מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)
מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)

חנ"י יוזמת: הקמת מיכלים נוספים במסוף הכימיקלים

בוועדה המחוזית נדונה תוכנית חדשה של חברת נמלי ישראל להסדרת מסוף הכימיקלים הצפוני בנמל חיפה ולהרחבת הפעילות בו באמצעות הקמתם של מיכלי כימיקלים נוספים. בשטח המסוף נמצא גם מיכל האמוניה המרוקן

פורסם בתאריך: 20.8.18 08:10

בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה נדונה תוכנית חדשה שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) להסדרת מסוף הכימיקלים הצפוני בנמל חיפה ולהרחבת הפעילות בו, וזאת באמצעות הקמתם של מיכלי כימיקלים נוספים. המשמעות של אישור התוכנית וביצועה עלולה להיות תגבור פעילות התעשייה המזהמת באזור חיפה בשל ייבוא וייצוא של חומרי גלם לתעשייה דרך המסוף, אשר נמצא סמוך לשפך נחל הקישון לים. בשטח המסוף נמצא גם מיכל האמוניה המרוקן.

בדברי ההסבר לתוכנית נכתב: "מסוף הכימיקלים משמש לייבוא ולייצוא כימיקלים בצובר נוזלי מאוניות ייעודיות באמצעות מתקני פריקה ייעודיים לכך, ולאחסון הכימיקלים במיכלים, לרבות צנרת המקשרת בין מתקני הפריקה למיכלים ומהם אל מחוץ למסוף. מטרת התוכנית היא להסדיר את ייעודי הקרקע במסוף, תוך מתן אפשרות להרחבת הפעילות בו תחת בחינת קריטריונים סביבתיים, לרבות הקמת מיכלים נוספים, למעט אחסנת אמוניה".

התוכנית מייעדת את כל שטחה – 172 דונם – לשימושי המסוף, ובהם "מתקנים ומבנים לפריקה, טעינה, שינוע ואחסון כימיקלים בצובר נוזלי, ומבנים ומתקנים לאחסון אמצעים למניעת מפגעים סביבתיים". לפי מסמכי התוכנית, היא מייעדת שטח בנוי עצום בנפח כולל של 600,000 מ"ק לאחסון כימיקלים ולפעולות אחסנה נלוות. מסמכי התוכנית כוללים נתון נוסף ולפיו בשטחה מאושרים כיום 9,536 מ"ר בייעוד תעשייה, אך התוכנית מציעה תמהיל שימושים חדש.

 

 

בסיום הדיון בתוכנית אישרה הוועדה המחוזית את הצעתו של המשרד להגנת הסביבה באשר להנחיות לתסקיר השפעתה של התוכנית על הסביבה, וזאת תוך הטמעה של כמה תיקונים בהצעה. במסגרת התיקונים נקבע כי התסקיר יכלול מיפוי של הצנרות שיוצאות מהמסוף עד לנקודת היעד של כל צינור, ונוסף על כך יפורטו סוג החומר העובר בכל צינור, קוטרו, יעדו והסבר כללי על תפקידו. הוועדה החליטה לא לקבל את הצעתה של חנ"י "לא לקיים בחינת חלופות כי המסוף קיים" וקבעה כי יוצגו שלוש חלופות – חלופת אי ביצוע (חלופת אפס), חלופת המצב הקיים וחלופת מצב עתידי אשר שונה מהמצב הקיים.

בפרוטוקול הישיבה צוין כי "נציגת עיריית חיפה דרשה שהוועדה תתייחס לתכנון המוצע כאל מגרש ריק ותבחן אם יש מקום להסדרה של המסוף במקומו הנוכחי ובמפרץ חיפה ככלל".

היועצת המשפטית לעיריית חיפה עו"ד ימית קליין: "העירייה מתנגדת באופן הנחרץ והברור ביותר לתוכנית שהוצגה על ידי חנ"י והביעה את עמדתה גם בכתב וגם בעל פה בשני דיונים שהתקיימו בוועדה המחוזית. בתוך כך דורשת העירייה לערוך מיפוי ובחינה ארצית שתכלול הקמת מסוף כימיקלים גם בדרום הארץ. כמו כן דורשת העירייה כי התוכנית תיבחן לפי תיאוריית 'המגרש הריק' ולא לאלץ הסדרה תכנונית לפי מצב קיים".

מחנ"י נמסר בתגובה: "כחברה ממשלתית וכזרוע הביצוע של הממשלה מחויבת חנ"י להעמיד תשתיות נמליות לייצוא ולייבוא של סחורות ומטענים שונים לצורכי המשק הלאומי. החברה אינה מחליטה על סוגי הסחורות והמטענים שעוברים בנמלי הים, ולתפישתה יש לחתור לאיזון בין צורכי המשק הלאומי, הפיתוח הכלכלי של מטרופולין חיפה והיבטי הבטיחות ואיכות הסביבה. מסוף הכימיקלים קיים כבר שנים ארוכות, עוד בטרם הוקמה החברה, ונדרשת הסדרתו הסטטוטורית – עניין שמטופל כעת על ידי הוועדה המחוזית לאחר מאמץ ארוך שנים של החברה לקדמו. תסקיר ההשפעה על הסביבה יוכן בהתאם להנחיות הוועדה באופן המקצועי ביותר".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. עיר גוססת, הולכת למות.

    יש לחיפה ראש עיר. קוראים לה חנ"י. ב 30/10 זה ח י י ב להשתנות. אם לא,עד ש'סילקנו' את האמוניה נקבל הרבה הרבה הרבה יותר גרוע.

  2. עצוב מאד

    לא משנה הבר מי יהיה ראש העיר כי חיפה גמורה ורק תהיה הלאה פח הזבל לדלקים ומזהמים וחוות גז ותחלואה.. אה ונמל ירדני בניהול סיני. פשוט הרסו את חיפה ובתי הזיקוק עם מתחם הפצחן והדלקים הענק שמתוכנן פשוט יבריחו מכאן.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר