כשאומנות פוגשת קהילה | צילום: עוז זלוף
כשאומנות פוגשת קהילה | צילום: עוז זלוף

החממה לאמנות מקום

לציון 70 שנה למוזיאון חיפה לאמנות, יצא לדרך פרויקט נפלא בשיתוף אמנים מקומיים – "החממה לאומנות", המשתף את הקהילה החיפאית ביצירת מיזמים יצירתיים, שיוצגו בתערוכה משותפת בחודש אוגוסט הקרוב

פורסם בתאריך: 26.5.21 19:06

אמנות היא דרך נפלאה לחבר בין קהילות, תרבויות, מגדרים ואמונות, במיוחד בעיר חיפה שבה הפסיפס האנושי מגוון ובמיוחד בימים אלה בהם החברה שלנו מחפשת דרכים יצירתיות לאיחוד השסעים ולהשבת הסדר החברתי על כנו.

לציון 70 שנה למוזיאון חיפה לאמנות, יצא לדרך פרויקט נפלא של מוזיאוני חיפה בשיתוף אמנים ויוצרים מקומיים, שנועד לשתף את הקהילה החיפאית, בשכונות המגורים השונות, ביצירת מיזמים יצירתיים, החל משלב המחשבה, דרך תהליך היצירה ועד לתוצרים, שיוצגו בתערוכה בקיץ הקרוב, שכוללים צילומי סטילס, וידאו, ציור ועבודות סאונד.

מדובר במיזם קהילתי פורץ דרך, בו הוזמנו אמנים להגיש הצעות בתחומי האמנות השונים ליצירה בקהילה, מתוך רצון לחשוף את התושבים לאומנות.

אחרי תהליך של מיונים נבחרו לפרויקט תשעה אומנים מובילים, שהגישו רעיונות ליצירות שמקיימות דיאלוג בסביבת מגוריהם, עם השכנים, תושבי השכונה, מבנה מרכזי וכדומה.

אפרת פנר, מנהלת החינוך במוזיאוני חיפה: "החשיבה החינוכית מאחורי הפרויקט הייתה להנחיל ולהטמיע חינוך לאומנות בשכונות העיר וחיבור התושבים לתרבות ולמוסדות האומנות בעיר. רצינו להפוך את התושבים לשותפים שלנו לדרך היצירה, לתת להם ביטוי, שכאשר יגיעו לתערוכה יזהו את התהליך שעברו, יבינו וירגישו את מה שעומד מאחורי היצירה ולא יגיעו כצופים מהצד".

לתהליך נבחרו האומנים: טליה אליאב – מוזיקאית, זמרת ומלחינה, סלוא אלנמר עיסא – אמנית של מיצבי טקסטיל, ציור ופיסול, מיכאל וקנין – מוזיקאי, אמן ופעיל חברתי וסביבתי, אנה לוקשבסקי – ציירת ריאליזם חברתי וחברת הברביזון החדש, עידו מרקוס – אמן ואוצר, ממקימי "הנביאים – חדר עבודה", קרנית מנדל – קולנוענית, בימאית ותחקירנית ויזואלית, מעיין צדקה – מוזיקאית, מלחינה, אמנית וחוקרת סאונד, דניאל רולידר – צלם שעוסק בפרויקטים חברתיים בעלי אופי תיעודי ורחל שלוח – אמנית וידאו ומיצג.

בתמורה לתרומה זו משתתפים האומנים בתוכנית הכשרה ייחודית שכוללת ליווי אוצרותי, מערך שיווקי ליצירתם, מפגשי אימון עם מנטור משדה האמנות הישראלית ומלגת אמן.

שיח אומנים בקהילה| צילום: עוז זלוף

שיח אומנים בקהילה| צילום: עוז זלוף

עוז זלוף, אוצר התערוכה: "האומנים המשתתפים לומדים לזהות את הפוטנציאל האמנותי-תרבותי שבשכונה ובבתים, כך שהגגות הופכים לבמות, והמרפסות ליציעים בתיאטרון. בד בבד, נפרצים ומתרחבים גבולותיו של המוזיאון ומגיעים אל ביתו של כל אחד ברחוב. האתגר שהביאה עמה התקופה האחרונה, הביא אותנו לרצות להתחבר, לחפש קשר ישיר בין אמן וקהל ולענות על שאלות של מציאת מכנה משותף, שייכות וזהות".

אפרת פנר: "החיבורים מאוד מרגשים וזה בעצם מה שרצינו להשיג. כמיהה של תושבים לאומנות. האומנים פוגשים את התושבים באופן קבוע ונפגשים זה עם זה לשיח משתף על עבודה עם קהילה. אנחנו נהנים לראות איך היצירות נבנות ברובעי העיר. טליה אליאב, לדוגמה, עוברת עם התושבים בשכונת בת גלים תהליך של חיבור והקלטת שירים, קרנית מנדל מספרת עם התושבים את הסיפור של ואדי סליב, כאשר התושבים הם אלה שכותבים את התסריט, מצלמים ומראיינים. סלוא אלנמר עברה בית בית בואדי ניסנאס על מנת לחפש נשים שיתפרו יחד בגד מכיסויי ראש אותנטיים שנמצאים בביתן ודניאל רולידר בפרויקט הצילום התיעודי בקרב קהילת הפליטים בסביבת שוק תלפיות, מצלם וגם הם עצמם מתעדים את חיי התרבות של הקהילה באמצעות המצלמות שהוא חילק להם. כך שבכל מטרופולין חיפה יש ביטוי לעשייה, לצד בניית פלטפורמה של אמנות מבוססת קהילה, ששיאה יתממש, כאמור, בתערוכה במהלך חודש אוגוסט".

לבד מאוצר התוכנית, עוז זלוף ומנהלת החינוך של מוזיאוני חיפה, אפרת פנר, מלווים את התוכנית אפרת אבני מאז"ה, מנהלת הדרכה ותוכן וענת מרטקוביץ' מצוות האוצרות של המוזיאונים.

מוזמנים להתרשם מהעשייה ומתערוכות נוספות באתר הבית של מוזיאוני חיפה: https://www.hms.org.il/


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר