תיכון ליאו באק (צילום: בועז כהן)
תיכון ליאו באק (צילום: בועז כהן)

הפוליטיקה הגיעה גם לליאו באק: "עליכם להתייצב מנגד"

בתום בחינת הבגרות באזרחות כתבה רכזת האזרחות בליאו באק אורלי פיקר לתלמידים: "כשנשקפת סכנה אמיתית למעמדו של בג"ץ כגורם הכמעט בלעדי שעשוי לרסן את השלטון רב הכוח, עליכם להתייצב מנגד". מנכ"ל ליאו באק הרב אופק מאיר: "אל לנו להיבהל ממלכודת ההבחנה שבין חינוך פוליטי ראוי לחינוך אידיאולוגי מטעם"

פורסם בתאריך: 3.2.23 10:01

רכזת האזרחות במרכז החינוך ליאו באק אורלי פיקר כתבה לתלמידים להתייצב מנגד ולהוות חומת מגן לדמוקרטיה הישראלית. הדברים נכתבו בתום בחינת הבגרות באזרחות שהתקיימה אתמול (חמישי) וסיימה את לימודיהם במקצוע.

פיקר התייחסה במכתבה למצב במדינה והעבירה ביקורת נוקבת על המהלכים האחרונים של הממשלה: "בשעה טובה אתם מסיימים את לימודי האזרחות הפורמליים. מן הסתם תחושו הקלה ותקוו לציון טוב. חלקכם יבחר קרוב לוודאי להצפין את דפי ההכנה לבחינה באחת מהמגירות ולנוע אל עבר המשימה הלימודית הבאה. אלא שלמעשה האזרחות המהותית שלכם מתחילה עכשיו. מהר מאוד תיווכחו כי לא באמת ניתן לטמון את תחום הדעת החשוב הזה במגירה ולשכוח ממנו. הקשיבו לנעשה מסביבכם ותגלו שהכל אזרחות. החברה הישראלית נתונה זה זמן תחת משבר פוליטי וחברתי עמוק. השסעים החברתיים בין דתיים לחילוניים הולכים ומעמיקים, המשברים הפרלמנטריים רחוקים מפתרון".

פיקר הוסיפה כי "רק לאחרונה הסתיימה מערכת בחירות חמישית שבסופה הורכבה ממשלה שמתכוונת לעשות שימוש נרחב בעיקרון הכרעת הרוב. מדי יום אנחנו מתבשרים על יוזמות חקיקה חדשות שמנסה הממשלה להוביל. להזכירכם מקצת מן היוזמות האחרונות – הובלת רפורמות מרחיקות לכת להחלשת בג"ץ; ביטול אפשרי של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שינוי חדשות לבקרים של חוק יסוד: הממשלה, כך שתוכשר חזרתו של השר דרעי לשולחן הממשלה חרף פסיקת בג"ץ; הכפפת היועצים המשפטיים לשרים; סגירת תאגיד השידור הציבורי; ועוד כהנה וכהנה".

לדבריה, "כל אלה מעידים שאין לכם את הפריווילגיה לשכוח מה שלמדתם. ההצלחה האמיתית שלכם היא בהבנה שעיקרון שלטון החוק משמעותו פשוטה – כולם שווים בפני החוק. ההצלחה האמיתית שלכם היא ביישום יומיומי של עיקרון הפלורליזם והסובלנות. אל תתפתו למי שמצפה מכם לראות בוגד ועוכר ישראל בכל אחד שחושב אחרת מכם. וכשנשקפת סכנה אמיתית למעמדו של בג"ץ כגורם הכמעט בלעדי שעשוי לרסן את השלטון רב הכוח, עליכם להתייצב מנגד. אני רוצה להדגיש – זה לא ויכוח בין ימין לשמאל. זה ויכוח על עצם מהותה של הדמוקרטיה הישראלית. הדמוקרטיה הישראלית במשבר, ובשעה קשה זו מצופה מכולכם לעמוד על המשמר ולהוות חומת מגן. אל תשכחו משפט שנאמר כמעט מדי שיעור – מקורה של הביקורת נעוץ אך ורק בדאגה כנה ואמיתית למדינתנו האהובה. ולכן תתרחקו מניכור ובעיקר היזהרו מפני האדישות. אין לנו מדינה אחרת, ואתם בוגרים יקרים חייבים לעשות הכל כדי לשמור עליה. ורק אז נוכל לברך על המוגמר ולהגיד שהצלחתם בלימודי האזרחות שלכם".

את דבריה סיימה פיקר בהמלצה לתלמידים: "התרחקו מהבוּרוּת, הקדימו תמיד ידיעה לדעה, העדיפו את הפשרה על פני המחלוקת ואת הצדק על פני הנקם, ואחרי הכל הביטו קדימה בתקווה. אנחנו מאוד סומכים עליכם".

 

 

מנכ"ל מרכז החינוך ליאו באק הרב אופק מאיר, האם אין במכתבה של פיקר התבטאות פוליטית במערכת החינוך שאמורה להישאר נייטרלית?

"אל לנו להיבהל ממלכודת ההבחנה שבין חינוך פוליטי ראוי לחינוך אידיאולוגי מטעם. הבעת דעה או עמדה המבטאות תמיכה בערכים של זכויות אדם וצדק חברתי היא חובה, בעוד שיציאה נגד מפלגה או קהילה שבה חי ופועל האדם האומר את האמירה אינה ראויה בשיח החינוכי. תפקיד המחנך הוא לעסוק בערכים ובעקרונות המקדשים את זכותו של כל אדם לחיים, לכבוד ולשוויון, אך את פירושם ואת הגשמתם של ערכים אלו עלינו להשאיר לתלמידים להבנתם ולסמוך על הבחירות שלהם".

הרב מאיר הוסיף: "עלינו לומר בקול שעובדת היותנו שונים האחד מהשני היא ברכה עצומה להתפתחות התרבותית היהודית והאנושית ולהיות דוגמה לתלמידינו בנקיטת עמדה חברתית בכל מקום שבו מתרחשת עוולה חברתית, מעשה של הדרה או גזענות. משימתה של הציונות מראשיתה, כפי שהגיעה לשיאה בהכרזת המדינה במגילת העצמאות ומתבטאת בחזון ובעשייה הליאו באקיים, היא בניית חברת מופת יהודית ודמוקרטית לאור חזונם של נביאי ישראל, ועל החינוך הממלכתי מוטלת חובה זו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

17 תגובות
  1. מה חדש תחת השמש

    מנהל יו"ר בלה בלה בלה בלה במקום לפטר את הגידול הממאיר מבית הספר.

  2. שמאלנית גאה ולא בוגדנית

    "גידול ממאיר, שמאל בוגדני"- אלו תשובותיכם לאמירות ענייניות המקדשות את הדמוקרטיה? בוז לכם המתבטאים כך ובכלל לא מתעמקים בדברים שנכתבו. הסירו מסכה מעיניכם והודו באמת – אינכם מבינים את השיח הדמוקרטי, אתם בזים לו כי ביבי הרעיל אתכם וסמא עיניכם מכל חשיבה ביקורתית ובכך אתם תורמים לכיוון שכל כולו נועד להכשיר את הנהנתן והנאשם בפלילים וחבורת מלחכי פנכתו ולבטל את הרשות השופטת, את הפרדת הרשויות ואת הביקורת הציבורית באשר היא.

  3. קשה לשתוק מול תגובות מתלהמות

    כיצד זה כחברה שהגיעה לארצה לאחר רדיפות ממשיכות כאן הרדיפות בשם האמונה שבדרך?? מדוע על כל תגובה שאינה מתלהמת קמים מייד לרודפה?? מורה ברכה את תלמידיה באזרחות פעילה מעבר לשיעורים, באיכפתיות ולא באדישות וישר קמים להורגה על השתייכותה לשמאל?? כיצד זה מתיישב עם הבקשה להתפשר ולא לנקם?? אולי כדאי לקרוא ולהבין עד הסוף?? שבת רגועה לכולם.

  4. ליאורה

    צוות הזוי של בית הספר המנסה לנטוע את אמונתו הפרטית בתלמידיו ! במילים אחרות זה ניסיון לייצר כת !
    אלק מנהל ?! אדם הזוי שדרדר את בית הספר

  5. הורה גאה בליאו באק

    אין פה עניין של שמאל וימין אלא חינוך פוליטי ראוי.
    להיות ניטרלי זה להביע עמדה ברורה שהמצב הקיים תקין ראוי. החינוך בוודאי החינוך לאזרחות הוא החינוך לנקיטת עמדה וחשיבה ביקורתית . והדרך הכי טובה היא דוגמא אישית.

  6. מודאג

    כל הכבוד למורה. היכן היתה שכפו על אנשי ההוראה חיסונים. היכן היתה שביה"מ פגע בזכויות הפרט, ואיפשר פיטורי אנשים שלט התחסנו, והדרה של אנשים מהמרחב הציבורי בשל סטטוס חיסוני? היכן היתה שהתגלו תופעות לוואי חמורות ואף מוות בקרב צעירים ןמבוגרים והמדינה המשיכה בכל הכח בבוסטרים שוב ושוב. מורה יקרה, חשוב מאוד להסתכל על הדברים במבט ביקורתי בזמן אמת ולא רק כשנוח בשל תפיסה פוליטית כזו או אחרת.

  7. אייל

    האליטה הפרוגרסיבית לא בוחלת בשטיפת מוח.
    מנגד הציבור בתמיכה אדירה בצורך להפסיק את מדינת בג"ציה
    אז אולי די עם ה
    משטרת הדעות שלכם?

  8. תלמיד עבר

    אורלי קלאסית, הדבר היחידי שהיא גרמה לי כתלמיד תיכון זה לשנוא אזרחות. בכל שיעור היא הכניסה את האג׳נדה הפוליטית שלה במקום ללמד אזרחות. כשהמורה שלך, מקור הסמכות והכוח שאתה כתלמיד לא יכול לערר עליו מתבטא בצורה קיצונית יותר מחברי מרצ כל שיעור מחדש, כל שנותר לי זה לסתום אוזניים. בתור אחד שהדעה שלו היא ימין ממלכתי למי אפשר להתלונן ? לרכז אזרחות (אורלי) להנהלת בית ספר (שמן הסתם תתמוך במורה הותיק שלה) להציג את דעותי בכתה ? להרגיש כבן נוער חריג שאני יוצא נגד דעותיה של המורה ״הנערצת״ בפרט זאת שאחראית על הציון שלי במקצוע.

  9. תלמיד של אורלי

    אורלי פיקר הייתה מורה מתונה, נאמנה למשטר, לא מטילה ספק בדמוקרטיה הישראלית, ממש במיינסטרים. היא לא עודדה ביקורת עמוקה ויסודית על מדינת ישראל; וחינכה אזרחים נאמנים, לא נתינים מרדניים (למרבה הצער). אבל בימינו, אפילו רטוריקה מתונה מספיקה כדי להגדיר אותה כבוגדת ואויבת העם.

    ל"תלמיד עבר": "ימין ממלכתי" זה אהרן ברק. אתה נשמע כמו מישהו שבין יאיר נתניהו לשמחה רוטמן.

  10. ארנת טורין

    גאווה בליאו באק, מוסד חינוכי ראוי בים של פופוליזם.

    תודה מעומק ליבי לאורלי פיקר על העמידה האמיצה והמילים הברורות בזכות הדמוקרטיה

  11. אחמד ג'עברי

    גועל נפש של בית ספר שמרשה למורה כזו לשטוף את המוח עם דעותיה האישיות ולא משנה מאיזה צד של המפה הפוליטית.
    אם זה היה קורה אצלינו במגזר, היו קוראים לה מחבלת.

  12. תלמיד של אורלי

    אורלי מורה מדהימה, מסורה, ומקבלת. אורלי בשיעורים לא מחנכת לדעה פוליטית ספציפית אלא לערכים הנכונים, דמוקרטיה, אהבת הארץ, שלום ואחדות. את הנושאים המדוברים שציינה במכתב אי אפשר לראות בעין יפה אז כחלק מתפקידה כמורה היא מראה לתלמידיה את המציאות שאנו חיים בה ומלמדת מעבר לתכנית החומר לבגרות שנקבעה במשרד החינוך לשיעורי אזרחות. אורלי תמיד מדגישה בשיעוריה את שני הצדדים, מקבלת כל דעה ושומרת על שיח מכבד. המטרה שלה מתמקדת בלהקנות לנו את הידע ושכל תלמיד יבחר את עמדתו האישית בפוליטיקה. הלוואי וירבו מורות כמוה שבאמת אכפת להן מהתלמידים ומהמדינה שלנו.

  13. האמת

    אורלי פיקר זיהמת לי את בית הספר
    אני רואה פה הודעות שהיא מורה מדהימה מסורה ומקבלת
    את מי היא מקבלת בדיוק ? לכו תדעו איך מטפלים בילדים שחושבים אחרת בבית הספר ליאו – באק.
    רפורמה עכשיו ! חיפאי מודאג !

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר