יעל השביט, זאב פיינגולד (צילומים: ראובן כהן, בועז כהן)
יעל השביט, זאב פיינגולד (צילומים: ראובן כהן, בועז כהן)

מועצת העיר אישרה: מגרשי הספורט יוחזרו מהעירייה לניהול אתו"ס

בתחילת השנה, כשברקע גוברת המתיחות בין קליש רותם לבין הנהלת אתו"ס, הועבר ניהול המגרשים לידיה של עירייה. אתמול (שלישי) הפכה מועצת השינוי את הקערה על פיה. למהלך קדמה מלחמת גרסאות בין ראש מינהל תקס"י (תרבות, קהילה, ספורט וים), יעל השביט, להנהלת אתו"ס

פורסם בתאריך: 24.11.21 11:29

מועצת העיר אישרה אמש (שלישי) בישיבה שלא מן המניין את העברת ניהול מגרשי הספורט בחזרה לידי אתו"ס מידי רשות הספורט של העירייה.

תזכורת: בתחילת השנה העבירה העירייה את ניהול המגרשים העירוניים מניהולה של אתו"ס לידיה של רשות הספורט, כשברקע המתיחות בין הנהלת העיר ובראשה עינת קליש רותם ובין הנהלת אתו"ס. קליש כבר התבטאה בעבר כי "אתו"ס צריכה להצטמצם ואולי אף להיסגר". שיא המתיחות נרשם עם הודעת הפיטורים ששלחה קליש רותם ליו"ר הדירקטוריון של אתו"ס יעקב פיינגולד – מהלך שלא יצא לפועל בסופו של דבר לאור הקמת מועצת השינוי.

בשבוע שעבר, הגישה מועצת השינוי בקשה לכינוס ישיבת מועצה שלא מן המניין, כשבין יתר הנושאים אותם ביקשה להעביר הוא החזרת הפעלת המגרשים העירוניים לידיה של אתו"ס. בדבריהם כתבו חברי מועצת השינוי: "הטענה של ראש העיר הייתה כי העברת המגרשים הנ"ל מתאגיד אתו"ס לעיריית חיפה תגרום לייעול התפעול, ומשכך – להפחתת הוצאות תפעול. כל המגרשים הועברו כאשר הם במצב אחזקה מעולה, כולם בעלי רישיון עסק בתוקף, אישור משטרה, בטיחות, כיבוי אש ומשרד העבודה, כל התאורה פועלת, הדשא מטופח וללא כל טענה מצד המשתמשים כלפי אתו"ס על רמת הפעלת המגרשים… ככל שחלף הזמן התבררה גודל הטעות. המהלך הביא לכך שקיבלנו תלונות רבות מתושבים, בעיקר הורים לילדים."

מלחמת הגרסאות

בעקבות ההצעה לסדר, שלחה ראש מינהל תקס"י (תרבות, קהילה, ספורט וים), יעל השביט, את התייחסותה לדברים, עליהם מיהרו באתו"ס להגיב ולשלוח את תגובתם לכל חברי המועצה. התוצאה מלחמת גרסאות, שרק חשפה עוד יותר את עומק הקרע בין הנהלת העירייה לתאגיד העירוני.

כתבה השביט: "במתחם אגרטק (אתו"ס) קיימת מערכת השקיה לא תקינה. מדי שבוע אנו מגלים פיצוץ בצנרת הקרובה לברז הראשי. פיצוצים אלו משביתים את המגרשים וגורמים לנזק בעיקר למגרש הדשא הסינתטי. בבדיקה שנערכה התברר, כי עוד בבניית המגרשים בשנת 2012/3 ידעו כי המערכת אינה תואמת את דרישות המקום (זאת על פי שיחה ובירור עם עובדי אתו"ס במקום). עלות החלפת מערכת ההשקיה עומדת על כ-300 אלף שקלים".

באתו"ס הגיבו: "במועד מסירת המגרשים מערכת ההשקיה פעלה כתיקנה וללא כל בעיות והדשא תוחזק ברמה גבוהה".

כתבה השביט: "מגרש סינתטי הרוס. כפי שנאמר לעיל, מרבית הפיצוצים בצנרת קרו במגרש הסינתטי. כל תיקון חייב פתיחה וסגירה של הדשא, וכעת חובה להחליפו. עלות החלפת הדשא בגודל של 600 מ"ר היא כ-600 אלף שקלים.

באתו"ס הגיבו: "בעת שנבנה מגרש הדשא הסינתטי היה ידוע כי אורך חייו של כל מגרש דשא סינטטי – הוא בין חמש לשבע שנים. המגרש קיים משנת 2013, כלומר קרוב לתשע שנים, ולכן הוא באופן טבעי, כפי שהיה ידוע מראש בעת שנבנה, דורש החלפה. אגב, כדאי שאגף הספורט יידע – שגודל המגרש הוא 4000 מ"ר ולא 600 מ"ר".

כתבה השביט: "כיסויי הפנסים התפוררו וחלקים מהם נשרו על הדשא, במזל לא פגעו בשחקני הכדורגל. הפנסים המתפוררים פורקו כולם על מנת לא לפגוע בבטיחות ובשלום השחקנים. עלות החלפת התאורה הינה 650 אלף שקלים".

באתו"ס הגיבו: "בכל התקופה שבה אתו"ס ניהלה את המגרשים לא התפורר ולא נפל מעולם פנס. הסיבה היא שאתו"ס הזמינה מדי שנה בחודש יולי, לפני תחילת עונת המשחקים, ביקורת מגורם חיצוני שיבדוק את תקינות הפנסים, וכל פנס שהיה צריך – הוחלף או תוקן, כולל החלפת פנסים שרופים. חבל שמחוסר הבנה וידע כיצד לטפל ולתחזק מגרשי ספורט, כשלה העירייה בהובלת אגף הספורט, לא ביצעה כנראה את הבדיקות הנדרשות, ועל פי הכתוב, סיכנה לכאורה את המשתמשים. חבל ובושה".

כתבה השביט: "המגרש המערבי אינו מאושר למשחקים. בעת בקשת רישוי העסק, המגרש המערבי לא נכלל במתחם ולא היה מאושר למשחקים. עובדה זו לא מנעה מלשחק במגרש ללא הרישוי המתאים במשך שנים. כשהוחזרה האחריות על המגרשים לעירייה, החלה רשות הספורט לטפל בהסדרת הרישיון.

באתו"ס הגיבו: "מדובר בשקר מוחלט! אתו"ס העבירה את המגרשים, שני מגרשי הדשא והמגרש הסינתטי, כאשר יש להם רישיון עסק בתוקף… מעולם לא שיחקו, בתקופה שאתו"ס ניהלה את המגרשים, ללא רישיון עסק, וככל שלא תגיע התנצלות בכתב על הדברים תוגש תביעת לשון הרע בנושא".

כתבה השביט: "בהמשך לסעיף הקודם, גם היציע המערבי לא נכלל בבקשה של המתחם לרישוי עסק ולמעשה יציע זה נבנה ללא רישוי עסק".

באתו"ס הגיבו: "שוב, שקר וכזב. היציע תוכנן על פי דרישות משטרת ישראל. למשל, העניין שהוא יהיה יציע פריק, כדי שניתן יהיה לפרקו בעת אירועים המוניים, כמו 'עיר הנוער' ו'עיר הבירה'. כך שלטעון שהמשטרה לא הייתה בשטח – זה פשוט שקר".

אצטדיון האתלטיקה הקלה

כתבה השביט: "בשנת 2019 נשלחה דרישה מהמשטרה לחברת אתו"ס לצרכי חידוש רישיון עסק להתקין מצלמות אבטחה בפרישה נרחבת באצטדיון האתלטיקה הקלה. בפועל המצלמות לא הותקנו. רשות הספורט נאלצה להתקין אותם במהלך שנת 2021, בעלות כוללת של 125 אלף שקלים".

באתו"ס הגיבו: "משטרת ישראל דרשה מצלמות ב-2019 הן במגרשי אבי רן והן באתלטיקה קלה. במגרשי אבי רן – ביצעה אתו"ס את ההתקנה. באתלטיקה קלה, בגלל תחילת תקופת הקורונה, התקבל אישור של משטרת ישראל למתן אורכה עד לסוף 2020. ולכן ההתקנה ב-2021  היא במקום וראויה".

כתבה השביט: "בכניסה למתחם האצטדיון קיימים מספר מבנים המשמשים כמשרדים, חדרי הלבשה ושירותים. בבדיקה מול מהנדס העיר מתברר כי מבנים אלו הוצבו במקום ללא היתר בנייה ומסומנים כמיועדים להריסה".

באתו"ס הגיבו: "המבנים קיימים מאז שנת 1996 בעת בניית האצטדיון. הם שופצו בשנת 2019 והועברו ללא כל נזילות או בעיות, וכרגיל הכל התחיל כאשר אגף הספורט נכנס לתמונה… מעולם לא נמסר לאתו"ס כי מדובר על מבנים שמיועדים להריסה".

כתבה השביט: "משנת 2005 יציע האיצטדיון עומד כשלד בנייה לא גמור. מתחת ליציע נבנה חדר כושר מאולתר ששימש את מחלקת האתלטיקה הקלה של מכבי חיפה. חדר הכושר היה ללא אישורים מהגורמים המוסמכים (כיבוי אש ומשטרה) ונאלצנו לפנות אותו באופן מיידי".

באתו"ס הגיבו: "היציע עומד במצבו מאז 2005 בגלל מחסור בכסף לסיימו. לא נבנה חודר כושר מאולתר. האתלטים של מכבי חיפה הניחו שם ציוד ששימש אותם לחימום לפני הפעילויות. בזמן אתו"ס לא היה שם שום חדר כושר".

תקציב שוטף והכנסות

כתבה השביט: "חברת אתו"ס קיבלה מדי שנה מעיריית חיפה תקציב של 4.5 מיליון שקלים לטובת תחזוקת ותפעול המגרשים. רשות הספורט קיבלה בשנת 2021 תקציב של 4.3 מיליון שקלים לטובת אותה התחזוקה. חשוב לציין כי ההכנסות מהשכרות חיצוניות של המגרשים נכנסו ישירות לקופת אתו"ס, ואילו החל מהעונה (אוגוסט 2021) הכנסות מהשכרות המגרשים חזרו לקופת העירייה. צפי הכנסות כ 1.5מיליון שקלים לשנת פעילות. כלומר, העברת מתקני הספורט מאתו"ס לידי רשות הספורט בעירייה הביאה לחסכון של 1.7 מיליון שקלים לעירייה, וזאת במקביל לשיפור הניהול של המתקנים על פי חוק וברישיונות מסודרים".

אתו"ס הגיבה: "עלות אחזקת המגרשים לעיריית חיפה, כולל ההפסד מארנונה שאתו"ס משלמת וכיום העירייה מפסידה הוא יותר מ-5 מיליון שקלים. אגב, אתו"ס זה לא 'הפלנגות', אתו"ס הוא תאגיד עירוני בשליטה מלאה של עיריית חיפה, וכל הכספים שלו הם לפעולות לטובת תושבי העיר".

היכל הספורט רוממה

כתבה השביט: "מאחר שהניהול של אתו"ס הוא בראש ובראשונה ניהול כלכלי ולא מקצועי בתחום הספורט, נוצר מצב בו העירייה כמעט שאינה עושה שימוש בהיכל הספורט ברוממה, שכן התשלום הנדרש הוא 30 אלף שקלים ליום. הדבר מונע מאיתנו לארח תחרויות במקצועות ספורט שונים ולהזמין את הקהל החיפאי, מאחר שאין בידנו את הסכומים הנדרשים עבור שימוש בנכס שהוא למעשה נכס עירוני ושייך לנו. במילים אחרות, לעירייה אין יכולת ליזום ולממן אירועים במבנה שלה עצמה בגלל דרישת אתו"ס לתשלום גבוה במיוחד לשימוש במתקן.

באתו"ס הגיבו: "שקר מוחלט. עירית חיפה מקבלת מחיר תקורה במתקני אתו"ס, כולל אולמות. ועד העירייה, למשל, שילם 15 אלף שקלים כשכר אולם".

 

סיכום הדברים

כתבה השביט: "רשות הספורט קיבלה מתקנים ברמת תחזוקה נמוכה, אך מדאיג מכך – מתקנים ללא היתרים ורישוי. דבר שחייב להשבית מיידית חלק מן המתקנים עד להסדרת הנושאים המהותיים. הסתבר לנו שנקודות רבות היו ידועות לאתו"ס, אך לא טופלו במהלך השנים. אני מבקשת להדגיש כי אלו דברים חמורים שאתו"ס כחברה בת עירונית, לא יכולה הייתה להעלים מהם עין, ואנחנו, כגוף ציבורי, מחויבים לניהול תקין באופן מלא ומוחלט. אסור לנו להתעלם מכל הסוגיות הללו ועלינו לנקוט בפעולות מיידיות, גם אם פירושן הוא פגיעה בפעילות והפניית כל התקציב של רשות הספורט לטובת תיקון המתקנים".

באתו"ס הגיבו: "מדובר במכתב שקרי, מטעה ולא כל ביסוס במציאות. יש להעביר את כל מתקני הספורט כפי שהתבקש בהצעה לאתו"ס".

בתגובה לדברים של השביט, אמר פיינגולד: "זו מגמה אישית של ראש העיר, מכיוון שעמדתי מאחורי גיבוש מועצת השינוי. המגרשים נוהלו על פי דוח מבקר העירייה בשלמות, ללא שום בעיות. כל הבעיות נוצרו תחת העירייה. גברת השביט (בסוגריים ראש העיר) ניסתה לשכנע את חברי המועצה שלא להצביע להחזרת המגרשים לאתו"ס. אתו"ס קיבל את המגרשים בחזרה לידיו החל מ-1 לינואר 2022".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חיפאי מלידה

    עיריית חיפה מנותקת מהממשלה כבר הרבה שנים ולא מנוהלת כבר יותר שנים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר