מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

תחנת הכוח של בז"ן חוזרת לשולחן הדיונים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תדון ב-20 בינואר בתוכנית של קבוצת בז"ן להקמת שתי תחנות כוח חדשות - האחת מוסקת בגז טבעי והשנייה מוסקת בקיטור - שיפעלו במשולב כמערכת אחת במתחם בתי הזיקוק. מישהו דיבר על פינוי המפעלים ממפרץ חיפה?

פורסם בתאריך: 30.12.19 22:03

הפרסומים בשנה האחרונה בדבר רעיונות שונים להוצאת התעשייה הכבדה ממפרץ חיפה עוררו ציפיות גבוהות בקרב תושבי חיפה וסביבתה, אך כעת מתברר שלקבוצת בז"ן יש כוונות אחרות לחלוטין, והיא גם מקדמת אותן לאישור.

היום (שני) הופץ סדר היום של ישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה שזומנה ל-20 בינואר, והוא כולל דיון בתוכנית שיוזמת קבוצת בז"ן להקמת שתי תחנות כוח חדשות – האחת מוסקת בגז טבעי והשנייה מוסקת בקיטור – שיפעלו במשולב כמערכת אחת במתחם בתי הזיקוק במפרץ חיפה.

התוכנית שנחשפה על ידי "כלבו – חיפה והצפון" בנובמבר 2018 היתה אמורה להידון בישיבת הוועדה המחוזית בסוף חודש נובמבר אשתקד, אך ברגע האחרון היא הוסרה מסדר היום "לאור פניית ראשי רשויות מקומיות שביקשו לאפשר להם להכיר את הנושא", כפי שנכתב בפרוטוקול הישיבה. כעת חוזרת התוכנית לשולחן הוועדה המחוזית לדיון באישור הנחיות להכנת תסקיר שיבחן את השפעתה על הסביבה.

הקמת תחנות הכוח תחייב מן הסתם השקעה כספית ניכרת, ובמהלך החדש מאותתת בז"ן שהיא נמצאת כאן כדי להישאר. התוכנית כוללת שתי הצעות למיקומן של כל אחת מהתחנות בשטח כולל של 58 דונם, ולאחר ההכרעה על המיקום תבוצע הבנייה במחצית ממנו.

הדגש בתוכנית, כפי שהדברים באים לידי ביטוי בדברי ההסבר להוראותיה, הוא על התחנה המוסקת בגז טבעי, שהיא גם גדולה יותר באופן משמעותי מהתחנה השנייה. לפי דברי ההסבר, התחנה המוסקת בגז טבעי מיועדת להזין בחשמל את מפעלי קבוצת בז"ן במתחם והיא "תחליף מערכי קיטור וגנרטורים בני כ-40 שנה הפועלים כיום" ותייצר 400 טון קיטור בשעה וכ-135 מגוואט חשמל. עוד נכתב בדברי ההסבר כי התחנה החדשה "תפעל ביעילות אנרגטית ולא תגדיל את פליטת המזהמים ממתחם בז"ן".

על השינוי ביחס למצב הקיים נכתב בדברי ההסבר כי "הקמת התחנה החדשה תגדיל את האמינות של אספקת הקיטור למתקני קבוצת בז"ן החיונית למניעת מפגעים סביבתיים". בהמשך צוין כי תחנת הכוח מיועדת לספק את צורכי מתקני הייצור של קבוצת בז"ן ללא עודפים למכירה, אך "תתאפשר, עקב שינויים בלתי צפויים בצריכת מתקני בז"ן, למשך פרקי זמן קצרים, הוצאת חשמל לרשת הארצית". עוד צוין כי מקור האנרגיה לתחנת הכוח יהיה אמנם גז טבעי, אך יהיה לה גם גיבוי בסולר: "סולר לגיבוי יגיע בצינור ייעודי ממיכלי סולר קיימים במתחם קבוצת בז"ן שייתן מענה ל-100 שעות תפעול".

על תחנת הכוח הקטנה נכתב בהוראות התוכנית כי היא תוסק בקיטור וההספק שלה יהיה 11 מגוואט, נוסף על טורבינת קיטור קיימת בהספק של 3.5 מגוואט. בהתאם להוראות התוכנית, גובהה של כל אחת מתחנות הכוח יהיה 30 מטר וגובה הארובות לא יעלה על 60 מטר. התוכנית מקצה שטחי בנייה שונים לכל תחנה – 3,200 מ"ר לתחנה הגדולה ו-2,200 מ"ר לתחנה הקטנה.

עמדתה של קבוצת בז"ן ביחס לתוכניתה החדשה כבר הוצגה בידיעה שחשפה את התוכנית ב"כלבו – חיפה והצפון", ולפיה "תחנת הכוח המתוכננת תפחית את רמת הפליטות לסביבה לכלל הארץ, לא תגדיל פליטות במפרץ חיפה ותגביר את היעילות האנרגטית באופן משמעותי. התחנה החדשה, אשר תוקם באמצעות הטכנולוגיות החדישות ביותר הקיימות כיום, תחליף תחנת כוח קיימת במתחם אשר פועלת מאז 1984. תחנת הכוח תשתלב בתוכנית הלאומית של משרד האנרגיה להתייעלות אנרגטית ועתידה לחסוך באנרגיה ביחס לכל סוגי תחנות הכוח הקיימות כיום בישראל (פחמיות ואחרות)".

 

 

באופן אירוני, שובץ בסדר היום של ישיבת הוועדה המחוזית דיון גם במתווה הרעיוני הבוסרי שיוזמת רשות מקרקעי ישראל ואשר קרוי תוכנית "מפרץ החדשנות". מתווה זה, שלמרות שחלפו כתשעה חודשים מאז הצגתו לראשונה טרם הבשיל לכדי תוכנית מחייבת, מציע באופן דקלרטיבי פינוי מפעלים מזהמים במפרץ חיפה לטובת הקמת מתחמי מגורים חדשים. לפי מסמך סדר היום, מטרתו של הדיון בוועדה המחוזית היא "הצגת תוכנית 'מפרץ החדשנות'".

יש לזכור כי מהלך מחייב לקידום שינוי ייעוד של קרקעות יוכל להתבצע רק במסגרת תוכנית בנייה מגובשת, הכוללת תקנון ותשריט המתאר את גבולותיה המדויקים, לכל השטח שמוצע לשנות את ייעודו, ואשר תוגש למוסד התכנון הרלוונטי לשם דיון בה. חלפו חודשים ארוכים מאז הוצג מתווה "מפרץ החדשנות", אך עד היום לא בוצע המהלך שיאפשר להגדירו כתוכנית סטטוטורית מחייבת – פרסום הודעה רשמית בדבר הכנת תוכנית בהתאם לסעיף 77 לחוק התכנון והבנייה, וקביעת תנאים למתן היתרי בנייה או למניעתם בתחום התוכנית בתקופת הביניים של השלמת הכנתה (כלומר עצירת היתרי בנייה למתקנים חדשים במפעלים, כצעד מתבקש לנוכח הכוונה לפנותם). מהלך כזה גם לא שובץ בסדר היום של ישיבת הוועדה המחוזית.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. אזרח

    אין לוועדה המחוזית שום לגיטימציה ציבורית. אף אחד מהציבור לא בחר אותם!! אף אחד לא יודע איך הם מתמנים ומי הם.

  2. נישוב משיח

    יותר מדי דברים שחנה קופרמן אומרת כבר מ 2012 מתרחשים.
    המממממממ.
    מה זה אומר?

  3. הציבור שקט וכנוע, זאת הבעיה. אין הפגנות ענק

    איזה ענק החדשנות? זה עמק התחלואה
    משקרים את הציבור בעיניים מוסיפים עוד ועוד מזהמים וסכנות
    פוליטיקאים משוחדים על ידי אוליגרכים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר