אוניברסיטת חיפה והטכניון (צילומים: Magiorestock/depositphotos.com)
אוניברסיטת חיפה והטכניון (צילומים: Magiorestock/depositphotos.com)

מיום ראשון: שביתה באוניברסיטה ובטכניון

המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות החליטה להשבית את כל האוניברסיטאות בארץ, ובהם הטכניון ואוניברסיטת חיפה, החל מיום ראשון. יו"ר המועצה המתאמת פרופ' ענת זעירא: "אנחנו לא מבקשים תוספת לבסיס השכר אלא רק תיקון של שכרנו בהתאם לשחיקה שהשכר כבר ספג ועוד יספוג"

פורסם בתאריך: 18.5.23 09:50

ביום ראשון יפתחו כל האוניברסיטאות בארץ, ובהן הטכניון ואוניברסיטת חיפה, בשביתה – כך החליטה המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר.

יו"ר המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר פרופ' ענת זעירא: "הצעדים שאותם מוביל ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) עלולים לפגוע בהצלחות המוכחות של האקדמיה הישראלית. ראוי שמדינת ישראל תקצה את המשאבים המתאימים לאחר שמצאה לנכון להקצות אותם לסקטורים אחרים".

במועצה המתאמת מציינים כי על השביתה הוכרז לאחר שבמשך חודשים ארוכים ור"ה משרד האוצר והוות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה) אינם נותנים מענה ענייני לדרישתם לתיקון השכר בגין השחיקה שחלה בו מאז שההסכם הקודם הסתיים.

זעירא: "ההסכם הקיבוצי שלנו הסתיים בסוף שנת 2019, ומאז שכר המרצים נשחק בשיעור משמעותי. למרות בקשותינו לחידוש ההסכם נאלצנו להמתין זמן רב – יותר משנה וחצי – להתנעתו של משא ומתן על חידוש הסכם השכר. למרות שאנחנו מגיעים למשא ומתן בלב פתוח ובנפש חפצה ומציעים פתרונות, נדמה כי הצד השני, ובעיקר ור"ה, מושך את הזמן, מקיים דיוני סרק, מתבצר בעמדתו ואינו מעוניין באמת להגיע להסכם".

 

 

לדבריה, "אנחנו לא מבקשים תוספת לבסיס השכר אלא רק תיקון של שכרנו בהתאם לשחיקה שהשכר כבר ספג ועוד יספוג. לא רק שהדרישה הבסיסית שלנו נופלת על אוזניים אטומות, אלא שאנו נתקלים חדשות לבקרים בדרישות נוספות לשינויים מרחיקי לכת שמטרתם היא לשנות לרעה את מבנה השכר ואת תנאי העבודה שלנו. הדברים הגיעו לשיא בימים האחרונים כאשר עלתה דרישה הזויה ומקוממת שמשמעותה היא הפחתת שכר לחלק מחברי הסגל. ההתנהלות הזו מצדו של ור"ה הביאה את המשא והמתן למבוי סתום. במשך זמן רב נמנענו מנקיטת צעדים ארגוניים מתוך רצון טוב להגיע להבנות, אבל לצערנו נוכחנו לדעת שרק השימוש בצעדים ארגוניים עשוי להוביל להתקדמות במשא ומתן. לא רצינו בכך, אבל ההתנהלות המתמשכת של הנהלות האוניברסיטאות בעידודם של גורמי המדינה פשוט לא מותירה לנו ברירה אחרת".

מוור"ה נמסר: "ועד ראשי האוניברסיטאות מצר על כך שפעם נוספת בחרה המועצה המתאמת של הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות להודיע על השבתה כוללת החל מיום ראשון, וזאת בעיצומו של משא ומתן אינטנסיבי בהשתתפות הממונה על השכר, ות"ת, נציגי ור"ה ונציגי הסגל. בשבועות האחרונים הונחו על השולחן הצעות קונקרטיות, הן לגבי שחיקת השכר (בהמשך להסכם המסגרת עם ההסתדרות) והן לגבי שורה של נושאים שהועלו מצד הסגל וגם מצד האוניברסיטאות. אנו תקווה שחברי הסגל הבכיר ימשיכו לנהל את המשא ומתן בתום לב ובנפש חפצה ויחזרו בהם מכוונתם להתחיל בשביתה שפוגעת אך ורק בסטודנטים".

ממל"ג נמסר: "הוועדה לתכנון ותקצוב רואה חשיבות רבה בקידום הסכם השכר של הסגל האקדמי הבכיר באופן שיהלום את עקרונות המסגרת שנקבעו בהסכם הכללי במשק. ות"ת לקחה על עצמה חלק משמעותי בקידום המשא ומתן והציעה יוזמות וניסיונות גישור לקשיים שהועלו על ידי המועצה המתאמת. לצערנו, האמירות של נציגי הסגל היו עמומות ומסויגות לאורך כל המשא ומתן, והם לא נענו באופן ענייני להצעות המפורטות שהועלו בפניהם. יצוין כי בשבועות האחרונים מתקיים משא ומתן מואץ בין הצדדים ואף נראה כי חלה התקדמות, ולכן צר לנו שנציגות הסגל האקדמי הבכיר בחרה לשבור את הכלים באופן חד צדדי ולפגוע בסטודנטים ללא הצדקה, וזאת כאמור אף ללא העברת התייחסות לנושאים שהוצאו להם".

עוד ציינו במל"ג כי "בדומה להסכמי שכר קודמים שנחתמו במשק וכמקובל במערכות ההשכלה המפותחות בעולם, חלק מתוספת השכר תינתן באופן רוחבי, וזאת לצד התייחסות לרכיבים שונים של תמרוץ כגון שיפור איכות ההוראה והמצוינות במערכת ועדכון מודלים קיימים. בכל מקרה, הובהר מספר פעמים כי ות"ת פתוחה לכל ביקורת ושיח ענייני על ההצעות שהועברו. ות"ת קוראת שוב לכל הצדדים לחזור לשולחן הדיונים במטרה לגבש הסכם שייטיב עם כל הצדדים וימנע פגיעה מיותרת במערכת ההשכלה הגבוהה ובציבור הסטודנטים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אקדמאי

    הסגל הבכיר צודק בדרישותיו ובשביתתו. אך – חבל מאוד שאינם מזכירים את הסגל האקדמי הארעי והזוטר, אשר תמיד נשכח מאחור.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר