חיפה (צילום: ירון צור לביא)
חיפה (צילום: ירון צור לביא)

חיפה מעבר לקלישאות

פורסם בתאריך: 27.5.17 19:45

מעטים הם החיפאים שלא מכירים את החוויה של הרצון להיחלץ להגנתה של חיפה כשהם מגיעים לתל אביב, אל מול ההלם שבמפגש עם האינטנסיביות הסואנת שלה, עם ההמונים הגודשים את הרחובות בכל שעות היממה ועם בתי הקפה, המסעדות, הברים והחנויות המלאים. למרות הלוקאל פטריוטיזם, ההגנה על חיפה נשמעת כמו ערימה של תירוצים וקלישאות, על אף שאנחנו מתכוונים אליהם באמת ובתמים. חיפה – עיר הכרמל והים – היא לדעתי העיר היפה ביותר בארץ. יש בה הרבה יתרונות מעבר ליציאה לכיוון תל אביב, כפי שגורסת הבדיחה השחוקה. יש לה חופים נהדרים, נוף מרהיב כמעט מכל חלון ותושבים נאמנים שמתעקשים לא לנטוש אותה.
ולמרות זאת, יותר צעירים עוזבים אותה מאשר מגיעים אליה. עוד קלישאה גורסת שבטיול ברחוב פלורנטין אפשר לפגוש היום יותר חיפאים מאשר בחיפה.

גם ההסברים לקושי של חיפה לממש את הפוטנציאל שלה לעוסים עד זרא. האם האשמה נעוצה בעירייה שלא דואגת למקומות תעסוקה מגוונים? האם זו המדינה שלא מעבירה מספיק תקציבים לצפון? אולי דווקא הניסיון להידמות לתל אביב הוא שפוגע בסיכויים של חיפה לייצר לעצמה אופי אוטונומי ומשיכה לציבור שמעדיף להתרחק מהתל אביביות המטריאליסטית והמנוכרת? ואולי אף אחד לא אשם ופשוט צריך להשלים עם הכוח המגנטי של המרכז ועם הכישלון של הפריפריה לייצר סוג של אלטרנטיבה?

אני מאמין שחיפה לעולם לא תהיה דומה לתל אביב. היא לא יכולה להתמודד עם המקום של תל אביב מבחינת בילויים, תעסוקה והזדמנויות בכל תחומי החיים. עם זאת, היא חייבת להפוך למרכז הצפון. ואכן, הצפון כולו סובל מאותן הבעיות שצריכות לבוא על פתרונן בחיפה. תעסוקה היא הראשונה שבהן, ופרנסי העיר חייבים לפעול כדי למשוך לכאן חברות גדולות ובמקביל לעודד עסקים קטנים. אם עיר כמו יקנעם הצליחה להקים פארק הייטק ענק המאוכלס בחברות מכל הארץ, גם חיפה יכולה. יתרה מזאת, הצלחתה של יקנעם היא כישלונה של חיפה. היא מעידה על כך שחיפה לא יודעת כיצד להיות אטרקטיבית יותר ולהעניק סיבות ממשיות לבעל חברה להעביר את העסק שלו לכאן. העיר צריכה לספק עידוד אמיתי והטבות משמעותיות לבעלי העסקים, להקל על הביורוקרטיה שהם נתקלים בה ולפרגן להם.

בעיית זיהום האוויר נדונה בהרחבה, וברור מאליו שצריך להתמודד איתה כדי לשפר את חיפה – לא רק מבחינה תדמיתית אלא גם מהותית.

מרכיב חשוב אחר בדרך להפיכה למרכז הצפון, ושבו אני נפגש מדי יום, הוא הדיור. לזוגות צעירים שמגיעים מחוץ לעיר קשה למצוא את עצמם בחיפה. דירות חדשות בכרמל הן יקרות מדי לכיסם והם נאלצים להתפשר על דירות עם מספר חדרים קטן או על דירות שהגישה אליהן אינה אידיאלית.
מה שעשויות לסייע במובן זה הן תוכניות ההתחדשות העירונית במקומות כמו שכונות החוף ונוה שאנן. תוכניות אלה, אם הן יתממשו, עשויות לספק פתרונות דיור זולים יחסית במקומות מועדפים על זוגות צעירים ועל משפחות, ולשמש מנוע להזרמת חיים חדשים לעיר.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר