גרי קורן ורג'א זעאתרה (צילומים: בועז כהן)
גרי קורן ורג'א זעאתרה (צילומים: בועז כהן)

בית המשפט קבע: קורן ישלם 70,000 שקל לזעאתרה וחד"ש

השופטת כאמלה ג'דעון פסקה כי חבר מועצת העיר לשעבר גרי קורן ישלם 70,000 שקל ליו"ר סיעת חד"ש רג'א זעאתרה ולסיעה בגין התבטאויות מכפישות. ארגון בצלמו: "מבחינת השופטת, זעאתרה הוא איש שוחר שלום". קורן מבטיח לערער: "זו לא פסיקה נגדי אישית אלא מאבק נגד הזכות שלנו, אזרחי ישראל הציונים והגאים, להילחם עליה מול מי שמנסה לפגוע בה"

פורסם בתאריך: 2.5.24 11:15

חבר מועצת העיר לשעבר גרי קורן ישלם 70,000 שקל ליו"ר סיעת חד"ש רג'א זעאתרה ולסיעת חד"ש בגין התבטאויות לאורך הקדנציה הקודמת של מועצת העיר – כך קבע בית משפט השלום בחיפה בפסק דין שניתן היום (חמישי).

כפי שפורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות", בספטמבר 2020 הגישו זעאתרה וחד"ש לבית משפט השלום תביעת לשון הרע על סך של 350,000 שקל נגד קורן, אז חבר סיעת חיפה ביתנו במועצת העיר.

במרכז התביעה עמדו 11 "פרסומים מכפישים", שאחד מהם, כך נכתב, הוא "מפגן ההשמצות בישיבת מועצת העיר". לטענתם של זעאתרה וחד"ש, "ב-27 ביולי 2020 התקיימה ישיבת מועצת העיר שבה הועלתה מצד הנתבע הצעה לסדר תחת הכותרת 'מניעת הפגנות תמיכה בטרור בחיפה'. לנוכח העלאת ההצעה הוסבר לנתבע על ידי היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין, מנכ"ל העירייה אוהד שגב וראש העיר עינת קליש רותם כי מדובר בהצעה בלתי חוקית, שכן היא חורגת מסמכויות העירייה, ומשכך דינה להיפסל. דא עקא, הנתבע ניצל את ההזדמנות ופצח במפגן של הכפשות, האשמות, הפצת שקרים והפצת שנאה כלפי התובעים, תוך כדי צעקות, התלהמות ואף חביטה על השולחן".

התובעים ציטטו את האמירות שמיוחסות לקורן בישיבה, ובהן "הגברת שהירה (חברת המועצה לשעבר שהירה שלבי מחד"ש; ב"כ), את לא תהיי הנציגה שלנו לערבית. את יכולה להיות נציגת העברית אצל חיזבאללה אולי, תודה להתראות", "אני לא צריך את העזרה שלך בערבית, את יכולה לעזור לנסראללה בעברית", "לא שאלתי אותך ולא שאלתי את נסראללה מה הוא חושב שקורה בחיפה", "צריך להוציא אותך מהמדינה, לא רק מהאולם", "נציגי חיזבאללה יושבים פה בחיפה" ו"הוא תומך בנסראללה, תומך בחיזבאללה, תומך בארגוני מחבלים שמזיקים לעם ישראל. אין להם מקום פה בחיפה ולא במדינה".

בפסק הדין כתבה השופטת כאמלה ג'דעון: "הנתבע פרסם את הפרסומים כאות מחאה על עמדותיהם הפוליטיות של התובעים. ואולם, לשון הפרסומים חרגה מתחום הסביר, ויעידו על כך הביטויים שבהם השתמש הנתבע עת כינה את התובע "בוגד" ו"גיס חמישי", ואת הסיעה "רשימת טרור" "ומהללת הטרור". לא יכולה להיות מחלוקת כי ביטויים אלה אינם בגדר 'גידוף גרידא', אלא ביטויים שהכתימו את התובעים והציגו אותם באור שלילי ומאוס, ושמו אותם מטרה לרדיפה ולהתנכלות. ביטויים אלה אינם משרתים תכלית ראויה ואינם עומדים במבחן הסבירות המידתיות, ולא 'לטובתם' הוענקה ההגנה על חופש הביטוי בזירה הציבורית".

עוד כתבה השופטת כי "אין חולק על זכותו של הנתבע, בדומה לכל נציג ציבור, להביע ביקורת עניינית ולגיטימית, גם אם חריפה וקשה, ואולם אין לראות בביטויים שבהם השתמש הנתבע, הן כלפי התובע והן כלפי הסיעה, ביקורת עניינית ולגיטימית שנועדה לשרת מטרה ראויה, אלא אמירות שמטרתן היא לבזות את התובעים, להשפילם ולהוציאם ממעגל הלגיטימיות באמצעות תהליך של דמוניזציה. יתרה מכך, הפצת הפרסומים על פני תקופה, תוך חזרה על הביטויים הפוגעניים באופן עקבי, מלמדת על רדיפה אובססיבית של הנתבע אחר התובעים. מעיון בפרסומים עולה כי הנתבע חזר על הביטויים הפוגעניים, לעיתים אף ללא התגרות. עולה אפוא כי הנתבע אימץ לעצמו חופש ביטוי חסר גבולות ורסן באמתלה שמדובר בהבעת דעה בזירה ציבורית, שידו של חופש הביטוי בה היא העליונה, ולא היא. בישיבת המועצה שבה פורסמו ארבעה מהפרסומים פנו לנתבע נציגים מהעירייה והפצירו בו להימנע משימוש בביטויים פוגעניים, אך הנתבע המשיך בשלו ולא חסך משבט ביקורתו כלפי התובעים, אף במצבים שלא היתה כל התגרות מצדם כאמור".

 

 

השופטת הבהירה כי "לגבי הפרסומים הראשון והרביעי החלטתי לנהוג בנתבע לקולא ולראות בהם פרסומים שנאמרו בעידנא דריתחא. לגבי הפרסומים החמישי עד ה-11, שבהם כינה הנתבע את התובע 'גיס חמישי', 'בוגד, פושטק ו'פח האשפה המהלך', ואת הסיעה 'רשימת הטרור המשותפת', 'מהללת הטרור', ו'סיעת החיזבאללה', אני קובעת כי מדובר בפרסומים מעוולים על פי החוק. לסיכום שאלת האחריות – הנתבע הוציא את דיבתם של התובעים לרעה באמצעות הפרסומים שפורסמו על ידו. הפרסומים חרגו ממתחם הסבירות והמידתיות ולכן הם אינם חוסים תחת ההגנה הקבועה".

באשר לגובה הפיצוי קבעה השופטת כי היא "לוקחת בחשבון את חומרת הביטויים המעוולים ואת פוטנציאל הסכנה שהיה טמון בהם מחד, ומאידך את העובדה שמדובר בביטויים שלהם נחשף התובע בעבר, לפני מועד הפרסומים נשוא התביעה, וכן שמדובר בפרסומים שהם בגדר הבעת דעה ושמקורם בעמדות פוליטיות, ושאליהם מתייחס האדם הסביר בזהירות ובשקילות. בהתחשב בשיקולים אלו, אני מעמידה את הפיצוי עבור כל פרסום מעוול, באופן קטגורי, על סך של 10,000 שקל, ובסך הכל 70,000 שקל".

מארגון בצלמו שייצג את קורן נמסר: "מדובר בהחלטה הזויה ומקוממת. זעאתרה אמר בקולו שהוא מעדיף להפסיד מאות אלפי שקלים ולא לגנות את החיזבאללה. זעאתרה אמר שהוא מעריץ את החיזבאללה והקים פה בארץ סניף של תנועת החרם העולמית. אבל מבחינת השופטת, זעאתרה הוא איש שוחר שלום. אנחנו כמובן נערער על ההחלטה ההזויה ונדרוש שגם בבית המשפט יבינו את מה שכל העם מבין – שזעאתרה מעריץ טרור ולא שוחר שלום".

קורן מסר בתגובה: "פסק הדין הגיע אלי בזמן שאני בגבול הלבנון כבר יותר מ-200 ימים בהגנה על המולדת בתפקיד ביטחוני רגיש במיוחד. מדובר בניסיון הזוי למנוע ממני ומאזרחי ישראל למחות ולהיאבק במי שפוגע בנו ובוחר להיות לצד האויב. אני כמובן לא אוותר ואגיש ערעור מיידי. אני קורא לכם אזרחי ישראל – זו לא פסיקה נגדי אישית אלא מאבק נגד הזכות שלנו אזרחי ישראל הציונים והגאים במדינה להילחם עליה מול מי שמנסה לפגוע בה. בואו והיו שותפים עמי במאבק".

עו"ד ד"ר אמיר פאח'ורי, שייצג את זעאתרה: "למרות ההקלה שאותה נקט בית המשפט, אנו מברכים על פסק הדין. גם אין ספק שהיום נפל דבר בציבוריות הישראלית. בית משפט בישראל קבע באופן תקדימי כי ביטויי 'הבגדה' המופנים כלפי פוליטיקאים ערבים ומציירים אותם כ'אויב מבית' במטרה לשלול מהם את הלגיטימציה הם ביטויי הסתה שאינם נכללים בתוך רפרטואר חופש הדעה. זו גם בשורה לכל תושבי חיפה היהודים והערבים שמתנגדים לשיח פוליטי אלים, מסית ומתלהם, ודבקים בצורך לכונן חברה משותפת ומכבדת. לא פחות חשוב מכך – זו גם לבנה חשובה בקיר שמדינה מתוקנת צריכה להעמיד כדי להגן על מיעוט לאומי מפני ניסיונות הדרה והכפשה מסיתים ומסוכנים. אנו תקווה שפסק הדין יופנם היטב על ידי פוליטיקאים חסרי אחריות".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. עודד

    העיר חיפה היא אבודה. ועוד החזירו את יונה יוהב שגמר את העיר

  2. מוניר

    חיפה היא עיר ערבית ולכן יהב הוא ראש העיר. מי שלא מתאים לו שילך לשתות את הים של עזה.

  3. עופר

    ברגע שתיק כזה מגיע לשופטת ערבייה אז התוצאה צפויה מראש. האיש הזה תומך באויבים הנאצים שלנו ובמקום שיישב בכלא הוא חבר במועצת העיר. לא למדנו כלום מה 7.10.

  4. אזרח

    קורן אל תעמוד בשקט תערער על ההחלטה של השופטת תומכת טרור
    זעאתרה צריך להיות מאחורי הסורגים בושה וחרפה לומר שהוא שוחר שלום
    הוא תומך טרור מנוול

  5. מנדל

    למוניר כנראה אתה מנותק מהמציאות תתעשת
    חיפה עיר מעורבת יהודית – ערבית

  6. לא מת על זעאתרה

    אבל שמח על ההחלטה, גרי קורן לך תמצא משהו מועיל לעשות עם עצמך, במקום צילומי מסך של פוסטים של זעאתרה והפצתם לקהל גדול יותר

  7. צפונית

    יש תומך חיזבאללה שיושב במועצת העיר חיפה???
    זה לא מעניין את התקשורת הארצית?

  8. אורח/ת

    בן גוריון ראה במפלגתו של זעאתרה אויבי המדינה והעם היהודי. הוא דרש להוציא אותה אל מחוץ לחוק, לאסור את מנהיגיה ואפילו לירות בהם. למרבה הצער, הוא לא הצליח להתגבר על 'יפי הנפש' במפלגתו ובממשלתו, וכך אנחנו סובלים מהחלאות האלה עד היום:
    https://www.labor.org.il/history/8895-open-fire-if-needed.html

  9. החילוני

    אי אפשר להסכים לדיעות של ז'עתרה . עם זאת חייבים לשים סוף להשתלחויות של פוליטיקאים בניגוד לחוק וסתם כדי למשוך תשומות לב ורייטינג .כל הכבוד לשופטת שעוד הקלה עם הנתבע .

  10. מילואימניק

    תוצאה צפויה משופטת ערביה שכנראה מזדהה עם זעתארה בדעותיו…..
    אין ספק שבערעור התוצאה תהיה הפוכה,
    * למוניר וכול משפחתו המורחבת, אם העיר הייתה ערביה בראשות העיר היה יושב מוחמד ולא יונה.

  11. מודאגת מאוד

    זה פשוט מחריד ומזעזע!
    איך יתכן שאחרי ה07.10 עדיין לא השתנתה ההבנה???
    מדאיג מאוד!

  12. הזמן חהתעורר

    אנחנו איתך בענק גדי קורן,באמירות שלך,שיקפת את דעתם של רוב תושבי חיפה!הלך הזרזיר לעורב..בערעור תצא זכאי.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר