ואדי סאליב, הזרקת דיו על נייר ארכיבי (צילום: גיל בר)
ואדי סאליב, הזרקת דיו על נייר ארכיבי (צילום: גיל בר)

מוזיאון העיר מציג: ואדי סאליב בסדרת צילומים

האמן גיל בר יציג במוזיאון העיר חיפה תערוכת יחיד בשם "חיפה תחתית", אשר מציגה סדרת צילומים המספרים את קורותיהם של הבתים הנטושים והאטומים של ואדי סאליב. בר: "אני אוהב לעקוב אחר תהליכים של השתנות ואוהב את הצורות המגוונות שבהן התהליכים הללו משתקפים בנוף ובסביבה בנויה"

פורסם בתאריך: 29.11.22 11:22

מוזיאון העיר חיפה יארח מיום חמישי ועד סוף פברואר תערוכת יחיד חדשה בשם "חיפה תחתית" של האמן גיל בר, אשר משרטטת דיוקן עירוני מורכב. התערוכה, שאותה אצרה יפעת אשכנזי, מציגה סדרת צילומים שמספרים את קורותיה של חיפה ושל הכוחות שהביאו לעיצובה הייחודי.

עם סיום מלחמת העצמאות בשנת 1948 נותרו בחיפה מאות מבנים ריקים ומצולקים של הצד הערבי. המבנים הועברו לבעלות ממשלתית ושימשו ליישוב של עולים חדשים בשנות ה-50. כ-60 שנים לאחר מכן, במסגרת חוק ההסדרים והרפורמה במינהל מקרקעי ישראל (כיום רשות מקרקעי ישראל), החלה המדינה לשווק רבים מהמבנים הללו לציבור במסגרת מכרזי ממשלה, ורבים מהם עברו שוב לידיים פרטיות.

עבור בר, מקבצי המבנים הנטושים, האטומים וההרוסים הם סוג של אנדרטאות בנוף העירוני ומהווים שריד לנקודות מפנה היסטוריות בסיפורה של חיפה.

 

מבט אל מגדל הנביאים מוואדי סאליב (צילום: גיל בר)

מבט אל מגדל הנביאים מוואדי סאליב (צילום: גיל בר)

 

 

"אני יוצר דימויים באופן מתוכנן ואף פעם לא במהלך פעילות אחרת", אומר בר, "הצילום עצמו הוא הפעילות. ב-15 השנים האחרונות אני משתמש במצלמת פורמט גדול. זהו סוג צילום שמתנהל באיטיות ודורש הכנה. אני בוחר מה ומתי לצלם, ואז מממש את הפעולה. זמן הצילום מבחינתי הוא אימון בהתבוננות. יש בו מימד מדיטטיבי. אני אוהב לעקוב אחר תהליכים של השתנות ואוהב את הצורות המגוונות שבהן התהליכים הללו משתקפים בנוף ובסביבה בנויה. עברתי לחיפה בסיומו של פרויקט צילום מתמשך בגבעות איו"ש, שם צילמתי מאחזי בודדים שהוקמו ונהרסו לסירוגין. בעיר התחתית נמשכתי מיד למבנים הנטושים שהיו סביבי בשפע. עניין אותי האופן שבו רואים על החומר עקבות של מאבק כוחות. ההתבוננות במבנים אטומים שאינם מזמינים כניסה דמתה עבורי לטיול בין אנדרטאות".

בקומה נוספת ישיק מוזיאון העיר סדנה אינטראקטיבית לילדים ולמבוגרים בנושא בנייה עירונית. בסדנה יוכלו המבקרים להתנסות בפעילויות הקשורות לנושא צילומיו של בר – ציור קיר ענק ומתמשך של אלמנטים עירוניים שנוצר על ידי המבקרים, הכנת מבנים שונים משקיות ומקרטונים, פעילות בשולחן אור שבו אפשר לראות שינויים של מבנים שעדיין קיימים בנוף העירוני ועוד. נוסף על כך, במהלך הצגתה של התערוכה ייצאו סיורים עירוניים בעקבות צילומיו של בר.

מוזיאון העיר, שד' בן גוריון 11, המושבה הגרמנית. טלפון: 04-9115888, אתר: www.hms.org.il

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר