רכב הסעות (צילום: Apriori/depositphotos.com)
רכב הסעות (צילום: Apriori/depositphotos.com)

"העירייה מתנהגת אלינו ההורים כאילו אנחנו קוץ בתחת"

התלונות על מערך ההסעות בחינוך המיוחד ממשיכות להיערם: אב חד הורי מקרית חיים שנאלץ להסיע את בתו לכפר חסידים ובחזרה, אם ללא רישיון נהיגה שמשתרכת עם בתה בעליות של הכרמל, וילד שעבורו ההסעה בין שכונות העיר היא משימה בלתי אפשרית. עיריית חיפה: "מצליחים להפעיל 1,002 קווי הסעה"

פורסם בתאריך: 21.9.22 09:00

עיריית חיפה נכשלה במתן מענה בתחום ההסעות לתלמידי החינוך המיוחד – כך עולה מריכוז תלונות של הורים שהגיעו ל"כלבו – חיפה והקריות". הבעיה הפכה להיות חלק בלתי נפרד מפתיחתה של כל שנת לימודים בשנים האחרונות, אך מתברר שבכל שנה אפשר לשבור שיאים חדשים.

למרות שאין כל קשר בין המשפחות המתלוננות, הטענה המשותפת לכולן היא שבמוקד ההסעות העירוני לא עונים לטלפונים בשעות הפעילות. הדבר מחייב את ההורים לקחת יום חופש מעבודתם ולהגיע פיזית לעירייה, אך ברוב המקרים גם ההתייצבות במקום אינה מביאה עמה פתרון. משיחות עם ההורים עולה תמונה קשה של בעיות בהתנהלותו של המוקד מול אלו שהוא אמור לשרת אותם.

תלונה 1

אב חד הורי שמתגורר בקרית חיים ומגדל לבדו את שתי בנותיו: "לבת שלי יש קשיים נפשיים, ולכן היא שובצה על ידי העירייה בבית ספר להפרעות נפשיות בכפר חסידים. מתחילת השנה אני מסיע אותה לבית הספר ומחזיר אותה כי העירייה לא סידרה לה הסעות, והבנתי שהיא לא תסדר לה עד אחרי החגים. אני לא מבין למה זה צריך לקחת כל כך הרבה זמן. איפה סדר העדיפות? נערה בסיכון, אחרי אשפוז, אחרי שהות בפנימייה, עם בעיות נפשיות, ואין לה איך להגיע אליו. הילדה עברה מספיק חוויות קשות בחיים, וסוף כל סוף הגיעה למקום שטוב לה".

למרבה האירוניה, מספר האב, הפתרון נמצא מתחת לאף: "בבית הספר שבתי לומדת בו לומדת עוד נערה מקרית חיים שנוסעת בהסעה ואפשר לצרף את בתי אליה, אך בעירייה לא שמעו על הפתרון הזה. כל יום אני מגיע באיחור לעבודה ויוצא מוקדם כדי לקחת אותה. כאב חד הורי שמגדל את בנותיו לבד ללא שום עזרה וצריך להפסיד שעות עבודה רבות רק כדי שתהיה לבתי מסגרת חינוכית, אני פשוט חסר אונים מול המערכת הזאת. כל יום שעובר אני קורס מבחינה כלכלית. בסוף לא תישאר לי ברירה אלא להושיב את הילדה בבית, ובמצבה הנפשי זה הדבר הכי חמור שיכול לקרות. אפילו הפסיכיאטרית שמטפלת בבתי אישרה זאת".

תלונה 2

ילדה אחרת שאינה מקבלת הסעה למרות שהעירייה אישרה לה אותה היא תלמידת החינוך המיוחד על הרצף התקשורתי שלומדת בכיתה ד' בבית הספר אהוד באחוזה. הילדה מתגוררת בשכונה אחרת בכרמל, אבל המרחק בינה לבין בית הספר הוא רב. "מאז תחילת הלימודים נאלץ אביה של הילדה להסיע אותה לבית הספר ולאחר לעבודתו", מספרת אמה, "כעת הוא בכנס בחו"ל לצורך עבודתו, ואני לא נוהגת ונמצאת בבעיה קשה".

האם מציינת שהיא זו שפותחת מדי יום את מקום עבודתה, ולכן איחור אינו בא בחשבון. הבעיה היא חריפה עד כדי כך, שהאם אומרת בציניות של"מזלה" בתה חלתה לאחרונה והיא נמצאת בבית: ״הבעיה התחילה ממש עם פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. רכב ההסעות שבו נסעו בתי וילדים נוספים היה מעורב בתאונת דרכים. על הרכב היתה גם מלווה בהיריון שנבהלה מאוד מהתאונה. אמנם איש לא נפגע, אבל המלווה הלכה לבדיקות בבית חולים ולקחה חופשת מחלה שבה היא נמצאת עד היום. המחליפות ששלחה העירייה לא רצו לעבוד בקו הזה כי הוא ארוך מאוד ועובר בנוה פז ובהדר. אנחנו נמצאים בסיוט של היעדר הסעות בוקר. נאמר לנו מהעירייה שעד שהמלווה לא תחזור, לא יהיו מלוות בקו הזה. עכשיו אצטרך לקחת אותה ברגל, עם כל הקשיים של ליווי ילדה על הרצף, ולטפס בעליות התלולות של הכרמל עד שנגיע לבית הספר".

יש הסעה בדרך חזרה?

"כרגע כן, אחרי שבועיים שלא היתה הסעה. לא אמרו לנו שאין הסעה, פשוט לא היתה ונאלצנו בכל פעם למצוא פתרון. לא ידעתי אם צריך לקחת אותה או שתהיה הסעה בחזרה. אי אפשר להשיג את מוקד ההסעות בטלפון כי הם לא עונים. כתבתי אימיילים ומכתבים, וגם עליהם לא קיבלתי תשובה. התלוננתי בעירייה שאין מענה מהמוקד, וגם לא קיבלתי תגובה. להגיע פיזית למוקד כמו שהרבה הורים עושים עוד לא הצלחתי כי שעות פעילות המוקד מקבילות לשעות העבודה שלי, ואחרי העבודה אני בכוננות יומיומית אם אני צריכה לקחת את הילדה מבית הספר או שיש הסעה, כי לא מעדכנים אותנו. אין עם מי לדבר בעירייה. בעידן הקורונה הכל עבר באימיילים ובטלפונים, אז למה עכשיו זה לא ממשיך וצריך להגיע פיזית למוקד? מה כבר אני מבקשת? את הדבר הפשוט ביותר – לשבץ את הילדה שלי בהסעה אחרת עם מלווה אחרת. זה הפך לסאגה, סיפור שלא נגמר".

 

 

תלונה 3

לתלמיד החינוך המיוחד שלומד בבית הספר עין הים וגר על רכס הכרמל יש דווקא הסעה, אבל אמו מספרת שמדובר בסיוט יומיומי. כשהיא הגיעה לעירייה להתלונן על רצף הבעיות ולהציע פתרון, אמרו לה לדבריה שתגיד תודה שיש לבן שלה בכלל הסעה ומלוות ושתסתפק במה שיש. "ההסעות הן זכות שלנו, ובעירייה עושים לנו את המוות. יש במוקד ההסעות כאוס גדול, והם פשוט מתעללים בהורים. אין לי מילה אחרת לתאר את מה שקורה שם. הם לא מפעילים שם שום טיפת רגש והגיון, פשוט כלום. במוקד מעמיסים על המלוות מסלולים לא הגיוניים שפוגעים בנו ובהן. כולן בנות טובות שעושות את העבודה מהלב. הבעיה היא לא המלוות אלא העירייה".

מהי הבעיה העיקרית שהופכת את ההסעה לסיוט מבחינת הבן שלך?

"ההסעה של הבן שלי עוברת במסלול ענק שמקיף שכונות רבות בעיר. ואם לא די בכך שהילד מאובחן עם לקות המשייכת אותו לחינוך המיוחד, הוא צריך לשבת המון זמן בהסעה. נוסף על כך, יש שלוש מלוות באותה הסעה וכולן זמניות. הן אלו שצריכות לסייע לילד להתמודד עם הקושי בנסיעה הארוכה, ואין לו זמן להתרגל אליהן ולפתח אמון במלווה מסוימת. המציאות היומיומית של בני היא הזמניות – בדיוק הדבר שהוא מתקשה להתמודד איתו".

האם מספרת כי יש תלמידי גן בשכונתה שיוצאים בהסעה לגן ילדים שנמצא סמוך לבית ספר עין הים, ולכן היא ביקשה ממוקד ההסעות העירוני לשבץ את בנה להסעה זו: "יש בהסעה הזו מלווה קבועה וזה יכול לעזור, אבל במוקד סירבו. אמרתי להם ש-90 אחוז מהילדים בהסעה שבה משובץ בני הם משכונות רחוקות מאוד מהשכונה שלי, שבהסעה שבה אני מבקשת שישבצו את בני יש קבוצת ילדים מהשכונה ושזה שיבוץ הגיוני יותר. הייתי מוכנה להתפשר ושבני ישובץ להסעה ברכב קטן בהסעת הבוקר עם מלווה קבועה, והתשובות שקיבלתי היו לא, לא ולא. הם פשוט ננעלו על השיבוץ ולא יעזור כלום. ההסעה שבה שיבצו את בני עוברת בשכונות נוספות, והוא צריך להיות בשעה 6:50 בבוקר כבר מחוץ לדלת. עוד מעט חורף והזריחה היא מאוחרת, כך שבני ייאלץ לצאת מהבית בחושך".

האם התקשרה למוקד ההסעות ולטענתה לא קיבלה מענה: "שלוש פעמים בשבועיים האחרונים שאני נאלצת לעזוב את מקום העבודה שלי באמצע היום כדי להיפגש עם מוקד ההסעות בעירייה, כי הם לא עונים לטלפונים ולא מגיבים לאימיילים. אין דרך אחרת לתקשר איתם. כל מי שמטפלים בנושא ההסעות – מראש המערכת ועד לעובד הזוטר ביותר – נותנים תשובות מטויחות. ככה הם מתייחסים להורים. די, נמאס לנו לשתוק. אם הם היו נותנים תשובות הגיוניות, הן היו מתקבלות בהבנה בקרב ההורים".

לדבריה, בימים האחרונים העירייה בישרה לה על קליטת קבוצה חדשה של מלוות: "שאלתי כמה זמן ייקח עד שהן ייכנסו למסלולים אבל לא קיבלתי מענה ישיר אלא רק תירוצים למה זה ייקח הרבה זמן. בשורה התחתונה, בעירייה לא מעוניינים לעזור להורים. יש שם התנהלות לקויה עם יחס דוחה. העירייה לא עושה דבר וחצי דבר כדי לעזור לילדי החינוך המיוחד. מתנהגים אלינו ההורים כאילו אנחנו קוץ בתחת. יש בעיות עם הקייטנות בחופשות, עם הסייעות ועם תומכות ההוראה, ואז הם עוד מעיזים להתגאות ואומרים 'אנחנו בין הערים המובילות בארץ שיש להם כיסוי מלא לכל הילדים שזקוקים להסעות'. זה לא אמת, בלשון המעטה".

***

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "בשעות שבהן עומס הפניות הטלפוניות הוא גדול, זמני המענה הם אכן ארוכים יותר, אך כל פנייה שמגיעה מקבלת מענה בסופו של דבר. הפונים מוזמנים לפנות גם בדוא"ל [email protected] אם זמני המענה ארוכים. באשר לחוסר במלוות והסעות נציין כי עיריית חיפה מתמודדת, כמו כל יתר הרשויות המקומיות בארץ, עם מחסור חמור בנהגים ובמלוות הנדרשים למערך ההיסעים של מערכת החינוך המיוחד. למרות המחסור הקשה מצליחה מערכת החינוך בחיפה להפעיל מדי יום 1,002 קווי הסעה ולגייס יותר מ-500 סייעות. לצערנו אין בכל אלה די, ועל כן ממשיכה העירייה לעשות כל מאמץ כדי לגייס את מכסת העובדים הנדרשת עבור כל הילדים מהר ככל הניתן".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הסעות חינוך מיוחד זאת בין הסיבות עיקריות למה עזבנו את חיפה אחרי 9שנים של סיוט.נהגים עשנו בעת הנסיעה,לקחו בדרך זרים בתשלום,איחדו מסלולים על דעת עצמם,המתנה בבוקר לפחות חצי שעה ,ועוד מלא דברים.במחלקת הסעות טענו שלא כתוב בשום מקום שלנהג אסור לעשן והכל באותו סגנון.צריך לפתר שם את כולם ולקחת צוות שבאמת מעוניין לעבוד ואכפת לו מהילדים מיוחדים.

  2. אמא כועסת

    גם אני מצטרפת לתלונה חד הורית שמסיעה מהכרמל לשפרינצק כל בוקר מתחילת השנה

  3. אמא לאוטיסט

    תגובת העירייה שקרית. הם לא עונים. לא מענה ארוך ולא קצר, לא שעות עומס ולא שעות אחרות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר