הצילום של הישראלית אנג'ליקה שר בתערוכה באיסטנבול (צילום: הביאנלה הים תיכונית)
הצילום של הישראלית אנג'ליקה שר בתערוכה באיסטנבול (צילום: הביאנלה הים תיכונית)

הטורקים דרשו לבטל, החיפאי התעקש וניצח

תערוכה בינלאומית בהשתתפותם של חמישה אמנים ישראלים מתקיימת בימים אלו באיסטנבול, למרות החשש מהפגנות אלימות, במיוחד לאחר נאומו של ארדואן המצדד בחמאס. האוצר החיפאי בלו-סימיון פיינרו התבקש על ידי המארגנים להתקפל, אך הוא הראה לעולם האמנות מאיזה חומר אנחנו עשויים

פורסם בתאריך: 5.11.23 10:19

בתקופה נפיצה כל כך, כל ניצחון קטן שקשור לישראל נחשב להישג בינלאומי ענק. כך מרגיש גם האמן החיפאי בלו-סימיון פיינרו, שהתבקש על ידי מארגני תערוכה בינלאומית באיסטנבול להזמין עשרה אמנים נבחרים שהציגו בביאנלה הים תיכונית האחרונה שהוא אצר בחיפה, אך בעקבות המלחמה בדרום הם ביקשו לבטל את השתתפותם.

התערוכה הבינלאומית "I am another you and You are another me" נפתחה ב-29 באוקטובר במוזיאון החדש FESHANE שהקימה עיריית איסטנבול. התאריך לפתיחה נבחר בקפידה – חגיגות 100 שנה להקמת הרפובליקה הטורקית על ידי אטאטורק. הטורקים השקיעו תקציבים רבים במטרה ליצור אירוע בינלאומי גדול של אמנות עכשווית. 

 

כרזת התערוכה באיסטנבול

כרזת התערוכה באיסטנבול

 

בתערוכה משתתפים 150 אמנים מ-38 מדינות, והיא מאורגנת על ידי הביאנלה MEDIATION  שנוסדה בעיר פוזנן בפולין על ידי האוצר טומס וונדלנד. לתערוכה הוזמנו 12 אוצרים מארצות שונות שבחרו את האמנים שיציגו בתערוכה, ובהם שני אוצרים מישראל – דרורית גור אריה שבחרה בארבעה אמנים ישראלים, ופיינרו שבחר בחמישה אמנים ישראלים ובארבעה אמנים בינלאומיים – מטורקיה, מאפגניסטן, מקזחסטן ומרומניה. מבחינתו של פיינרו הגאווה היתה רבה – זו היתה ההזדמנות הראשונה שבה הביאנלה הים תיכונית מוצגת בחו"ל בעיר החשובה לתרבות הים תיכונית.

"הוזמנו גם לפתיחת התערוכה", מספר פיינרו ל"כלבו – חיפה והקריות", "אך בעקבות אירועי 7 באוקטובר והמלחמה, יחס השלטונות הטורקיים השתנה, כאשר שיאו הגיע לאחר הנאום של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שהכריז על ארגון החמאס כתנועת שחרור והביע בו תמיכה. מארגני התערוכה הביעו חשש שעלולות להתפתח מהומות של אנשי האסלאם הקיצוני, שרבים מהם מתגוררים בשכנות למוזיאון, בעקבות השתתפותם של האמנים הישראלים".  

 

לילה אחמדזאי, אפגניסטן (צילום: הביאנלה הים תיכונית)

לילה אחמדזאי, אפגניסטן (צילום: הביאנלה הים תיכונית)

 

 

בעקבות המתיחות פנו המארגנים לשני האוצרים הישראלים וביקשו מהם לפרוש מהתערוכה כדי למנוע מהומות. אפילו נרמז להם שיש חשש לשריפת העבודות של האמנים מישראל ואולי אף להורדת התערוכה כולה. המארגנים הגדילו לעשות וביקשו מפיינרו לשלוח כתבה שבה מצוין בבירור שישראל אינה אחראית לשיגור הטיל על בית החולים אל-קודס בעזה. התערוכה שאצרה גור אריה בוטלה, ועבודותיהם של ארבעת האמנים הוצאו ממנה למורת רוחם של האוצרת והאמנים.

"בתערוכה של הביאנלה הים תיכונית ביקשו המארגנים לבטל את השתתפותם של האמנים הישראלים ולהשאיר את האמנים הלא ישראלים", אומר פיינרו, "סלקציה כזו לא מקובלת, זה דבר בלתי מתקבל על הדעת שמבוסס על גזענות. בשיחות שקיימתי עם המארגנים  הם החליטו שאו שכל האמנים לא ישתתפו או שיאפשרו לכל האמנים להשתתף ללא ציון שם המדינה שממנה הם באים. בסופו של דבר המארגנים הטורקים תמכו בנו, ועל אף החששות כל האמנים מהתערוכה של הביאנלה הים תיכונית משתתפים ברגע זה בתערוכה באיסטנבול".

היית לוחם בצבא? 

"לא, לא משהו מיוחד. נכון להיום ישראל ואמניה נמצאים בבידוד. חייבים לנצל כל הזדמנות להשמיע קול ולהפגין נוכחות. אנחנו חייבים להיות נוכחים ולהציג בתערוכות בינלאומיות על אף הקו והקונטקסט הפוליטי העוינים. גם במצב קשה חובה עלינו כאמנים ישראלים להיות נוכחים בזירה הבינלאומית, ולכן הוחלט בכל זאת להישאר בתערוכה, על אף האכזבה והכעס והביטול הלא מוצדק של ארבעת האמנים הישראלים האחרים".

נסעת לפתיחה?

"המליצו לי שלא כדאי".

האמנים המשתתפים בתערוכה הם אנג'ליקה שר, אביטל בר-שי, אור פיינרו, חנאן אבו חוסיין ובועז קייזמן מישראל; בורק דליאר מטורקיה, אלמגול מנליביבה מקזחסטן, צ'יפריאן מורשאן מרומניה ולילה אחמדזאי מאפגניסטן.

 

אלמגול מנליביבה, קזחסטן (צילום: הביאנלה הים תיכונית)

אלמגול מנליביבה, קזחסטן (צילום: הביאנלה הים תיכונית)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. גיל

    כמה אידיוט אתה יכול להיות?
    זאת מדינה שאולי נראית ידידותית לישראל אבל זה לא ככה.
    כל העם, השלטון, הרשויות שיש שם הם נגד היהודים..
    לא צריך להתרפס בשבילם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר