עייפות הורית. צילום ממאגר ingimage
עייפות הורית. צילום ממאגר ingimage

עייפות הורית: מה המשמעות ומה עושים עם זה?

מתמודדים עם שעות שינה מועטות לאחר הלידה? הכתבה הבאה במיוחד בשבילכם

פורסם בתאריך: 10.3.20 16:51

מאת: ד"ר תמר עציוני מומחית ברפואת ילדים, רופאת שינה בכללית מחוז חיפה וג"מ וסגנית מנהל מחלקת ילדים בביח כרמל מקבוצת כללית

לעתים יש הרגשה ששינה והורות הם כמו שמן ומים – לא מתערבבים טוב ביחד. אבל השינה איננה מותרות, השינה הינה צורך בסיסי קיומי לחיים תקינים. בכדי להבין את חשיבותה של השינה ואת הדרכים לשימורה חשוב להכיר את המנגנונים העומדים מאחוריה.

שני גורמים מרכזיים משפיעים על השינה 

האחד, מושפע בהצטברות חומרים שונים לאורך היממה להם אפקט מרדים. תהליך זה מוביל לעייפות שהולכת ונבנית במשך היום ומעלה את לחץ השינה בשעות הערב. במקביל לו, עובד תהליך נוסף – השעון הביולוגי. תפקידו לעזור לנו להיות מסונכרנים עם מחזור האור והחושך שבחוץ. מצד אחד יש לו תפקיד חשוב בשימור הערנות במשך היום ומהצד השני בתזמון "חלון השינה" האידאלי ושימור השינה לאורך הלילה.

שילוב תהליכים אלה קובע את השעה בה נרדם, כמות שעות השינה במהלך הלילה ושעת היקיצה שלנו. לשינה ישנה חשיבות מכרעת בתהליכים שונים בגוף – למידה וזיכרון, גדילה ושיקום של הגוף והמוח, שימור אנרגיה, תפקוד תקין של מערכת החיסון, בקרת טמפרטורה, איזון מצב הרוח ועוד.

חסך שינה עשוי להוביל לפגיעה ניכרת בתפקוד, אלימות מוגברת, הפרעות קשב וריכוז, שינויי מצב רוח (בעיקר עצבנות ודכאון), עליה במשקל ועליה בתחלואה (בעיקר כזו המערבת את מערכת כלי הדם והלב, נטייה מוגברת לזיהומים ועליה בשכיחות סרטן).

מה עובר על השינה שלנו כהורים טריים?

תינוק נולד ללא יכולת לסנכרן בן יום ולילה וישן במחזורים של ערות ושינה לסירוגין לאורך היממה ללא קשר לשעה ביום. רק סביב גיל חודשיים מתחיל תהליך הבשלה של השעון הביולוגי והתינוק מתחיל לרכז את השינה לאורך הלילה ולהגדיל את שעות הערות במשך היום. בגיל חצי שנה כבר ישנה בשלות דומה לזו של מבוגר.

מתוקף הצורך בסנכרון מלא בן התינוק להוריו – ישנה פגיעה משמעותית בתבנית השינה של ההורים שמובילה לחסך שינה בלילה והשלמת שינה במשך היום. מצב זה עלול להוביל מחד לישנוניות קשה ונטייה להירדמויות לא נשלטות (אפילו במצבים מסכנים כמו בזמן האכלת התינוק) ומאידך לפגיעה בשעון הביולוגי ובהמשך לנדודי שינה שנמשכים גם לאחר ששנתו של התינוק משתפרת ולכאורה ישנה אפשרות לשינה הולמת להורים.

לעתים קרובות הרגלים שנוצרים כבר בגילאים צעירים אלה, יובילו בהמשך להפרעות שינה התנהגותיות ולכן מודעות לנושא והתמודדות איתו כבר בשלב זה, הינה חשובה.

מה מומלץ לעשות?

בחודשים הראשונים לזרום עם התינוק, לא לנסות להתאים אותו לשגרת היום הרגילה שלכם, אלא לנסות ולהתאים את עצמכם לשגרת היום שלו. כשהתינוק ישן, תנצלו את הזמן לישון גם. הכביסה והכלים בכיור יחכו.
בהמשך סביב גיל חודשיים מומלץ להתחיל ולהקנות הרגלי שינה נכונים, שיגרה קבועה בערב לפני השינה, למידת הרדמות עצמאית והגבלת שעות שינה על הידיים שלכם.

תינוק מתעורר באופן תקין בסיומו של כל מחזור שינה (הנמשך כשעה), אך תינוק שיודע להירדם לבד בתחילת הלילה יצליח גם להירדם בחזרה באופן עצמאי במהלך הלילה ללא צורך בעזרה חיצונית מההורים (יניקה, בקבוק, מוצץ, ידיים).

במידה ותהליך שכזה לא מצליח, לא מומלץ לבצע התערבויות התנהגותיות נוקשות לפני גיל 6 חודשים, כיוון שלחלק מהתינוקות אין עדין את הבשלות הפיסיולוגית הנדרשת.

מעבר לגיל זה ניתן לבצע התערבויות התנהגותיות שונות לשבירת דפוסי השינה הלקויים (דוגמת שיטת הביקורים התכופים, שיטת הרם הורד וכו'). חשוב לדעת שחלק ניכר מההצלחה של התערבות שכזו תלוי במידת המחויבות של ההורה לתהליך. ישנו קושי אמיתי בהתמדה כיוון שלעתים קרובות התהליך מלווה בבכי עז מצד הילד ומצוקה ניכרת (של הילד ושל ההורה), ולכן חשוב להתחיל תהליך שכזה רק כשהצורך עולה מכם וכשאתם באמת בשלים להתחיל ולהתמיד בו. עקביות במסר המועבר לילד על הצורך שלו להירדם באופן עצמאי הינה חיונית להצלחת התהליך, וצריכה לעבור כחוט השני בתהליך ההרדמות ללא קשר לגורם המטפל המעורב בו (אבא, אמא, סבא, סבתא וכו').

לסיום – חשוב שתדעו ותרגישו שאתם לא לבד, חשוב לשתף כמה שיותר "תומכי לחימה" ולהפנים שהשינה חשובה להתפתחות התקינה של התינוק שלכם אבל באותה המידה גם לתפקוד התקין שלכם – לבד וכמשפחה. חשוב לזכור כי כל תינוק הוא אחר, עם מזג אחר וצרכים אחרים, אז תנסו שלא להשוות אותו לאחרים, ואל תיקחו ללב את מי שאומר לכם "הילד שלי ישן לילה שלם כבר מגיל חודש".


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר