תמונת אילוסטרציה. קרדיט ממאגר Ingimage
תמונת אילוסטרציה. קרדיט ממאגר Ingimage

הילד לא קשוב? על הפרעות קשב וריכוז בילדים

פורסם בתאריך: 2.9.20 22:36

לא הרבה יודעים: הסיבה להפרעות קשב וריכוז היא במקרים רבים גנטית ומקורה ברקע התורשתי של ההורים. בעבר אמנם לא היו אבחונים לתופעה זו, אך הורים רבים מספרים שאם היו ילדים בימינו, קרוב לוודאי שהיו מאובחנים כמו ילדיהם. כיום, כתוצאה מהקצב המהיר אליו הורגלנו, יש לסביבה המודרנית דרישות מורכבות יותר וחלק מהילדים צריכים להסתגל לעבוד בצורה מסודרת, יעילה ובקצב שמוכתב על ידי מערכת החינוך.

עקב המודעות ההולכת וגדלה להפרעות אלה,  יש זיהוי רב יותר של ילדים שבעבר לא אותרו  אולם יש לעתים גם אבחנת יתר. הרבה מהמורים בבית הספר אומרים ישר על תלמיד החורג מהכללים: "הנה יש לו הפרעת ריכוז". אמרות מסוג זה נאמרות גם על קשיים מינימאליים ביותר, אפילו אם הבעיות קשורות בביטחון עצמי או בבעיות למידה אחרות, כך שרצוי לבדוק ולהפריד בין הבעיות השונות. לפעמים, יש יותר צורך לטפל יותר בקשיים פסיכולוגיים וליקויי הלמידה ואז ניתן לראות כי בעיית הריכוז היא לא גדולה. החוכמה היא לעשות אבחון מקיף ולראות את כל הדברים, מה העיקר ומה הטפל וכך צריך להתייחס לכל הדברים.

על מנת שהורים יוכלו להסתכל על התמונה המלאה ועל מצבו של הילד, יש לחשוב על הילד כעל אישיות מלאה ולחשוב על הצרכים שלו. לעיתים, כאשר הוא כועס על המורים הוא צודק וגם אפשרות זאת צריך לבחון. רצוי לעבוד ביחד עם מערכת החינוך כדי שתלך לקראתו, ולא לשכוח שאפשר להשתמש בשירותים הפסיכולוגיים של מערכת החינוך – יועצת בית הספר והפסיכולוגים. בנוסף, במידה והוא נתקל בקשיים והוא יושב בחלקה האחורי של הכיתה, יש להעביר אותו קדימה. הכי חשוב זה תמיד לשדר אופטימיות ולא להילחץ.

מה לעשות כשעולה האפשרות של הפרעת קשב וריכוז?

באם חושבים שלילד אכן יש הפרעות קשב וריכוז, בכדי לאבחן אותו בצורה המיטבית יש לעבור בדיקות רפואיות ולהצליב בין מספר מקורות מידע- למשל בין מידע ממורים שונים מבית הספר, מידע ממי שנמצא איתו בבית ובנוסף, או בחוגים ולבדוק האם הוא מסוגל להתרכז בפעילויות שונות אחר הצהריים. הכוונה בפעילויות היא לא צפייה בטלוויזיה או משחק במחשב -עיסוקים האופייניים לכל הילדים- אלא פעילות כלשהי אשר מספקת ריגוש פחות מיידי.

כיום קיימים שאלונים סטנדרטים שפותחו בחו"ל ועל בסיסם מאבחנים את חומרת התסמינים השונים. לרוב, הבדיקה תכלול בחינת הרקע המשפחתי של הילדים, לצד מבחן ממוחשב כגון  MOXO אוT.O.V.A -, שהינן שתי הבדיקות השכיחות ביותר בארץ. את שתיהן ניתן לקיים פעם אחת עם נטילת תרופה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ופעם אחת ללא התרופה, ולבחון האם הטיפול משפר את תוצאות הבדיקה, ולפיכך מהווה פתרון לבעיה.

חשוב לציין כי מעבר להפרעת הקשב והריכוז, נמצא כי ל-60-70%- כשני שליש מהילדים שנמצאו בעלי הפרעות קשב ישנן תופעות של תחלואה נלווית. תופעות אלו יכולות להיות ליקויי למידה, הפרעות התנהגותיות- יותר אופייניות אצל בנים, חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה- יותר שכיח אצל בנות, טיקים ועוד. חשוב לטפל בילד, לא במחלה. צריך לעזור לילד גם מהבחינה של טיפול בהפרעה וגם לחנך את הסביבה ואת ההורים שלו, מעבר אליו וביחד ללמוד מהי הגישה שיש לנקוט כלפי הילד.

טיפים להכנת הילדים לקראת החזרה לבית הספר:

  • לקראת החזרה ללימודים חשוב לזכור להחזיר לילד את הרגלי השינה שלו. לרוב, בחופשת הקיץ סדר היום והלילה משתבשים ולילדים עם הפרעות קשה וריכוז ישנה חשיבות יתר לחזרה למסגרת שכן ילדים עם עייפות סובלים יותר מן ההפרעות. שימו לב שלא להיזכר ביום האחרון- כדאי לחזור לסדר יום מאורגן עם גבולות ברורים כבר בשבועיים האחרונים של החופש.
  • ילדים שמתקשים בלימודים- ניתן לגשר על חומר חסר בעזרת מורה פרטית "ולחזק" אווירה לימודית לקראת הלימודים, במסגרת נוחה ולא מלחיצה. בנוסף, אם יש לילד טיפולים פסיכולוגיים שמעשירים אותו, כדאי להמשיך ולא להפסיקם וחשוב לשתף את בני המשפחה בנושא הזה.
  • יש לזכור כי צריך לעבוד ולהקפיד על הכנה מראש של חומרי הלמידה לילד, הכנת תיק, שלא יהיה כבד מדי. באם מדובר בסביבה חדשה, אפשר להכיר לילד את סביבת בית הספר.
  • הכי חשוב – לא לשכוח שזהו גם חופש גדול ונכון יהיה לתת להם ליהנות ולהתאוורר.

פרטים על הכותב

פרופ' נתנאל צלניק, מומחה בנוירולוגיה והתפתחות ילדים בכללית מחוז חיפה וג"מ


כתבה שיווקית 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר