"גלגולה של גולגולת" מתוך התערוכה "הגלגול הבא"
"גלגולה של גולגולת" מתוך התערוכה "הגלגול הבא"

קפצו פנימה: גלריית Step Inn נפתחה בהדר במיקום מפתיע

את גלריית Step Inn שתיפתח ביום חמישי במדרגות הנביאים עיצב האדריכל יוסי קורי כחלל דינמי שמאפשר לקיים בתוכו תרחישים שונים בעזרת ריהוט מודולרי, וזאת במטרה לייצר אירועי תרבות ותיירות לחיפה ולהדר. בתערוכה "הגלגול הבא" מציגה טניה רמניק גולגולות של בעלי חיים ומביאה משמעות אחרת למושג נצח

פורסם בתאריך: 7.8.23 08:56

פתאום קם אדם בבוקר, חושב מה הוא יכול לעשות לטובת העיר, ומחליט לפתוח גלריה בהדר, ודווקא לא באזור המתפתח של הרובע. את הגלריה Step Inn בחר יוסי קורי, אדריכל העוסק בתכנון מבנים אקולוגיים, לפתוח בחלל מיוחד וקטן מהתקופה העות'מאנית במדרגות הנביאים 7. למי שלא מכיר, אל רחוב מדרגות הנביאים מגיעים מהכיכר שבמפגש הרחובות חסן שוקרי והנביאים, ליד מגדל הנביאים. הגלריה, 30 מ"ר שטחה, נמצאת בין רחוב התשעים ושלוש לרחוב שיבת ציון. 

"עיצבתי חלל דינמי שמאפשר לקיים בתוכו כמה תרחישים שונים בעזרת ריהוט מודולרי", מספר קורי, "התרחיש הראשון הוא של גלריית פופ-אפ כפי שהמבקרים יחוו בפתיחת התערוכה 'הגלגול הבא' של טניה רמניק ביום חמישי. בהמשך יהיו תרחישים של בית קפה, airbnb, הופעה, סדנאות ועוד, וכל זאת תוך הסבת המקום מתרחיש אחד למשנהו תוך פחות משעה במטרה לייצר אירועי תרבות ותיירות לטובת השכונה והעיר. החזון הוא שהמקום והמיקום יהוו נקודת ציון וחיבור בין העיר התחתית להדר ויגבירו את השימוש במדרגות הנפלאות לטובת הליכות ואירועים".

זה לא המיזם הראשון שלך לטובת העיר.

"נכון. בזמן הקורונה והסגרים היה לי זמן לחשוב מה אני יכול לעשות לטובת חיפה והסביבה מעבר לדיי ג'וב שלי כאדריכל אקולוגי. זה הוליד שני מיזמים של התערבות מיקרו טקטית במרחב העירוני, שבהם אני פועל כיזם, כאדריכל אקולוגי, כאוצר, כתיירן וכסוכן שינוי במטרה לשפר מקומות מוזנחים. המיזם הראשון היה לקחת דירה מוזנחת בקרבת שוק תלפיות ולהפוך אותה ליחידת ה-airbnb הראשונה באזור (Talpiot Bayview). תוך שנה היא הפכה לדירת האירוח עם הדירוג הטוב ביותר בחיפה ואבן שואבת לתיירות מהארץ ומחו"ל. כל תהליך השיפוץ האקולוגי התבסס על אנשי מקצוע מקומיים, והמבקרים נהנים מתערוכה אישית של אמנים מקומיים ומההיסטוריה של חיפה. ביחד עם הקהילה של אנשי תלפיות ועיריית חיפה קידמנו את שיפור תחזוקת התשתיות, את הגברת הביטחון האישי ואת הניקיון של הרחובות, וזה שינה את פני האזור מקצה לקצה בתוך שנתיים".

והגלריה היא המיזם השני?

"במדרגות הנביאים המטרה היא לייצר משהו דומה. הבסיס יהיה יחידת אירוח לתיירים (Step Inn) שירצו להכיר את העיר התחתית, את המושבה הגרמנית, את ואדי ניסנס, את הדר ואת שוק תלפיות, שכולם נמצאים במרחק הליכה קצרה. התכנון הפנימי מאפשר גמישות ושינוי של המרחב, כך שהחלל יכול להתאים לכל מיני תרחישים. אחד מהם הוא תרחיש הגלריה. מעבר לתערוכות מתחלפות יש גם יצירות קבועות כדוגמת הגרפיטי של ראש העיר המיתולוגי חסן שוקרי על דלת הכניסה של האמן בן משיח, ציור של הצייר שי רוזנפלד ועבודות של האמנית האקולוגית מיכל בר אור, שכולם פועלים בתלפיות. היה חשוב לי לשים את דיוקנו של חסן שוקרי כלפי הרחוב מכיוון שהוא אחראי ל-DNA של חיפה – חיים משותפים תוך כבוד הדדי, סבלנות, סובלנות וערבות הדדית ללא הבדל דת, מין וגזע – אולי השתקפות של איך המדינה יכולה להיראות. העירייה מבינה את הפוטנציאל של מדרגות הנביאים והחלה לנקות את האזור שלוש פעמים בשבוע. היא גם סגרה פרצות בגדרות שהביאו נרקומנים ועבריינים לאזור בעבר, וכעת יש לתושבי השכונה ולילדיהם יותר שקט וביטחון. השלבים הבאים במרחב הציבורי שנרצה לקדם יהיו גינון בצדי המדרגות ואירועי מדרגות בקצה התחתון של רובע המדרגות שמתחיל במרכז הכרמל".

 

כרזת התערוכה "הגלגול הבא"

כרזת התערוכה "הגלגול הבא"

 

 

אתה אוצר התערוכה, תוכל לספר קצת על האמנית טניה רמניק?

"התערוכה שתיפתח ביום חמישי נקראת 'הגלגול הבא'. רמניק היא מהנדסת מחשבים במקצועה, חובבת סוסים, בעלי חיים, יצירה בחומרים, טיולים ומסעות. אחרי תקופה שבה היא שילבה עבודה ומסעות לקצוות תבל, רמניק יצאה למסע הקפת כדור הארץ בסירת מפרש שנמשך עשר שנים. מאז היא מעבירה סדרת הרצאות על החוויות, על המפגשים ועל התובנות מההפלגה. אני מכיר אותה דרך חברים משותפים עוד לפני שהיא יצאה למסעותיה. לאורך השנים עקבתי מקרוב אחר ההתפתחות של היצירות המיוחדות שלה והרגשתי שיש בהן משהו מיוחד שכדאי שגם הציבור הרחב יחווה, ולא רק מתי מעט. לכן הצעתי לה להציג בגלריה ולאגד לראשונה חלק מעבודותיה תחת קורת גג אחת".

למה גולגולות של חיות?

"בעקבות גולגולת של חיה שהיא מצאה במקרה התעוררו בה ניצוצות של רעיונות והבנה של הפוטנציאל בחומר המורכב הזה שמגלם קונוטציות עמוקות מהצד הקמאי ומתאפיין במורכבות מרחבית גיאומטרית ובאינספור משמעויות שממתינות להיחשף".

בוא תחשוף מעט.

"'הגלגול הבא' מעמת אותנו עם המציאות ששום דבר אינו לנצח. כאשר אנו צופים בגולגולות של מינים שונים, שהיו פעם עולם ומלואו, ניצבות דוממות בחלל, אי אפשר שלא להרהר במעגל החיים והמוות וגם בהשלכות של מעשי ידי האדם על הטבע ועל עתיד האנושות. למרות הנחרצות של מושג הסוף הביולוגי, רמניק מצליחה לתת לסופיות עוד גיחה אופטימית ורחומה אל אוויר העולם. היא מעניקה רגע של חסד למה שכבר נעלם או נשכח מהלב, ומלבישה אותו בצבע ובחיות, באבזור ובטכנולוגיה. חלל הגלריה זוכה אף הוא לגלגול נוסף לאחר שהיה מוזנח ונטוש במשך עשרות שנים. קמרונות האבן העות'מאניים עוטפים את היצירות של רמניק מתוך כבוד אחרון למסר אוניברסלי של התחלה וסוף. באחריותנו לדאוג שהתווך בין שניהם יהיה טוב יותר, מאוזן יותר ומכבד את הטבע הגדול שעוטף אותנו בכל גלגול".

תוכל לתת לנו הצצה לתערוכה עצמה?

"אחת מהיצירות שמוצגות נקראת 'זהב שחור', שהיא תגובה למה שרמניק ראתה בחורף 2021 כאשר נפלטה אל הים התיכון כמות גדולה של פסולת נפט גולמי וגרמה לזיהום זפת חמור לאורך חופי ישראל. בין בעלי החיים שנפגעו היו צבי ים שנפלטו לחוף במצב של תשישות, ורבים מהם כבר ללא רוח חיים. צבי הים, שתוחלת החיים שלהם מגיעה לעשרות שנים, מצליחים להתגבר על אינספור סכנות וקשיים במהלך חייהם ברחבי הים התיכון, אבל זיהום הנפט, המוכר כזהב השחור של תקופתנו, היה עבורם יותר מדי. יש משהו במבט החודר של גולגולת צב הים שהפך למוזהב בגלגול שרמניק העניקה לו, אשר מציף את שאלת האחריות שלנו כלפי הסביבה. כאדריכל שעוסק בפרויקטים אקולוגיים אני חושב שבכל תחום שבו אנו עוסקים צריך את הרגישות ואת המודעות לסביבה ולהשלכות של מעשי ידי אדם – גם באמנות, גם באדריכלות, גם בפוליטיקה וגם במעשי היום יום".

גלריית Step Inn, מדרגות הנביאים 7. פתיחה: חמישי, 10 באוגוסט, 22:00-19:00. בשישי ובשבת הקרובים הגלריה תהיה פתוחה בשעות 15:00-10:00.

 

מתוך התערוכה "הגלגול הבא" האמנית טניה רמניק

מתוך התערוכה "הגלגול הבא" של האמנית טניה רמניק

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ני

    לא כל אוסף של גולגולות הוא תערוכת אמנות
    במיוחד בימים ששומעים על קבירת עצמות אדם בתוך קירות בטון
    צריך קצת רגישות, אמנות צריכה לתת שקט רוגע ויופי לא רק לזעזע וליצור גרוטסקה בתוך גולגולות של יצורים חיים
    ממש לא לעניין

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר