אהובה שרמן על רקע עבודתה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של אהובה שרמן)
אהובה שרמן על רקע עבודתה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של אהובה שרמן)

הציירת אהובה שרמן, יקירת העיר חיפה, נפטרה בגיל 96

אהובה שרמן נולדה בתל אביב ב-1926, ובגיל 12 עברה לחיפה שבה חיה ויצרה בסטודיו שעל הכרמל, כשנופי ההר והעיר היוו לה השראה. מאז שנות ה-60 היא הציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם. ועבודות רבות שלה - ציורים ושטיחי קיר עצומים - מפארים מוסדות ציבור כמו הכנסת, מוזיאונים ובתי חולים

פורסם בתאריך: 6.3.23 07:55

הציירת אהובה שרמן, יקירת העיר חיפה ומבכירות הציירות בארץ, הלכה לעולמה בגיל 96 והובאה אתמול (ראשון) למנוחות בבית העלמין כפר סמיר.

בערוב ימיה התגוררה שרמן בדיור המוגן דור כרמל. היתה פעילה וצלולה, ובחודש יוני 2021 אף הציגה בלובי תערוכה מציוריה אשר נקראה "אנשים שפגשתי בדרך ונופים שאהבתי".

שרמן נולדה בתל אביב ב-16 ביוני 1926. בגיל 12 היא עברה עם משפחתה לחיפה, שבה חיה ויצרה בסטודיו שעל הכרמל, כשנופי ההר והעיר היוו לה השראה ליצירתה. היא יצרה בחומרים כמו צבעי שמן ופסטל, ובמדיומים ובהם קולאז', ונדבך נוסף בעבודתה הוא יצירת שטיחי קיר אמנותיים בטכניקה ייחודית של תבליט. אך לא רק נופי חיפה היוו לה השראה – הרי הגליל, ערבות הנגב, ירושלים והים התיכון יצרו בעבודתה דיאלוג בין הצורה לבין התכנים הפנימיים. 

 

אהובה שרמן מציגה בדור כרמל (צילום: מתוך עמוד הפייספוק של דור כרמל)

אהובה שרמן מציגה בדור כרמל (צילום: מתוך עמוד הפייספוק של דור כרמל)

 

 

שרמן היתה חברה באגודת הציירים והפסלים בישראל ונמנתה עם אגודת האמנים slmm – אמנות הרבדים במולטימדיה בארצות הברית. משנות ה-60 היא ערכה תערוכות רבות, קבוצתיות ויחיד, בארץ ובעולם, ויצירותיה מפארות מבני ציבור רבים. אחת מעבודותיה נתרמה על ידי משפחת ברונפמן להיכל "שער ציון" במונטריאול ואחרת תלויה בבית הכנסת "שערי צדק" במונטריאול. אוסף האמנות של המלכה ההולנדית ביאטריס כולל שתי עבודות של שרמן שנרכשו במהלך תערוכה באמסטרדם, ועבודה אחרת שלה נמצאת באוסף של הליידי ג'יימס דה רוטשילד בלונדון.

בארץ מוצגים אוספיה של שרמן במוזיאון העפלה ובמוזיאון הכט. הציור "ירושלים" של שרמן תלוי בכנסת ישראל, וסדרת ציורים תלויה במרכז הרפואי כרמל. שטיח קיר "יפה נוף משוש תבל", שאורכו הוא 18 מטר, תלוי על קיר בחברת תדיראן בתל אביב, ושטיח קיר אחר תלוי באולם המועצה האזורית כפר תבור. שני ציורי שמן שלה נתרמו ללשכת ראש העיר חיפה, כמו גם ציורים למרכז הרפואי בני ציון ולבית החולים פלימן. הציור "מעגן הספינות" תלוי בשגרירות יוון בישראל, שטיח קיר באורך של עשרה מטרים בשם "מדן ועד אילת" תלוי בבניין רבין בקריית הממשלה בחיפה, והציור "המתלה" מוצג בבית הלוחם. אחת מהעבודות הבולטות ביותר של שרמן היא קיר אמנותי מחימר טרה קוטה בחזית בית בשדרות אבא חושי. 

בשנת 1965 קיבלה שרמן את פרס בחירת הקהל בבית ציוני אמריקה, ובשנת 1979 הוענק לה פרס האמנות ע"ש הרמן שטרוק מטעם עיריית חיפה. בשנת 2000 היא קיבלה מדליה מטעם העירייה כאחת מ-25 הנשים הבולטות בתחומן, ובשנת 2013 היא זכתה להכרה, לא רק כציירת מוערכת אלא גם כפעילה וכתורמת קבועה לאגודות נזקקות, כשהוענק לה אות יקירת העיר חיפה. "יצירותיה של שרמן נמכרו לאספנים והכספים שימשו לפעילויות המרכזיות של העמותות", נכתב אז בנימוקי הבחירה, "היא לקחה חלק מרכזי בקליטת אמנים עולים וסייעה בידם לחשוף את יצירותיהם בתערוכות שונות שהיא ארגנה, ורובם שומרים איתה על קשר". 

שרמן התאלמנה מבעלה משה, ובחודש מאי 2021 איבדה את בתה אירית שנפטרה בגיל 71 לאחר מאבק קצר במחלת הסרטן. היא הותירה אחריה בן, יובל, שספד לה בהלוויה. השבעה תתקיים היום (שני) וביום רביעי בדור כרמל, ובימים (שלישי, חמישי ושישי) בביתו בשדרות אבא חושי 34.

 

שטיח קיר עבודה של אהובה שרמן (צילום: מתוך אתר האינטרנט שלה)

שטיח קיר של אהובה שרמן (צילום: מתוך אתר האינטרנט שלה)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר