זינפנדל 2015 של יקב בוגל (צילום: יח"צ)
זינפנדל 2015 של יקב בוגל (צילום: יח"צ)

קליפורניקיישן

פורסם בתאריך: 22.7.18 07:38

זינפנדל הוא ענב תענוגות. כל כולו נוצר כדי להפיק יינות חושניים, בדרך כלל רכים ועגולים. הוא יכול להיות מורכב ועמוק, אבל מעולם לא פגשתי זינפנדל סגפני. זה מנוגד לאופיו.

בתקופה די מרוחקת, כאשר טרנדים קליפורניים הכתיבו את הטעמים גם ליצרנים בעולם הישן, זינפנדל זכה לעדנה לא מועטה כי הוא התיישב בול על התפישה של יינות פירותיים מאוד ומרוכזים (יש שיאמרו בטרוניה – ריבתיים). ככל הידוע, זינפנדל הוא התרומה האותנטית האמריקאית המשמעותית ביותר לעולם היין. יש טענה, כנראה די מבוססת, שמקורו בפרימיטיבו האיטלקי (והוא זהה לו גנטית, אומרים האגרונומים), אבל גם אם זה כך הרי שמדובר במסורות שונות וביינות שהם די נבדלים בדרך כלל.

קליפורניה היא ארץ הקברנה והשרדונה – הענבים הבין לאומיים – אבל גם אם קליפורניה היא קברנה, זינפנדל הוא קליפורניה. לפי האגדה, הזן הובא לשם באמצע המאה ה־19 על ידי הרפתקן הונגרי בשם אגוסטון הראשטי, שהיה חלוץ יצרני היין בקליפורניה. לפי טענה אחרת, הוא הובא עוד לפני כן לארצות הברית, והראשטי רק רכש כמה גפנים שכבר גדלו בחוף המזרחי.

כך או כך, הענב הסימפטי הזה התאזרח שם, והוא אחראי בערך לעשרה אחוז מכמות היין שמיוצרת בקליפורניה, שזה לא מעט. זינפנדל הוא ענב לא קל לגידול, והתוצאות הטובות ביותר מתקבלות מגפנים בוגרות בנות 40 לפחות. מנגד, הוא ענב נגיש מאוד, והיינות שעשויים ממנו לא נועדו ליישון. תכולת הסוכר שלו היא גבוהה, כך שהיינות שמיוצרים ממנו הם בדרך כלל עתירי אלכוהול. תכונה נוספת שמייחדת אותו היא אופי העפיצות של הענבים שהיא מתקתקה מעט. לטעמי, יותר מכל, זה מה שעושה אותו לענב סימפטי כל כך. קצת כמו יין קינוח יבש.

 

 

בארץ יצא לזינפנדל שם רע בעקבות פשעים שביצעו בו יקבים בשנות ה־80 והפיקו ממנו רוזה חצי יבש די נחות. כיום יש לו תקומה (ולא רק לו) בזכות זאב דוניה, היינן החלוץ והפעלתן של יקב סוסון ים, ומייצרים ממנו יינות חביבים גם ביקבים דלתון ובנימינה.

זינפנדל 2015 של יקב בוגל – אחד מהגדולים ומהמוכרים בקליפורניה – הוא יין עתיר ניחוח של פרי אדום ותבלינים. הוא מפגין בלגימה הרבה מאוד פרי – קסיס, דובדבנים ופטל – עטוף בלא מעט עץ (אולי אפילו קצת יותר מדי), ובתווך חמיצות. החמיצות היא טובה, התיבול הוא טוב (קופסת סיגר, עץ קלוי), הוא קצת ריבתי, אבל החמיצות ממתנת את זה ומהווה את היתרון הגדול שלו, ביחד עם גימור די ארוך ומאוזן. הטאניות היא קלה, לעיסה ורכה, כמו שצריך. זהו יין מהנה, נגיש מאוד, אבל קצת חסר ברק ודינמיות ולא מתפתח הרבה. הוא פירותי, מתמסר אבל לא מורכב במיוחד או עמוק. במבצעי 1+1 במחיר של 140 שקל הוא בהחלט ראוי (דרך היין, הזמנה אונליין). לא הייתי משלם יותר.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר