"בנימין זאב הרצל", 1907. מתוך אוסף מוזיאון הרמן שטרוק (צילום: יבגני איידל)
"בנימין זאב הרצל", 1907. מתוך אוסף מוזיאון הרמן שטרוק (צילום: יבגני איידל)

הדפסים חדשים של האמן הרמן שטרוק בתערוכה חדשה

יותר מ-200 הדפסים ושעתוקים שנתרמו למוזיאון שטרוק על ידי איש העסקים צבי נטע יוצגו לראשונה בתערוכה שתיפתח בארבעה חללים. ההדפסים כוללים דוגמאות של ניירות, צבעים ותבניות הדפס המעניקים ראייה חדשה לאופן עבודתו של האמן. נטע: "תרמתי את האוסף כדי שגם הציבור הרחב ייחשף ליצירות של שטרוק"

פורסם בתאריך: 21.8.23 13:30

בשנת 2022 תרם איש העסקים צבי נטע למוזיאון שטרוק אוסף של 212 הדפסים ורישומים של האמן הרמן שטרוק, מהם כ-50 הדפסים חדשים שדוגמאות שלהם לא היו באוסף המוזיאון. ראשיתו של האוסף באביו של נטע, יוסף (ג'ו) בוקסנבאום, מראשוני התעשיינים בארץ וציוני נלהב, שרכש אותו כשני עשורים לאחר מותו של שטרוק, ככל הנראה ישירות מאלמנתו של האמן. האוסף שרכש בוקסנבאום כולל הדפסים רבים שיש בהם וריאציות על אותו מוטיב, והשוואה ביניהם מלמדת רבות על תהליכי העבודה המורכבים של שטרוק ועל המחשבה הרבה שהושקעה בהם. 

שטרוק (1944-1876) נחשב לאחד מאמני ההדפס החשובים בגרמניה ובארץ ישראל במחצית הראשונה של המאה ה-20. במשך יותר מ-40 שנות פעילותו כאמן מצליח ומוערך, הוא יצר שפע של עבודות על נייר, בעיקר בשני נושאים – הדיוקן והנוף. בסדרת הדיוקנאות המפורסמים שלו הנציח שטרוק את גדולי הרוח והמדע של זמנו, וחלקם מוצגים בתערוכה זו – חוזה המדינה בנימין זאב הרצל, סבו של נשיא המדינה הרב הראשי ד"ר יצחק אייזיק הלוי הרצוג, הפיזיקאי היהודי גרמני אלברט איינשטיין וסופרים ומשוררים מו אוסקר ויילד, שלום אש וזלמן שניאור.

דרך העבודות מהאוסף החדש ניתן ללמוד על תהליכי היצירה של שטרוק ועל המגוון הרחב של האפשרויות שעמדו לרשותו בבחירת טכניקת ההדפס, סוג הנייר, הפורמט, הסגנון והצבע. כך למשל ניתן לראות בתערוכה עבודות תחריט, תצריב והדפס אבן; רישום של קו דק וחד, כתם שחור כהה או קו רך דמוי פסטל; שימוש בנייר מרובע קטן, בנייר מוארך גדול או בקלף חצי שקוף; וצבעוניות של שחור-לבן, צבע או הדפס צבוע ביד. טכניקות ההדפס השונות מאפשרות שכפול של היצירה שוב ושוב, ובתערוכה אפשר לראות כיצד שטרוק המשיך לעבד את לוחות ההדפס, לחקור ולחפש אחר הדימוי שאותו הוא רצה ליצור. 

 

רחובות, 1904, מתוך אוסף מוזיאון הרמן שטרוק (צילום: יבגני איידל)

"רחובות", 1904. מתוך אוסף מוזיאון הרמן שטרוק (צילום: יבגני איידל)

 

 

בתערוכה ארבעה חללים – חדר כניסה כללי, חדר דיוקנאות, חדר נופים וחדר השוואות. בחדר הדיוקנאות יוצגו עבודות בטכניקות הדפס שונות, ובהן עבודות שהודפסו בשימוש משני של נייר הלקוח מספר או ממחברת (ייתכן שהשגת נייר איכותי היתה משימה לא פשוטה בתקופה שבה חי שטרוק בחיפה מ־1924 ועד למותו ב־1944). חדר הנופים יתמקד באופנים שבהם הצליח שטרוק להעביר באמצעות ההדפס אווירה של מקום – בין אם בארץ (חיפה, טבריה וירושלים) ובין אם בחו"ל (ארצות הברית, איטליה ומזרח אירופה). בחדר ההשוואות יוכלו המבקרים להשוות בין צמדי הדפסים ולעמוד על ההבדלים ביניהם, ודרך כך ללמוד על המחשבה ששטרוק השקיע בהדפסים ועל האופנים שבהם הוא בחר להביע את עצמו.

"תרמתי את אוסף שטרוק שהיה ברשותי כדי שגם הציבור הרחב ייחשף ליצירות שלו", אמר נטע, ומנכ"ל מוזיאוני חיפה יותם יקיר הודה לו על התרומה: "הקשר ההולך ומעמיק עם נטע הוא משמעותי מאוד וברכה למוזיאוני חיפה. אני מזמין את הציבור ליהנות מהתערוכה המרתקת במוזיאון הרמן שטרוק". 

מנהל האוספים של מוזיאוני חיפה ואוצר התערוכה רן הלל: "קבלת אוסף חדש תמיד ממלאת אותי בחדווה ומעוררת בי רצון ללמוד אותו ולהבין אלו סודות אפשר לדלות ממנו. אני מקווה שהביקור בתערוכה יעורר בצופים ולו חלק מהשמחה שהיתה כרוכה בהכנתה ויאפשר להתוודע לעושר הרב המצוי בהדפסים". 

מוזיאון הרמן שטרוק, רחוב ארלוזורוב 23. פתיחת התערוכה: יום חמישי, 31 באוגוסט, בשעה 19:00. הכניסה חופשית לאירוע הפתיחה. 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר