הטרדה מינית (צילום: kmiragaya/depositphotos.com)
תקיפה מינית (צילום: kmiragaya/depositphotos.com)

הטרדות מיניות באקדמיה: 35 תלונות בטכניון, 14 באוניברסיטה

בשנת 2022 התקבלו בטכניון 35 תלונות על הטרדה מינית, ובאוניברסיטת חיפה דווח על 14 מקרים - כך התברר בוועדה לקידום מעמד האשה ושוויון מגדרי בכנסת. ב-17 מקרים קבע הטכניון כי לא היתה הטרדה מינית, ובאוניברסיטה נקבע כי בשישה מקרים לא היתה הטרדה. ואיך טופלו התלונות המוצדקות?

פורסם בתאריך: 17.5.23 11:33

35 תלונות על הטרדה מינית בטכניון ו-14 דיווחים על הטרדה מינית באוניברסיטת חיפה בשנת 2022 הועברו על ידי שני המוסדות האקדמאיים לוועדה לקידום מעמד האשה ושוויון מגדרי בכנסת.

הוועדה בראשותה של ח"כ פנינה תמנו שטה קיימה אתמול (שלישי) דיון בנושא מניעה, טיפול ומאבק באלימות מינית ומגדרית באקדמיה ובהשכלה העל תיכונית לשנת 2022 לציון יום הסטודנט הלאומי. הדוחות כללו גם את פרטי התלונות, את הטיפול בהן ואת פעילות ההדרכה וההסברה שהועברו לסגל בכל מוסד. בדיון השתתפו נציגים ממשרד העבודה, ממשרד החינוך, ממשרד המשפטים, ממשרד התרבות והספורט, מפרקליטות המדינה, מהמועצה להשכלה גבוהה ומהמוסדות האקדמיים.

הטכניון

מהדוח על ההטרדות בטכניון, שאותו הגישה מרכזת הנציבות למניעת הטרדה מינית בטכניון טל אלון-מוזס, עולה כי מתוך 35 התלונות קבע הטכניון שב-17 מקרים לא היתה הטרדה מינית, מקרה אחד הועבר לטיפול המשטרה ובשלושה מקרים הופסקה עבודתו של איש סגל מינהלי או הורחקו סטודנטים מלימודים.

באחד מהמקרים הוטרדה סטודנטית על ידי איש סגל מינהלי. מהות התלונה: מעשים מגונים, אווירה מטרידה והתמקדות במיניותו. נציבת התלונות המליצה על העברתו לתפקיד אחר שבו אין מגע עם סטודנטים למשך שנה לפחות, על נזיפה חמורה בתיק האישי ועל אזהרה שאם יגיעו תלונות חדשות עבודתו תופסק.

במקרה אחר סטודנט התלונן נגד סטודנט אחר על מעשים מגונים. הטכניון קבע כי לא ניתן היה להוכיח הטרדה מינית אך אושר למתלונן ללמוד מרחוק קורס שמעביר הסטודנט שנגדו הוא התלונן.

במקרה נוסף התלוננה סטודנטית נגד סטודנט על ביצוע מעשים מגונים. בדוח לא פורט מה היתה החלטת הטכניון לגבי הסטודנט, ולגבי המתלוננת נכתב כי היא מטופלת על ידי מרכז סיוע וטיפול קבוצתי וכי ההמלצה לגביה היתה "סיוע רגשי וסיוע אקדמי לפי הצורך".

בעוד מקרה שבו סטודנטית הוטרדה מינית על ידי סטודנט נקבע שאכן היתה הטרדה מינית והומלץ להעביר את המקרה לטיפול בבית הדין המשמעתי. ההמלצה אומצה על ידי הרשות המוסמכת בטכניון, אך הסטודנט הגיש ערעור לנשיא הטכניון שטרם החליט בעניין.

 

 

אוניברסיטת חיפה

מהדוח על הטרדות מיניות באוניברסיטה, שהגישה מרכזת הנציבות למניעת הטרדה מינית באוניברסיטה מיכל מעוז-ברוך, עולה כי מתוך 14 התלונות נקבע כי בשישה מקרים לא היתה הטרדה מינית.

באחד מהמקרים התלוננה סטודנטית נגד סטודנטית אחרת על סחיטה באיומים בעלי אופי מיני. "התלונה היתה על התנכלות על רקע הטרדה מינית" נכתב על מהות התלונה. ובהחלטת המוסד נכתב כי הסטודנטית שאיימה הורחקה מהלימודים. נעשה ניסיון לגשר בין שתי הסטודנטיות וניתן שירות טיפול נפשי למתלוננת.

במקרה נוסף התלוננה סטודנטית נגד איש סגל אקדמי על הטרדה מינית ועל הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, תוך ניצול יחסי מרות. הטיפול בנושא הועבר לבית דין מיוחד לענייני הטרדה מינית באוניברסיטה, נמשך כשנה ובסיומו הוחלט להשעות את איש הסגל למשך ארבעה חודשים ללא שכר ולחייב אותו לכתוב מכתב התנצלות לכל סגלי האוניברסיטה ולעבור הדרכה למניעת הטרדה מינית. איש הסגל ערער על ההחלטה, ובית הדין לערעורים פסק כי יש לקצר את ההשעיה לחודשיים והמיר את מכתב ההתנצלות הכללי בהתנצלות אישית בפני המתלוננת. נוסף על כך נאסר עליו להנחות סטודנטיות ולשאת בתפקידים ניהוליים. לסטודנטית, כך נכתב, "הוצע ייעוץ משפטי כסעד ביניים ומציאת מנחה חלופי".

במקרה אחר התלוננה סטודנטית נגד איש סגל אקדמי. מהות התלונה: "מעשים מגונים, ניצול יחסי מרות, סביבה/אווירה מטרידה, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני תוך ניצול יחסי מרות, והתייחסות חוזרות המופנות לאדם המתמקדות במיניותו". הטיפול בתלונה נמשך 28 יום וכלל שיחות עם שני הצדים וגביית עדויות, ובסופו החליטה האוניברסיטה לרשום לאיש הסגל נזיפה ואזהרה ולהפריד ביניהם. הסטודנטית קיבלה שש פגישות אישיות של תמיכה נפשית מחוץ לאוניברסיטה.

בעוד מקרה התלוננה סטודנטית נגד סטודנטית אחרת על "התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או מיניותו לרבות נטייתו המינית". בתום טיפול שנמשך חמישה שבועות החליטה האוניברסיטה להסתפק בנזיפה ובאזהרה לסטודנטית נשוא התלונה ובהפרדה ביניהן.

 

 

ח"כ פנינה תמנו שטה במהלך הדיון (צילום מתוך דיון הוועדה באתר הכנסת)

ח"כ פנינה תמנו שטה במהלך הדיון (צילום מתוך דיון הוועדה באתר הכנסת)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אחת

    בושה גדולה לאוניברסיטת חיפה ולטכניון שאלו ה"עונשים" המגוחכים שקיבלו המטרידים והמטרידניות. חייהן של נשים וגברים נהרסים לעיתים בעקבות ההטרדות החמורות האלה, נפגעים גם יחסי האמון והקשרים עם בני אדם!!

    לקבוע שמרצה שחצה קווים אדומים, ניצל את כוחו ומעמדו תוך ניצול יחסי מרות, הטריד מינית ויקבל חודשיים השעיה ו"התנצלות" למתלוננת , זו החלטה מבישה ביותר!!!!!

    ונזיפה בתיק האישי?? נו באמת.
    המשכתם לשלם כסף למטרידנים , ולא הבטחתם ולא מנעתם שלא יחזרו להטריד !!!

    הסטודנטיות הפקר והמרצים ממשיכים להרוויח כסף וכוח על חשבון כולנו.

  2. ק

    בושה לאוניברסיטאות שאלו העונשים שהמרצים המטרידים מקבלים!!! בדיחה!!

  3. אקדמאי

    "במקרה אחר סטודנט התלונן נגד סטודנט אח… קורס שמעביר הסטודנט שנגדו הוא התלונן."

    אם כן, התלמיד התלונן על _מורהו_. העובדה שהמורה רשום כתלמיד (אולי משתלם לדוקטורט?) כלל לא רלבנטית. הטכניון מתעקש להתייחס לסגל הזוטר שלו כאילו כולם רק תלמידים. מי שמלמד, בודק תרגילים, קובע ציונים – צריך ליהנות מן הזכויות כמו כל עובד טכניון אחר, וגם לשאת באחריות ביחסו לתלמידים כמו כל עובד טכניון אחר.

    (השאלה האם עובדי טכניון אכן נושאים בפועל באחריות על הטרדה מינית היא שאלה אחרת, וכאן יש איזשהוא סימן שאלה לאור קולת העונשים המוזכרים, אבל קשה לדעת מה מוצדק ומה לא – שהרי במקרים מובהקים מן הסתם מתקיימים הליכים פליליים ממש.)

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר