רוני ברודצקי (צילום: חגית הורנשטיין)
רוני ברודצקי (צילום: חגית הורנשטיין)

האם פרויקט "החיפאית" של תיאטרון חיפה הגיע לקצו?

בעקבות הקיצוץ המשמעותי בתקציבו של תיאטרון חיפה פוטרו שלושה משחקני פרויקט "החיפאית" - קבוצת התיאטרון הצעירה. הבמאית רוני ברודצקי, שעמדה בראש הפרויקט בשלוש וחצי השנים האחרונות, סירבה לקבל את השלכות הקיצוץ, ולפני כחודש היא עזבה את תפקידה

פורסם בתאריך: 8.11.19 07:52

האם זוהי שירת הברבור של פרויקט "החיפאית" – קבוצת התיאטרון הצעירה מייסודו של התיאטרון העירוני חיפה? לפני כמה חודשים התבשרה מנכ"לית התיאטרון ניצה בן צבי על קיצוץ משמעותי בתקציב התיאטרון לעונת המנויים הבאה. מדובר בקיצוץ של כ-1.2 מיליון שקל, והראשונים להיפגע מהתקציב המצומצם היו שלושה שחקנים מתוך תשעת חברי הלהקה – אורי גוב, שירה בליץ ומאשה שמוליאן.

ל"כלבו – חיפה והצפון" נודע כי הבמאית רוני ברודצקי, שעמדה בראש הפרויקט בשלוש וחצי השנים האחרונות, לא הסכימה עם רוע הגזרה ועם ההשלכות על עתידה של הלהקה, ולפני כחודש היא עזבה את תפקידה. עם זאת, יש הטוענים כי יחסיהן של ברודצקי ובן צבי עלו על שרטון והיא בכלל פוטרה. ברודצקי, כך מעידים חבריה, סבורה שהלהקה היתה צריכה להמשיך ולהופיע בהרכב מלא, שכן רק כך היא תוכל לשחזר את הצלחותיה ולא להיות תיאטרון פרינג' דל תקציב.

עוד נודע כי הסיבה לפיטוריהם של שלושת השחקנים היא מקצועית, אך לא מן הנמנע שהפיטורים לא היו קורים לולא הקיצוץ המשמעותי בתקציב.

ברודצקי, 35, נחשבת לכוכבת בתחום הבימוי והיא חתומה על אחת מההצלחות הגדולות של החיפאית – ההצגה "אקווריום" שבה מוקלטים אנשים קשישים בשיחות חולין, והשחקנים, אשר נמצאים בתוך בריכה, עושים ליפסינק לקשישים אך נשארים צעירים בגופם. הצגה נוספת בבימויה של ברודצקי שזכתה להצלחה היא "איך לקום מכיסא", אשר כל כולה עשויה מטקסטים של הוראות הפעלה בסרטונים שאנשים מעלים ביוטיוב.

בריאיון שנערך עם ברודצקי ב"כלבו – חיפה והצפון" בחודש מאי 2018 היא הסבירה מה זו החיפאית: "פרויקט 'החיפאית' הוקם בשנת 2010 במטרה ליצור להקה של שחקנים שיכולה לעבוד במנותק מהכובד של הרפרטואר שצריך להצדיק את עצמו, למכור כרטיסים. זו קבוצה שיכולה לעשות חיפושים תיאטרליים. הקבוצה קמה במטרה להצמיח בעיר ובתוך התיאטרון קבוצה יוצרת שתקרין אל סביבתה ותתרום באופן משמעותי לקהילה, זאת לצד השאיפה ליצור תשתית תעסוקתית יצירתית לעוד יוצרים ושחקנים בארץ. יש שני תנאים להתקבל ללהקה – האחד שהם יהיו שחקנים מקצועיים וטובים מאוד, עברו הכשרה של בתי ספר למשחק וכל מה שמשתמע מכך, והתנאי השני הוא מגורים בחיפה".

ואכן, כל השחקנים עברו כולם להתגורר בעיר, כמו גם ברודצקי שהעבירה את משפחתה לחיפה בעקבות תפקידה.

 

 

בן צבי, התפטרה או פוטרה?

"ברודצקי היא יוצרת מוערכת מאוד שעבדה בתיאטרון במשך שלוש שנים וביקשה לצאת לדרך חדשה. משה נאור (המנהל האמנותי של התיאטרון; ח"ה) ואני ביקשנו ממנה להמשיך, אך היא מעדיפה ללכת לפרויקטים חדשים. לשמחתנו וגאוותנו פנו אלינו כמה יוצרים – אמנים מוערכים ומובילים – שמעוניינים לביים בקבוצה החיפאית, שהיא מהקבוצות המשמעותיות והחשובות בארץ".

מה יהיה עם התיאטרון בעקבות הקיצוץ המסיבי?

"התיאטרון אכן חווה קיצוץ תקציבי, ואנחנו כהנהלה נוהגים באחריות יתרה וגיבשנו תוכנית תקציבית כדי לעמוד ברוע הגזרה. אגב, ההסכם עם השחקנים בחיפאית הוא שנתי, ומשיקולים אמנותיים הוחלט לא להאריך הסכם לשלושה מחברי הקבוצה".

ברודצקי סירבה להגיב.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. ב.

    ומתי משה נאור כבר יפנה את הכיסא? הבמאי הבינוני הזה הביא את תיאטרון חיפה למצב עגום מאד, המינויים נוטשים, אין הצגות טובות. דובי חיון, מחזיק תיק התרבות, איפה אתה? ואגב, אל תאמין לכל מה שניצה מאכילה אותך, עושים עליך סיבוב.

  2. דורון

    החיפאית היה הפרויקט הנועז היצירתי והערכי של התאטרון. להקמת פרויקט נהדר צריך זמן ואורך רוח כדי שייתייצב ויתרומם, חבל שקטעו זאת באמצע. שחקנים מעולים

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חיסול התרבות תחת הליצן הרפורמי נמשך ביתר שאת
    הצבעתם מר"צ אז קבלתם.

  4. הרב חנוכה בן יוסף הלוי

    תיאטרון חיפה על הפנים ולא בגלל "החיפאית". ההצגות משעממות, אני הולך לשם רק כשמגיעות הצגות מהקאמרי, בית ליסין והבימה וגם אז החוויה לא נעימה, הבן אדם רוצה לשבת עם כוס קפה ועוגה לפני ההצגה בקפיטריה אבל כל הכיסאות והשולחנות נתפסים על ידי קשישים מסריחים שאין להם מה לעשות ובכלל לא הזמינו כלום. החניון גובה מחיר מופקע של 15 ש"ח גם אם ההצגה נמשכת פחות משעה וחצי, והחניון גם מסריח, בדיוק כמו הקשישים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר