נסיעת הרצה. הרכבלית (צילום: עופר בן עוז)
נסיעת הרצה. הרכבלית (צילום: עופר בן עוז)

עברה את המבחן: הרכבלית המסחרית הראשונה בארץ הושקה בנסיעת הרצה

הרכבלית יצאה היום לדרכה ממרכזית המפרץ למעלה הרכס בנסיעת הרצה בהשתתפות עיתונאים. הנסיעה עברה ללא שום תקלות, והגיעה ליעדה בדיוק בזמן. כל הנוסעים התלוננו על היעדר מזגן וחום בלתי נסבל (במיוחד עם מסכות ההגנה), למרות שהחלונות היו פתוחים. מהירות הנסיעה היא 5 מ' בשנייה, וכשהקרונית מגיעה לתחנה, המהירות יורדת ל-0.3 מ' בשנייה

פורסם בתאריך: 19.8.21 17:48

היסטוריה בחיפה: הרכבלית המסחרית הראשונה בארץ, שתחבר בין תחנת מרכזית המפרץ לאוניברסיטת חיפה, דרך הטכניון, הושקה היום (חמישי) לראשונה, לנסיעת הרצה עם נוסעים,

ברובם עיתונאים. במרכזית המפרץ הם עלו על הקרוניות, מקסימום 10 אנשים בכל קרונית, שמונה בישיבה ושניים בעמידה. כל 15 שניות יוצאת קרונית מאחת התחנות, יש כ-150 קרוניות לאורך המסלול לשני הכיוונים. בחישוב מהיר, כ-2400 אנשים יכולים לאייש בכל שעה את כל הקרוניות.

נסיעת הרצה. הרכבלית (צילום: עופר בן עוז)

נסיעת הרצה. הרכבלית (צילום: עופר בן עוז)

הנסיעה ממרכזית המפרץ לטכניון אורכת כ-10 דקות ומהטכניון לאוניברסיטה כ-9 דקות. בדרך יש עוד שלוש תחנות, שנכון לעכשיו משמשות תחנות תפעוליות בלבד. בהמשך, שתיים מהן יהפכו לתחנות פעילות, כמו זו שבכביש דורי ובטכניון.

לאורך המסלול ניתן היה להתרשם מעמודים בגובה רב, הנושאים את הכבלים והקרוניות, לעומת עמודים יחסית נמוכים, תלוי בטופוגרפיה. הנסיעה עברה ללא שום תקלות, והגיעה ליעדה בדיוק בזמן. כל הנוסעים התלוננו על היעדר מזגן וחום בלתי נסבל (במיוחד עם מסכות ההגנה), למרות שהחלונות היו פתוחים.

נסיעות ההרצה יימשכו כחודשיים, והרכבלית תיפתח לנוסעים עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית ב-10 באוקטובר. אורך תוואי שלה – 4.4 קילומטרים, והפרשי הגבהים הטופוגרפיים מגיעים עד ל-460 מטרים. מהירות הנסיעה היא 5 מ' בשנייה, וכשהקרונית מגיעה לתחנה, המהירות יורדת ל-0.3 מ' בשנייה. זו אינה עצירה מוחלטת. בפרויקט הושקעו יותר מ-330 מיליון שקלים.

תוואי הרכבלית (תצלום אוויר: נתיבי ישראל)

תוואי הרכבלית (תצלום אוויר: נתיבי ישראל)

מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות הרכבת של חברת נתיבי ישראל, האחראי על פרויקט: "מדובר בכלי תחבורה מהבטוחים והמתקדמים ביותר אשר נבנה על ידי קונצרן הרכבלים הגדול והמנוסה בעולם. כיליד העיר חיפה, מבחינתי זה חלום שאעמוד כאן היום ואוביל את הפרויקט שישפיע על חייהם של כל כך הרבה אנשים ברמה היומיומית – תושבים, סטודנטים, בליינים ותיירים. כולם ייהנו מאמצעי תחבורה ציבורית ראשון מסוגו בישראל. עבורי זו סגירת מעגל לעמוד בתחנת הטכניון, המקום אליו הגעתי כסטודנט צעיר להנדסה אזרחית לפני 25 שנה. מדובר בפרויקט מורכב משום שקיבלנו לידינו בחברת נתיבי ישראל מיזם תוך כדי תקופת הביצוע עם אתגרים אדירים, אך בזכות צוות מדהים אני יכול לומר שהתגברנו על מרביתם וכולי אמונה שבקרוב הציבור הרחב יוכל להנות מהשירות המדהים".

 

 

עם השלמת שלב ההקמה, תעבור הרכבלית אל חברת נתיבי איילון, האחראית מטעם המדינה על התפעול והאחזקה, שיבוצע בפועל על ידי החברה הזכיינית "כבל אקספרס" מקבוצת עפיפי.

לשאלות "כלבו – חיפה והקריות" מה יקרה במזג אוויר סוער, שבו ינשבו רוחות חזקות, ואיך ייתכן שהרכבלית מונגשת לנכים, כשהקרונית אינה נעצרת בתחנות באופן מוחלט, השיב לוין: "הרוחות בישראל לא חזקות עדי כדי כך שישפיעו על הרכבלית. עם זאת ברוחות של 80 קמ"ש תהיה התרעה בחלק העליון, וברוחות של 100 קמ"ש ייסגר המקטע העליון בהתאם".

מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות הרכבת של חברת נתיבי ישראל (צילום: נתיבי ישראל)

מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות הרכבת של חברת נתיבי ישראל (צילום: נתיבי ישראל)

לגבי הנגישות, אמר לוין, כי הושקע בכך חשיבה רבה. "לאנשים עם מוגבלות ואלה המתניידים בכיסא גלגלים, אין שום בעיה לעלות לרכבלית, שכן בעצירה היא מאוד איטית. בכל מקרה, יש במקום כל העת מפעיל שיודע לסייע ואם צריך לעצור את הקרונית לעלייה בטוחה".

 


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בחיפה?

הורידו את אפליקציית "כלבו – חיפה והצפון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כלבו – חיפה והצפון" באייפון

הצטרפו לקבוצת הוואסטאפ של "כלבו – חיפה והצפון"


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. צילה

    חבל על הכסף מיעוט נוסעים ולא כל השנה.
    עדיף היה מחוף הים לחורב בחצי הזמן עם מלא נוסעים כל השנה
    הרבה יורדים לים להליכות ולא רק בשביל הים
    חבל

  2. כשלון קולוסאלי וידוע מראש

    כרמלית יותר איטית מאוטובוס, לא מפזרת כמו אוטובוס בכל תחנות הקמפוס ואז צריך ללכת רבע שעה,
    חום בלי מזגן זה בלתי נסבל בקיץ ובלי חימום בחורף. ולא אומרים כמה תעלה נסיעה.. שימו לב אין תמחור.
    בקיצור כשלון ידוע מראש על מה זרקו 300 מליון שקל??!?!

  3. דן

    לא ייאומן שהוציאו כל כך הרבה כסף בפרוייקט הזה ולא התאימו את הקרונות למדינה חמה כמו שלנו ולא דאגו להתקין יחידות מיזוג לכל קרון. זה פשוט יהפוך לכלי תחבורה שהחום שמתפתח בו בלתי נסבל ברוב עונות השנה.

  4. קליש צדקה

    פרויקט מיותר שמבזבז כספי ציבור. איך אפשר בכלל לחשוב על קרוניות ללא מיזוג אוויר באקלים המזרח תיכוני. ומעבר לכך, בעונות המעבר מנשבות בכרמל רוחות מזרחיות עזות שיגרמו להשבתה תדירה של הקו.
    חבל.

  5. David

    למה לא עובד בשבת? זה מה שהבטיח יונה יהב בעת ההקמה כמו המטרונית שעובדת 24/7

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר