וייסרבורגונדר (צילומים: יח"צ)
וייסרבורגונדר (צילומים: יח"צ)

זוג או פרט

פורסם בתאריך: 21.9.18 23:10

הפעם אנחנו עוסקים באיזוטריה של ממש. מספר סוגי הענבים שמהם עושים יין הוא אדיר. כשמטיילים באירופה הכפרית פוגשים במקומות רבים יינות שעשויים מענבים שאת שמעם לא שמענו. מי מכם שמע על בובייה, בורבולנק, טוריגה נסיונל, טרולינגר ופטיט ארווין? במחוזות שונים פזורים מאות דונמים של ענבים שבמהלך ההיסטוריה תפסו נפח נכבד בעולם היין וכיום הם לא הרבה יותר מקוריוז. הסיפור שמדגים היטב אלו אוצרות נשכחים נחבאים בפינות תבל הנידחות הוא זה של הוויונייה, שכמעט נכחד לחלוטין, למעט באזור קונדרייה בחבל הרון בצרפת, עד שייננים הבינו את הפוטנציאל האדיר שלו וכיום הוא אחד מהענבים הלבנים הבולטים בעולם – תהליך של 25 שנה בערך. ובכל זאת, רוב ההיצע בחנויות היין הוא של יינות מהזנים השגרתיים – שרדונה, סוביניון בלאן או קברנה סוביניון. גם הייננים וגם הציבור מרגישים לרוב צורך ללכת על בטוח.

במהלך ביקורי בבורגון לפני חודשים אחדים התמזל מזלי, והבית ששכרתי שייך לבעל יקב זעיר שמייצר כמה אלפים בודדים של בקבוקים בשנה מאזור שנחשב יחסית נחות בין החלקות היוקרתיות של החבל. היינות הלבנים בבורגון עשויים בעיקר משרדונה, אבל אחד מהיינות של היקב, כך סיפר לנו הבעלים, עשוי מתערובת של שרדונה ופינו בלאן. הוא סיפר שהכרם האחרון של פינו בלאן שלא נעקר באזור שייך לו, ושהוא משתמש בו כדי להכניס חיוניות וחמיצות לתערובת. הוא גילה, אגב כך, שהענב מתאים גם לככב בעצמו והביע שביעות רצון רבה מכך שהוא שמר על הכרם. היין אכן נהדר.

 

 

רק אחר כך קישרתי את הפינו בלאן ההוא עם יין גרמני ששתיתי לפני כן – וייסרבורגונדר מאזור פרנקוניה. זה אכן פירוש השם שנשמע קצת כמו קללה – לבן מבורגון. חזרתי אל היין ההוא השבוע והתפלאתי לגלות עד כמה הדמיון בין היין הגרמני לבין אחיו הצרפתי הוא רב.

הווייסרבורגונדר אולי נשמע קצת מאיים, אבל הוא קודם כל ענב עליז מאוד בעיני. יתרונו הגדול הוא החיוניות. באופן שבו הוא מעורר את החך אין שום כבדות. היין מפרנקוניה – חבל ארץ קטן בגרמניה שבו עושים יינות בבקבוקים יוצאי דופן – הוא לימוני ופרחוני וממזג יפה בין טעמי פרי למינרליות.

לאחרונה החלה החברה שמייבאת את היינות מפרנקוניה להביא גם יינות מאוסטריה, ובהם גם וייסרבורגונדר של יקב בשם דורנברג. ההשוואה בין שני היינות היא מעניינת מכיוון שיש הרבה מאוד קווי דמיון מובהקים – רמה גבוהה של חמיצות, פירותיות נעימה של תפוח והדרים ואיזון יפה, עם יתרון מסוים ליין האוסטרי שהוא בעל גוף יותר מלא וקצת יותר מורכב, עם נוכחות מסוימת של עץ ומינרליות בולטת. שניהם הם יינות חושניים מאוד, שניהם הם תוספת נאה לרפרטואר המיובא, ואת שניהם אפשר להשיג בחנות ספיישל ריזרב במחירים סבירים – 95 שקל לפרנקוני ו־120 שקל לאוסטרי.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר