כסף (צילום: vladirina32/depositphotos.com)
כסף (צילום: vladirina32/depositphotos.com)

ועדת החינוך של הכנסת אישרה את תשלומי ההורים לתשפ"ג. כמה זה יעלה לכם?

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת החליטה בישיבתה בשבוע שעבר על ביטול תשלומי ההורים עבור מסיבות כיתתיות וקיצצה ב-12 שקלים לתלמיד את סל התרבות לשנת הלימודים תשפ"ג. אלה תשלומי הרשות המרביים שאושרו לתלמיד לפי שכבות הגיל

פורסם בתאריך: 21.8.22 15:43

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת אישרה בשבוע שעבר את הסכום המרבי של תשלומי הרשות של ההורים לשנת הלימודים תשפ"ג, שאמורה להיפתח ב-1 בספטמבר. הוועדה ביטלה את התשלום עבור מסיבות כיתתיות בכל שכבות הגיל מגן ועד כיתה י"ב. עוד הוחלט, כי משרד החינוך יעביר למוסדות החינוך סכום של 8 שקלים לתלמיד לצורך מימון שירות זה.

בנוסף, קיצצה הוועדה 12 שקלים לתלמיד בסעיף סל תרבות בכל שכבות הגיל (לפיכך ניתן השנה לגבות עבור הסל בשכבת קדם יסודי רק 67 שקלים, בבית הספר היסודי רק 87 שקלים, בכיתות ז'-ח' – 137 שקלים. כך גם בכיתות ז'-ח' במגזר הערבי בחיפה, שבו לומדים ברצף מכיתה א'-ח'; ש״מ). בכיתה ט׳ עומד הסכום על 153 שקל ובתיכון על 164 שקלים. תשלום החובה היחיד שאושר לגבייה הוא ביטוח תאונות אישיות בסך 69 שקלים מגיל גן ועד כיתה י"ב. יצוין, כי לא ניתן לחייב הורים לשלם תשלומי רשות, ובית הספר גם אינו רשאי להעניש תלמיד בשל אי תשלום כספים על ידי הוריו. בשאר תשלומי הרשות לא חל שינוי בתעריפים לעומת שנת הלימודים תשפ"ב.

להלן תשלומי הרשות המרביים שאושרו לתלמיד לפי שכבות הגיל. הסכומים כוללים את הנושאים הבאים: סל תרבות, מסיבות סיום (גני ילדים, כיתות ו', ט', י"ב), השאלת ספרי לימוד, הנהגת הורים, ועד הורים יישובי, טיולים, של"ח (בכיתות ז'-י"א):

גני ילדים – 253 שקלים; כיתות א'-ב' – 540 שקלים; כיתות ג'-ד' – 565 שקלים; כיתות ה' – 691 שקלים; כיתות ו' – 901 שקלים; כיתות ז'-ח' – 1026 שקלים; כיתות ח' (בבתי ספר א'-ח', לדוגמה במגזר הערבי בחיפה; ש"מ) – 1,151 שקלים; כיתות ט' (בבתי ספר שש שנתיים) – 1,042 שקלים; כיתות ט' (בחטיבת ביניים עצמאית) – 1,167 שקלים; כיתות י'-י"א – 1,219 שקלים; כיתות י"ב – 1,372 שקלים.

 

 

נטע משה, כלכלנית מטעם מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהציגה נתונים בפני חברי הוועדה, אמרה: "בישראל לא קיימים נתוני אמת על גבייה בפועל של תשלומי הורים. בשנת 2019 סך תשלומי ההורים ששולמו על ידי משקי הבית נאמד ב-4.63 מיליארד שקלים, על פי עיבוד של נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בהתחשב בקצב גידול משקי הבית באוכלוסייה, סך העלות המשקית לשנת 2022 נאמד ב-4.94 מיליארד שקלים. מבין כל הפעילויות שמשולמים עבורן תשלומי הרשות, העלות הגבוהה ביותר היא עבור טיולים – כ-613 מיליון שקל בשנת הלימודים תשפ"ב, ואחריה סל תרבות בעלות כוללת של 283 מיליון שקלים".

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר אמרה בוועדה: "כפי שהתחייבנו, אין עלייה בתעריפי תשלומי הרשות. מאמצי שר האוצר ושרת החינוך נשאו פרי, כל אחד הביא ממשרדו סכום שהצטבר ל-50 מיליון שקל. אדגיש כי אין מדובר בירידה ברמה. באשר לביטוח תאונות אישיות לתלמיד, המכרז הסתיים עם זוכה, שהתחייב להגדיל את הכיסוי הביטוחי. אנחנו שואפים להוריד את השתתפות ההורים בנושא הטיולים, שמהווה עלות תקציבית גבוהה מתוך סך התשלומים, והנושא יעלה בדיוני תקציב המדינה בהמשך. אנחנו רואים עלייה בדיווח של בתי הספר במערכת התשלומים 'אפיק'. נכון לעכשיו בחברה הכללית יש יותר מ-95 אחוז גבייה, ובחברה החרדית יש יותר מ-50 אחוזי דיווח. במחוז החרדי יש מנהל חדש ואגף הבקרה והאכיפה ידאג שהמשאבים יגיעו לילדים ולא לצרכים אחרים".

מ״מ יו"ר ועדת החינוך ח״כ אלון טל: "הגענו לאיזון ראוי לאור הנסיבות. היינו רוצים לראות צמצום גדול יותר בתשלומי ההורים, אבל הכיוון עתה הוא נכון". טל הזכיר בדבריו כי בעבר סוכם בין הוועדה למשרד החינוך, כי בסופו של דבר יצומצמו תשלומי ההורים.

היועצת המשפטית של המועצה לשלום הילד עו"ד לירון אשל תקפה את נושא התשלומים: "שלא יהיה ספק, תשלומי ההורים לא רק שלא מעודדים את הערכים האלה, הם גם מנציחים פערים, חוסר שוויון ומביאים גם לאפליה ולחיכוכים בתוך בית הספר. אני מדברת על דוגמאות שמגיעים אלינו מדי שנה, מקרים שמכווצים לנו את הבטן. כל שנה מורידים תלמידים מהאוטובוסים. כל שנה נתלים רשימות בפומבי של ילדים שהוריהם לא שילמו, כל שנה מוציאים תלמידים מתוך הכיתות כדי שיבואו להסדיר את התשלומים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. לאמור את האמת

    היועצת המשפטית לממשלה חושבת שאפשר לקבל החלטה כזאת בתקופת בחירות וממשלת מעבר אבל מונעת יישום ההחלטות בעניין המתמחים שנקבעו ותוקצבו. מה זה כשר ומה זה לא…מנפלאות ההחלטות המוזרות של הפקידות הציבורית.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר