סניף בית בירם של בית הספר הריאלי (צילום: גוסטבו הוכמן)
סניף בית בירם של בית הספר הריאלי (צילום: גוסטבו הוכמן)

בימין דורשים מגלנט: "פטר את מנהל הריאלי"

קיומו של יום עיון בהשתתפותו של מנכ"ל בצלם חגי אלעד בבית הספר הריאלי על אף איסור של שר החינוך יואב גלנט הוביל לדרישה של ח"כ נסים ואטורי מהליכוד לפטר את מנהל בית הספר. מנגד קוראים בשמאל לבטל את האיסור של גלנט. יו"ר מר"צ ח"כ ניצן הורוביץ: "לשר אין סמכות לאסור על כניסה של ארגון לבית ספר"

פורסם בתאריך: 19.1.21 08:05

במשרד החינוך עדיין לא החליטו כיצד לנהוג עם הנהלת בית הספר הריאלי בחיפה שקיים אתמול (שני) יום עיון בהשתתפותו של מנכ"ל בצלם חגי אלעד, על אף איסור מפורש של שר החינוך יואב גלנט.

ח"כ נסים ואטורי פנה לגלנט בדרישה לפטר לאלתר את מנהל בית הספר: "מנהל הריאלי החליט לקיים את הרצאה של מנכ"ל ארגון השמאל הקיצוני בצלם, חרף דרישתו של שר החינוך. במערכת חינוך של מדינה המוקירה את מגיניה אין מקום למחנכים שמאפשרים במה למכפישי ישראל אשר מעודדים בחוצפתם סרבנות. אמשיך לפעול להוצאת ארגונים כמו בצלם מבתי הספר ומוסדות החינוך".

כמו כן דרש ואטורי כינוס דיון דחוף של ועדת החינוך בעניין. במכתב ששלח ליו"ר הוועדה ח"כ רם שפע, ליו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר ולנציג האופוזיציה בוועדת ההסכמות ח"כ מאיר כהן הוא כתב: "אנו עדים למקרה חמור מאוד שבו בחר מנהל בית הספר הריאלי לארח בפאנל בנושא זכויות אדם את מנכ"ל בצלם חגי אלעד. אלעד והעמותה שהוא עומד בראשה ידועים במסע ההכפשות שאותו הם מנהלים נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל בזירה הבין לאומית. בצלם אף מעודדת סרבנות בקרב בני נוער וקוראת לחיילי צה"ל לסרב פקודה, וזאת למרות האיסור ההמרדה המעוגן בחוק העונשין. לא זו אף זו, בניגוד לדרישה להצגת דעות פוליטיות מגוונות המופיעה בחוזר מנכ"ל משרד החינוך, הפאנל המדובר היה רחוק מגיוון מכיוון שהיושבים בו היו שלושה אנשי שמאל ואשת ימין אחת שהוזמנה לשמש עלה תאנה בעקבות פניות חוזרות ונשנות מצד תלמידים בבית הספר".

לדבריו של ואטורי, "תיקון 17 לחוק החינוך הממלכתי נחקק בכנסת ה-20 ומכונה 'חוק שוברים שתיקה'. על פי הוראות התיקון רשאי שר החינוך לקבוע על אלו גופים חיצוניים תיאסר הכניסה למוסדות החינוך בשל פעילות הסותרת את ערכי החינוך הממלכתי בישראל. בין ערכים אלו, המפורטים בלשון החוק, קיים הערך החשוב של חינוך לשירות משמעותי בצה"ל או בשירות לאומי אזרחי. עמותת בצלם והעומד בראשה מעודדים סרבנות, ולכן אני גורס כי יש להוציאה לאלתר מבין כתלי מוסדות החינוך במדינת ישראל. לא ייתכן כי ארגון הקורא למדינות העולם לפעול נגד מדינת ישראל יזכה לבמה במוסדות החינוך שבהם מתחנכים ילדינו – דור העתיד של החברה הישראלית בכלל ושל צה"ל בפרט".

ואטורי הוסיף כי "אין חולק כי על מערכת החינוך לאפשר הצגת דעות פוליטיות וחברתיות שונות ומגוונות בבואה לחשוף את הדור הצעיר למורכבויות הפוליטיות בחברה הישראלית. זוהי מהותה של הדמוקרטיה ויש לשמור עליה מכל משמר. אך מתן במה לגוף קיצוני שקורא לפגוע במדינה ומסית לסרבנות אינו עומד בגדר חופש הביטוי ומהווה פתח להכנסת דברי בלע והסתה למערכת החינוך. בעקבות פניות רבות מתלמידי בית הספר שאינם מעוניינים בקיום ההרצאה, שיגרתי לשר החינוך פנייה בהולה בבקשה שיפעיל את סמכותו החוקית ויאסור את קיומם של ההרצאה והפאנל. השר נענה לפנייתי והורה למנהל בית הספר שלא להכניס את הגורם המדובר בשעריו. חרף כך צפצף מנהל הריאלי על הנחייה זו וקיים את ההרצאה השערורייתית כמתוכנן. מנהל מוסד חינוכי במדינת ישראל, האמון על חינוך ילדינו ומהווה דוגמה לתלמידיו, מצפצף באופן בוטה על החוק ועל הוראות הממונים עליו מבלי להניד עפעף. האם זו הדוגמה שילדינו זקוקים לה? סבורני שאני ושאר חברי הבית נסכים כי איש חינוך צריך להוות דוגמה ומופת שקשוב להוראות החוק ומקיימן באופן מלא".

את מכתבו סיים ואטורי בכך ש"התנהלות חמורה זו עשויה לשמש פרצה לגנב אשר תיתן לגיטימציה לנוספים ללכת בדרכו של מנהל בית הספר. חשוב להדגיש כי אין מדובר בעניין פוליטי. המאבק בחרם ובדה לגיטימציה מאחד את כל גווני הבית הזה, ועלינו לפעול נגד אלו המבקשים לפגוע במדינת ישראל מתוכה ומחוצה לה כאחד. בשים דגש על חשיבות הנושא אני מבקש לכנס באופן דחוף דיון של ועדת החינוך שתדון בנושא ותגבש עמדה כיצד יש לפעול בהתאם להוראות התיקון המדובר, וכן תדון בשאלת הסנקציות שאותן יש להטיל על העוברים על החוק".

 

 

חבר הכנסת החיפאי אריאל קלנר מהליכוד צייץ: "מה שאנו רואים בריאלי הוא שימוש ציני בעיקרון חופש הביטוי, שאני לוחם רבות למענו, לצורך הפצת דה לגיטימציה למדינת ישראל. לא ייתכן שמנהל בית ספר יכפה על תלמידיו תעמולה של שנאה עצמית ואפרטהייד על חשבון דיון מאוזן. בבית הספר ילדים אמורים לקבל כלים ולא שטיפת מוח בשם חופש הביטוי".

מנגד, יו"ר מפלגת מר"צ ניצן הורוביץ צייץ: "לשר החינוך אין סמכות לאסור על כניסה או על מפגש עם ארגון כלשהו בבית ספר. אבל שר החינוך הזה לא מבין דבר בחינוך וגם לא ממש מכיר את מערכת החינוך. ולגופו של עניין – בצלם הוא ארגון חשוב. לתלמידים לא ייגרם שום נזק אם ישמעו גם קול כזה. ובכלל, ממליץ לכל אחד להקשיב לחגי אלעד – איש חכם ויקר".

ארגון משמר הדמוקרטיה הישראלית פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבטל את החלטתו של גלנט, שניתנה "בחוסר סמכות והיא מבוססת על שיקולים שאינם ענייניים, ולכן החלטתו בטלה. לגישת משמר הדמוקרטיה, קיים חשש שמדובר בהוראה פרסונלית בלתי סבירה, ואם לא תבוטל ההחלטה שוקל משמר הדמוקרטיה לעתור לבג"ץ".

דובר אמנסטי אינטרנשיונל ישראל גיל נוה כתב: ""ההחלטה למנוע מארגונים שחושבים שונה משר החינוך היא מבזה כלפי תלמידי ומורי ישראל, מערכת החינוך ככלל ובית הספר הריאלי בפרט, אבל היא עומדת בעקביות עם הנטייה הכושלת והמסוכנת של ממשלות ישראל לדחות כל ביקורת כלפיהן. סתימת פיות היא הפרה של זכות האדם לחופש הביטוי והדעה. נכון, אפשר להבין סלקציה של תכנים במקרים חריגים על מנת להגן על נפשם של תלמידים צעירים ולמנוע אובדנות כשמדובר בטיפולי המרה או בסוגים כאלה של שרלטנות מסוכנת, ולחלופין בהסתה ברורה ומיידית לאלימות, אך לא זה המקרה כשמדובר בדיון עקרוני על מדיניות. אינדוקטרינציה וחסימת עיני התלמידים היא הפרה של זכות האדם לחינוך, ולא רק פגיעה באיכות החינוך. הרי סתימת הפיות רק תחשוף יותר אנשים בישראל לטענה שיש פה אפרטהייד. אמנסטי ישראל קוראת לדיון פתוח ורציני על זכויות הפלסטינים בשטחים".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

25 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בשמאל דורשים, פטר את שר החינוך. יש גבול לדיקטטורה.

  2. אילנה

    דוקא היום, כאשר מדינת ישראל בסכנת הדרדרות למשטר דיקטטורי, יש להזהר מסתימת פיות. ואם דוקא כן סתימת פיות, אז עדיף לפטר את גלנט וואטורי.

  3. יואב

    ביתי הלומדת בריאלי הראתה לי את ההרצאה של מנכ"ל בצלמ.
    מדובר היה במופע של שנאה למדינה, לציונות ולחיילי צה"ל רצוף שקרים וחצאי אמיתות כנהוג בארגוני הBDS ושונאי ישראל
    בושה שמנהלי הריאלי צריכים את שר החינוך על מנת לדעת מהם גבולות ההגיון

  4. משה

    מנהל בית בירם מחפש פרובוקציות ידוע…הוא ממש לא דמות חינוך אלא יותר פרחח

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חבל שאריאל קלנר תושב חיפה לא נלחם מול הזיהום כמו שהוא נלחם מול ארגונים תמהונייים שמרצים בזום ושאף תלמיד בלאו הכי לא יקשיב להם.

  6. רינה

    מנדי רבינוביץ', אל תיחת ואל תירא, אתה נושא האור באפילה הצבועה ובנבחרת.

  7. חיפאית

    כל הכבוד לריאלי, שהפגין עמוד שדרה מוסרי-חינוכי ולא התקרנף . זה שיעור חינוכי חשוב מאוד לנוער. "שוברים שתיקה" לא מעודד לסרבנות, אלא מעודד לחשיבה עצמאית ומכין את הנוער לקראת מצבים שנכונו לו בשירות הצבאי, וכדאי מאוד להגיע מוכן אליהם – הן לשם הבריאות הנפשית של הנערים והן לטובת החברה.

  8. נועה

    לפטר ולסגור. אין מקום לבית ספר כזה במקומותנו.
    גם לא עומדים בנהלים של גבייה מההורים.

  9. רן

    מתבייש בריאלי שבו למדתי שמביא שונאי ישראל להשפיע על הנוער. אין ספק שיש כאן התדרדרות מוסרית. עצוב.

  10. שיר

    רינה בלרינה,
    תפסיקי לנפנף בדגל של מוסר.
    לשקר זה הכי לא מוסרי שיש והם משקרים חד-משמעית.

  11. חזי מוסרי

    1. למיטב זכרוני, חגי בוגר הריאלי בעצמו. אז אולי לא חינכו אותו היטב בבית הספר…
    2. נולד וגדל עד היציאה לחו"ל ברחוב יערות. 200 מטר מהריאלי.

  12. חי

    לפני מספר שנים הגיע לתיכון עירוני ה דוס חובש כיפה סרוחה שהעביר הרצאה שישראל היא ליהודים בלבד וללא יהודים אין מקום בישראל ! הבת שלי שאיננה יהודיה הגיע הביתה ממררת בבכי וספרה לי שאנחנו צריכים לעזוב את הארץ .הסברתי לה שהמצב לא כך ןפניתי לנהלת בית הספר ובקשתי שהפסיכולוגית תשוחח עמה . הובטח לי שכך יעשה . שום דבר לא נעשה !!!! ראיתי בעיני במלחמות ישראל דברים נוראים שנעשו . מי שמעלה את אותם דברים הם לא בוגדים ! הם רק רוצים עתיד טוב יותר !!!

  13. חיפאי גאה

    טוב שגם מירי רגב, אוחנה ומכלוף לא הצטרפו לבקשות של הליכוד. הם כנראה שכחו מה זה דמוקרטיה וכמה חשוב לשמוע כמה דעות בשביל לגבש דעה אישית. זה נכון מתחילת תקופת נתניהו, היושבים באולימפוס היו מעדיפים שלכל בני האדם לא תהיי דעה אחרת מלמד זה הניתנת להם על ידם. יחד עם זאת, רוצים פה להזכיר לכם לא להיכנע לרוב המוסת ותמיד תמיד לתת העדפות למגוון דעות.

  14. שטיפת מוח לשמאל הסהרורי בבית הספר עברה כל גבול

    מנדי רבינוביץ מנוי להארץ ושונא כל דבר שקשור לימין
    מסרב להכניס אישים ממפלגות הימין לשוחח אבל לארגון הסתה של השמאל הקיצוני מאפשר זה לגיטימי…
    לפטר אותו.
    מכירה ולכן – תומכת!

  15. רינה

    יש פה טעות בסיסית והיא טענת הסימטריה בין שני הצדדים. חייה ותן לחיות איננו סימטרי להכל שלנו ורק שלנו.

  16. נוזלי

    כל הכבוד למנהל צריכים לשמוע גם את ארגוני השמאל לא הכל ימין מה גם שאזור יהודה ושומרון הוא לא מוגדר כחלק מהמדינה לכן או שיספחו או שיסיימו את הכיבוש

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר