סודות הלייזר

איציק כרסנטי הזמין את הפיזיקאי, היזם והממציא שמעון אקהויז - החלוץ העולמי של הסרת שיער בלייזר - למסעדת שגב בקריון, ושמע ממנו על ילדותו שעברה בעוני, על המצאותיו עד כה ועל הפיתוחים החדשים שלו שמאיימים לחולל מהפכה בתחום הרפואה

פורסם בתאריך: 2.8.19 08:48

הפיזיקאי שמעון אקהויז, שידוע כיזם סדרתי בתחומי הרפואה, האינטרנט והתקשורת, הוא החלוץ בארץ ובעולם של המכשיר לטיפול אסתטי שנשים וגברים חפצים ביקרו – הלייזר להסרת שיער. שתי החברות שהוא הקים – לומניס וסינרון – הפכו למובילות עולמיות בתחום האסתטיקה הרפואית ונמכרו במאות מיליוני דולרים. הוא המציא יותר מ־100 פטנטים פורצי דרך, ועד היום ביצע אקזיטים בסכום מצטבר של יותר משני מיליארד דולר לחברות אומריקס שפיתחה דבק ביולוגי המיוצר מנוזל הדם ומשמש לעצירת דימומים קשים ולקרישת דם, ונטור שפיתחה שסתום לאבי העורקים שאפשר להחליפו בהליך לא פולשני, וכמובן לומניס וסינרון, שהציבו אותו בפסגת היזמות הישראלית והעולמית.

השבוע אני מביא לכם את סיפורו המרגש של אחד מהאנשים הכי צנועים שהכרתי מימי, גאון מהלך ומלח הארץ, שאותו הזמנתי לסעוד איתי במסעדת שגב בקריון. ילדותו הקשה של אקהויז לא הכינה אותו להצלחה חובקת יבשות. הוא נולד בשנת 1945 בצרנוביץ’ שבאוקראינה להורים ניצולי שואה. שנה לאחר מכן היגרה המשפחה לרומניה, וכשהיה בן 5 עלתה המשפחה לישראל ושוכנה במעברה בפרדס חנה, שם היא התגוררה בבדון – מבנה דמוי צריף עשוי בד. בהמשך התקדמה המשפחה לשיכון.

אמו היתה עקרת הבית שגידלה בעלי חיות וצמחי מאכל אשר הספיקו לצורכיהם, ואביו הפך לימים למנהל חשבונות. כילד שהגיע מדלות היה לו צורך מתמיד להוכיח את עצמו, והוא נדבק בחיידק המקצועות הריאליים, ובעיקר פיזיקה. כישרונו הנדיר התגלה בפקולטה לפיזיקה בטכניון שבה הוא סיים תואר שני, ואת הדוקטורט קיבל באוניברסיטת קליפורניה באירוויין.

ולפני הארוחה (ספוילר – המצוינת) והשיחה (ספוילר – המרתקת) שלנו, אלה הם חמשת הדברים שלא ידעתם על אקהויז:
1. בכל בוקר הוא נוהג לשתות מים עם דבש ולימון שלם סחוט.
2. הוא מקפיד להניח תפילין מדי יום.
3. לאחר הנחת התפילין הוא עושה פילאטיס.
4. המשחק האהוב עליו באייפד הוא Bubbles.
5. הוא חובב שירה וריקודים סלוניים.

 

 

בסופה של שדרת המסעדות בחלקו הצפוני והחדש של הקריון ממוקם לו בניתוק מוחלט מהמרכז המסחרי, כמעט בהסתר, צריף שחור מכוסה בצמחייה עבותה. השלט הקטן שמתנוסס על המבנה מבשר לנו שהגענו לשגב. השף הלאומי שגב משה, שהאכיל שועי עולם כמו ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת יפן שינזו אבה (איך אפשר לשכוח את הקינוח שהוגש בתוך נעל?).

לאחר קבלת פנים חמה ליוותי את אקהויז – חמוש בסנדלי שורש (אהבתי) ובחולצת ספורט וחף מכל גינונים – אל השולחן. לא יכולנו שלא להרים את מבטינו אל ה”יער” הירוק שעוטף את כל החללים של המסעדה. אקהויז התלהב, ומדובר להזכירכם באיש שאכל כבר במסעדות בכל העולם.

הקונספט של המקום מקדש את ההווי הישראלי השמח – אוכל, אוכל ועוד אוכל. למנה ראשונה הזמנתי לשנינו מבחר מנות שמוגשות למרכז השולחן, והן מתחלפות לפי עונות השנה ומצב הרוח של השף. והכל בריפיל, כלומר אכול כפי יכולתך. יש יותר ישראלי מזה?
מצב רוחו של השף באותו היום היה מרק בטטה מדהים עם למון גראס ואגוזים, סלט עלי רוקט מדויק עם פירורי גבינה עשירה ומתיקות מעודנת, סלט קיסר חביב, פולנטה עם חלקיקי תירס לא תוקפניים, עם שפריץ של שמן כמהין ועם פטריות פורטובלו, כבד קצוץ נפלא ומעליו קרסט של פצפוצים אפויים, סלט נבטים אסייתי ולחם פרנה חם ופריך. אחרי ריפיל של הפולנטה ומרק הבטטה כבר כמעט שבענו, אבל ידענו שעוד דרך ארוכה לפנינו.

 

סלט עלי רוקט

סלט עלי רוקט

 

בגיל 41 עזב אקהויז את רפא”ל אחרי 17 שנה, נסע עם המשפחה לארצות הברית ועבד בחברת מקסוול בסן דייגו. מלחמת המפרץ הראשונה החזירה אותו לארץ, ועם שובו הוא דחה שתי הצעות עבודה קוסמות – האחת לשוב לרפא”ל והשנייה מחברה בתעשיית הלייזר. אקהויז בחר להיות ממציא, ותוך זמן קצר רשם פטנט על הסרת שיער בשיטת IPL (או בשמה המלא – Intense Pulsed Light).

“קראתי מאמר על כך שאנשים משתמשים בלייזר כדי לטפל בכלי דם בעור, כמו למשל כתם הלידה של המנהיג הסובייטי האחרון מיכאיל גורבצ’וב”, הוא מסביר, “בשנות ה־80 פותחה טכנולוגיית לייזר שהעלימה את הכתמים. הטכניקה היא שימוש באנרגיה של הלייזר כדי לחמם את הדם בתוך כלי הדם, וכשהוא מתחמם לטמפרטורה גבוהה מספיק הוא פוגע במקורות של כלי הדם והורג אותם. לאחר מכן, כתם הלידה נראה הרבה פחות בולט. הבטתי בלייזר ואמרתי שאעשה את אותו הדבר עם מקורות אור שאינם לייזר. הקמתי את חברת ESC מדיקל, גייסתי חצי מיליון דולר, המוצר תפס בארץ ובעולם, ובשנת 1996 הנפקתי את החברה בנסדא”ק תחת השם לומניס והפכנו לחברה ציבורית”.

בינתיים הגיעו אל השולחן המנות העיקריות. אקהויז הזמין לחמניות באן ממולאות בקבב מתובל שהוגשו עם סלט קטן, עם שקדים ועם טחינה. הלחמניות היו נהדרות, הקבב היה עשוי ומתובל למשעי, והתוספות שמסביב חיברו את המנה לכדי קסם.

 

סנדוויץ' קבב

סנדוויץ' קבב

 

אני הזמנתי ניוקי בשר מפורק שעבר בישול ארוך עם פטריות, ערמונים, שום, צמחי תבלין וחמאת פורצ’יני – מנה חורפית שמזכירה חמין של סבתא מסעודה ושמיועדת למי שרוצה להירדם טוב בלילה (ואכן נרדמתי כמו תינוק חמש דקות לאחר שהגעתי הביתה).

 

ניוקי בשר ופטריות

ניוקי בשר ופטריות

 

ואם זה לא מספיק, צ’ופרנו בפילה מוסר עם ניוקי ברוטב שמנת וכרישה. הפילה נצלה ונצרב בדיוק רב, אך הניוקי בשמנת היה עשיר מדי. לעתים less is more.

 

מוסר ניוקי

מוסר ניוקי

 

בקיץ 1999, לאחר מאבקי שליטה מול איש העסקים אריה גנגר – ידידו הקרוב של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון – הודח אקהויז מהחברה. למזלו הוא פרש עם מספיק כסף בכיס והפך ליזם סדרתי ולמשקיע, והשאר היסטוריה.

“איזה מוצר מהפכני אתה מתכוון להוציא לשוק בתקופה הקרובה?”, שאלתי, והוא סיפר לי על גלולה לירידה משקל. “למעשה”, הוא אמר, “זהו התקן של כדור שמתפתח בקיבה לקוטר של שבעה ס”מ, מפעיל לחץ על דפנות הקיבה, משרה הרגשת שובע, וכעבור חמש שעות מתפרק ויוצא מהגוף. מוצר נוסף הוא מכשיר שעושה סטימולציה לטיפול במיגרנה. לפני חודש הוא קיבל אישור מה־FDA ויימכר בארצות הברית. היתרון שלו באפקטיביות המופלאה שלו, שהיא רבה יותר מזו של כל התרופות האגרסיביות למיגרנה, ואין לו תופעות לוואי”.

בעיצומה של השיחה הגיעו הקינוחים. הראשון היה מלבי מהחלומות עם בננות, בוטנים, פסיפלורה ומנגו. השם ירחם כמה שזה טעים וכמה כל האלמנטים רוקדים בהרמוניה בכוס.

 

מלבי איילנד

מלבי איילנד

 

השני היה קרם ברולה מקורמל עם קראמבלס, שוקולד לבן ורוטב תות, וכל הטוב הזה הוגש יחידות-יחידות, כמו שלגוני גלידה. כמעט מיותר לציין שהן חוסלו האחת אחרי השנייה בתאווה רבה.

 

ברולה שגב

ברולה שגב

 

“מה מניע אותך?”, שאלתי את אקהויז לסיום, והוא השיב: “גדלתי בבית שבו עבודה ואחריות היו ערך עליון. מה שהילד רואה וסופג בבית זה הכי חשוב בעולם, ובגיל 14 כבר עבדתי בבניין ובחקלאות. עד היום אני עובד הרבה כי אני מרגיש שזה מה שאדם צריך לעשות. מה שמניע אותי זה הקומבינציה של רעב, סקרנות, חוסר פחד והרצון ללמוד דברים חדשים”.

“על מה גאוותך?”, הקשיתי. “אני גאה בכך שבגללי האריכו את שעון הקיץ”, היא השיב. הבטתי בו בפליאה, והוא הסביר: “יזמתי עצומה שעליה חתמו יותר מ־300,000 אנשים. כתבתי שלא ייתכן שמדינה שמתפארת בתהליכים הייחודיים שלה גורמת לאנשים לחזור הביתה בחושך במקום לשחק עם הילדים בשעות האור. זה הגיע לטלוויזיה וקיבל תהודה, והממשלה החליטה על הארכת שעון הקיץ”. גאון, כבר אמרנו?

המדדים

מדד השירות: לעילא ולעילא.

מדד הניקיון: המסעדה מבריקה, והשירותים מעוצבים באופן ייחודי, מבריקים ומפיצים ריחות נעימים.

מדד העיצוב: זוהי המסעדה היחידה ברשת שעוצבה על ידי שגב משה בכבודו ובעצמו, והיא מביאה עמה בשורת חדשנות של יער עבות ושילוב צבעים של שחור וזהב.

מדד המחירים:
מבחר מנות ראשונות – 132 שקל
סנדוויץ’ קבב – 89 שקל
ניוקי בשר ופטריות – 109 שקל
מוסר ניוקי – 97 שקל
מלבי איילנד – 43 שקל
ברולה שגב – 43 שקל
2 סודה – 24 שקל
סך הכל – 537 שקל

הציון: 4.5 מספרי זהב

שגב
הקריון, דרך עכו 192
טל’: 077-4142025

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר