מנכ"ל הריאלי, ד"ר יוסי בן דב (צילום: תומר אפלבאום)
מנכ"ל הריאלי, ד"ר יוסי בן דב (צילום: תומר אפלבאום)

לא נאפשר לקיצוניים להשתלט על סדר היום

לצערנו, ביום רביעי האחרון, הותקף אחד התלמידים שלנו מבית הספר הריאלי בבית בירם על ידי קבוצת פורעים מקרית אתא. בפגישה שקיימו הנהלת בית הספר וצוות המורים עם הנער, אחיו והוריו בביתם בשפרעם ביום שישי, נדהמנו מההתייחסות נטולת המרירות של המשפחה לאירוע. באנו לחזק – ויצאנו מחוזקים

פורסם בתאריך: 20.5.21 14:47

בעקבות האירועים שהתרחשו בארץ בימים האחרונים, מצאנו לנכון – מנהלות ומנהלים של בתי ספר בחיפה – יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים – לצאת בגילוי דעת החוזר ואומר שתפקידנו בימים אלה, כאנשי חינוך, הוא להמשיך ולחנך את התלמידות והתלמידים שלנו לסובלנות, לקבלת האחר ולכבוד הדדי. לא ניתן למשבר הנוכחי לרפות את ידינו ולהפסיק את המאמצים לבניית חיים משותפים של דו קיום והכלת הזולת במערכת החינוך בכלל ובעיר חיפה בפרט.

לפני כשלוש שנים הצטרפתי לתוכנית "מן הבארות" של מכון הרטמן. בכל מחזור של התוכנית משתתפים כ-25 מנהלות ומנהלים של בתי ספר ואגפי חינוך יהודים וערבים: מוסלמים, נוצרים ודרוזים. במסגרת התוכנית נפגשנו פעם בשבועיים ללימוד ועיון משותף בטקסטים שונים מן היהדות, האסלאם והנצרות. למרות הלחצים ובעיות היום-יום הרבות של עבודת הניהול, הקפידו חברי הקבוצה על נוכחות קבועה במפגשים הדו שבועיים. כולם חשו שהלימוד המשותף הוא בבחינת הכרת האחר ומקורותיו, והפגישות היוו כר מעולה להחלפת דעות ורעיונות ולהבנה עד כמה רב המאחד בינינו מן המפריד. במסגרת המפגשים הועלו גם שאלות קשות ובעיות מורכבות של ניהול בתי ספר בחברה הערבית, הפועלים תחת אילוצים קשים של חוסר שוויון תקציבי, לחצים פוליטיים ותשתיות ירודות. ואף על פי כן שררה אווירה חיובית של הדגשת ה"יש" והטוב על פני החסרים והקשיים. ניתן היה לחוש כיצד נוצרת קהילה מגובשת של מנהלים מכל מרחב הצפון, כשעיקר הדיון נסב סביב ערכים משותפים והעלאת רעיונות לשיתופי פעולה ולשיפור המצב.

 

 

בשבוע האחרון אירעו אירועים אלימים מצד קומץ קיצוניים בשני הצדדים. לצערנו, ביום רביעי האחרון, הותקף אחד התלמידים שלנו מבית הספר הריאלי בבית בירם על ידי קבוצת פורעים מקרית אתא. התלמיד שיצא מביתו בשפרעם לחדר הכושר, שבו הוא מתאמן לקראת גיוסו לצה"ל, נתקל בקבוצת פורעים יהודים שיצרה מחסום בכניסה לקרית אתא. במחסום נשאלו כל הנהגים מהיכן הגיעו, וכששמעו הפורעים כי הנער הגיע משפרעם, התחילו להלום במכוניתו באלות, גררו אותו מחוץ לרכבו והפליאו בו את מכותיהם. למזלו, רכב משטרתי עבר במקום לאחר מספר דקות, והתלמיד ניצל ונלקח לבית החולים רמב"ם, שם אושפז כשהוא סובל ממכות יבשות בכל חלקי גופו. האירוע הסתיים בצורה קלה יחסית, וכבר ביום חמישי שוחרר התלמיד מבית החולים ושב לביתו.

בפגישה שקיימו הנהלת בית הספר וצוות המורים עם הנער, אחיו והוריו בביתם בשפרעם ביום שישי, נדהמנו מההתייחסות נטולת המרירות של המשפחה לאירוע. המשפחה מעוררת ההשראה דיברה על הערכים המכוננים של חייה ועל העשייה של בניה ובנותיה למען המדינה. הביקור היה מעודד ומחמם את הלב והשיב תקווה שאולי מכל הרוע וחוסר האמון שנוצר בימים האחרונים ניתן יהיה לאסוף את השברים ולהגיע לקירוב לבבות מחודש. באנו לחזק – ויצאנו מחוזקים.

חובתנו, כמנהלות ומנהלים במערכת החינוך, היא להעביר את המסר החשוב הזה לתלמידות ולתלמידים שלנו. אנו מגנים בכל תוקף כל מעשה אלימות מכל סוג שהוא. לא נאפשר לקיצוניים משני הצדדים להשתלט על סדר היום ולפגוע ברקמת החיים המשותפת שנבנתה בעמל רב. הראינו שאנו רוצים ויודעים לחיות ביחד ולקדם סדר יום חינוכי של ראיית האנושיות בכל אדם, הכלת כל השבטים בחברה הישראלית ומתן כבוד לכל מורשת על דתה, מנהגיה ואמונתה. זה המסר שלנו בימים טרופים אלו, ואנו מקווים שמערכת החינוך כולה תתייצב מאחוריו ותגַדֵל את הדורות הבאים של התלמידות והתלמידים ברוח מגילת העצמאות הקוראת לכך שהמדינה "תהא מושתתת על יסודות החרות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל ותקים שוויון זכיות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין".


* הכותב הוא המנהל הכללי של בית הספר הריאלי העברי בחיפה


 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר