מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

הוועדה המחוזית בלמה את תוכנית תחנת הכוח של בז"ן

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה סירבה להעביר את תוכנית תחנות הכוח החדשות של בז"ן לשלב הכנת תסקיר השפעה על הסביבה, וזאת בשל "אי ודאות תכנונית להמשך הפעילות התעשייתית במפרץ". גם המתווה הבוסרי של "מפרץ החדשנות" לא קודם

פורסם בתאריך: 20.1.20 17:24

הלחץ הציבורי שיצרה החשיפה ב"כלבו – חיפה והקריות" לפני כשלושה שבועות בדבר חזרתה לדיונים במוסדות התכנון של התוכנית להקמת שתי תחנות כוח חדשות במתחם בתי הזיקוק עשה את שלו. בעקבות הפרסום החליטה היום (שני) הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה של מינהל התכנון לבלום את קידומה של התוכנית ולא לאפשר להעבירה לשלב התכנון הבא – הכנת תסקיר שיבחן את השפעתה על הסביבה.

התוכנית שיוזמת קבוצת בז"ן נועדה לאפשר הקמת שתי תחנות כוח חדשות – האחת מוסקת בגז טבעי והשנייה מוסקת בקיטור – שיפעלו במשולב כמערכת אחת במתחם בתי הזיקוק.

בהודעת מינהל התכנון על החלטת הוועדה המחוזית נכתב: "התקיים דיון בנושא אישור הנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה עבור הקמה של תחנת כוח חדשה שתחליף את התחנה הקיימת במפעלי בז"ן לצורך אספקת החשמל והקיטור הנדרשים להפעלת מפעלי התשלובת. הוועדה סבורה כי מכיוון שפינוי המפעלים הפטרוכימיים ממפרץ חיפה הוא מהלך אסטרטגי בעל משמעות רחבה ביותר, נדרשת החלטה על כך ברמה הארצית. מכיוון שטרם התקבלה החלטה על ידי ממשלת ישראל בדבר עתידו של מפרץ חיפה, קיימת אי ודאות תכנונית להמשך הפעילות התעשייתית במפרץ. עוד החליטה הוועדה כי בשל חוסר ודאות זה אין מקום לקדם יוזמות תכנוניות משמעותיות בעת הזו, כגון תחנת כוח חדשה בבז"ן, שאינן עולות בקנה אחד עם הפיתוח העתידי המוצע לאזור המפרץ ואשר עשויות להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות לגבי עתידו".

לפי דברי ההסבר לתוכנית של קבוצת בז"ן, התחנה המוסקת בגז טבעי מיועדת להזין בחשמל את מפעלי הקבוצה במתחם והיא "תחליף מערכי קיטור וגנרטורים בני כ-40 שנה הפועלים כיום" ותייצר 400 טון קיטור בשעה וכ-135 מגוואט חשמל. לפי דברי ההסבר, התחנה החדשה "תפעל ביעילות אנרגטית ולא תגדיל את פליטת המזהמים ממתחם בז"ן".

 

 

הוועדה המחוזית דנה היום גם במתווה הרעיוני הבוסרי שיוזמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ואשר קרוי תוכנית "מפרץ החדשנות". מתווה זה, שלמרות שחלפו כשנתיים מאז תחילת תכנונו טרם הבשיל לכדי תוכנית מחייבת, מציע באופן דקלרטיבי פינוי מפעלים מזהמים במפרץ חיפה לטובת הקמת מתחמי מגורים חדשים.

המתווה הוצג לוועדה אך בסיומו של הדיון היא לא ביצעה את המהלך שיאפשר להגדיר את המתווה כתוכנית סטטוטורית מחייבת – פרסום הודעה רשמית בדבר הכנת תוכנית בהתאם לסעיף 77 לחוק התכנון והבנייה וקביעת תנאים למתן היתרי בנייה או מניעתם בתחום התוכנית בתקופת הביניים של השלמת הכנתה (כלומר עצירת היתרי בנייה למתקנים חדשים במפעלים כצעד מתבקש לנוכח הכוונה לפנותם).

בהודעת מינהל התכנון צוין: "בדיון השני הציגה רמ"י את תוכנית 'מפרץ החדשנות' הכוללת בחינה תכנונית לאפשרות לסגור את המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה ולפתח בלב המפרץ מרחב עירוני חדש. גם כאן החליטה הוועדה המחוזית כי כל קידום של תכנון לפי עקרונות תוכנית השלד מחייב קבלת החלטות ברמה הלאומית בדבר סגירתה או העתקתה של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה וחלופות למשק האנרגיה והדלקים".

דוברת רמ"י אורטל צבר: "בדיון שהתקיים בוועדה המחוזית בירכה הוועדה את תוכנית 'מפרץ החדשנות' של רמ"י והודיעה כי תפנה למועצה הארצית לקידום עדכון הראייה התכנונית הכוללת בתוכנית המתאר של מחוז חיפה. במסגרת זו ייבחנו סוגיות התאמת משק האנרגיה למצב העתידי ותכנון מחודש למפרץ חיפה, ובתוך כך ייבוא ואחסון דלקים, תעסוקה, ניקוז ועוד. על התוכנית שקד במהלך השנתיים האחרונות צוות רב תחומי של רמ"י בשיתוף עם לשכת התכנון המחוזית ועם המועצה הלאומית לכלכלה. יודגש כי במקביל להתקדמות המהלך התכנוני תמליץ רמ"י לקדם החלטת ממשלה רחבה שתתקבל בממשלה החדשה. בכל מקרה, נדרשת עוד עבודה רבה בהמשך ועבודת מטה בין משרדית".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. בושה

    כתושב הקריות תפסיקו לפגוע בפרנסה של אנשים. בזן עוגן של הצפון. ירוקים עזבו אותנו בשקט, תאפשרו כבר לאזור להתקדם כל דבר אתם מונעים. גם שדה תעופה מנעתם. אתם דואגים לים ואדמה וכ'ו אבל לא לאנשים.

  2. דין דין

    מדיניות של בת יענה.מצד אחד מתכננים להעביר את המפעלים לדרום ומצד שני מאשרים את הרחבת בזן.הגיע הזמן שהמדינה תחליט סוף סוף להחליט.הססנות פוגעת בכל האזור.אה כן מה עם הגונדולות.

  3. תושב הקריות

    כל הכבוד! יום חג לתושבי חיפה!
    פעם ראשונה שקיבלו החלטה שלא תומכת בהתפשטות הגרורות של בזן!!!
    להעיף את בזן – לתת לנו לחיות ולנשום אוויר נקי!!!
    ישר כוח קליש!

  4. הקוזק הנגזל

    לאדום שכתב "בושה" בתגובתו.
    כאשר הפרנסה שלך מגיעה על חשבון בריאות מיליוני אנשים – אתה צריך להיות זה שמתבייש.
    אתה כמו סוחר סמים שכועס על כך שעוצרים לו את הפעילות שמפרנסת אותו למרות שהיא משחיטה את חיי הנפגעים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר