולת להתאים את עצמנו למצבים משתנים. בניגוד לתפריט קבוע ונוקשה מציאת הדרך שתאפשר הקפדה על בחירת מזון נכונה, כמות נכונה, קצב נכון בהתייחס גם לאירועים חיצוניים (למשל מסיבות) או פנימיים (מחשבות, רגשות) משתנים.

כל אחד מאיתנו יכול לעשות שינוי קטן בכל אחד מהתחומים האלו ולהשיג שינוי גדול בבריאותו וברווחה האישית.

ובכדי שנוכל לעשות זאת, הדיאטה שכדאי לאמץ היא הדיאטה הדיגיטלית (הפחתת מסכים).

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר