מימון פאר (צילום: דניאל אדרי)
מימון פאר (צילום: דניאל אדרי)

רולטה חיפאית

הצבעה נגד התקציב כמוה כלחיצה על כפתור השמדה עצמית. עו"ד מימון פאר עושה סדר בכאוס הפוליטי בעיר

פורסם בתאריך: 27.12.21 15:24

מאז שהסמכות לבחירת ראש הרשות עברה ממועצת העיר לציבור, והוא זה שבוחר היום באופן ישיר את ראש הרשות, נותרה ההחלטה על אישור התקציב כהחלטה המשמעותית ביותר של מועצת העיר. זוהי גם הדרך היחידה שסוללת נתיב אפשרי לסיום תפקידו של ראש הרשות.

אל המלכודת הזו צועדים יחד ראש עיריית חיפה, עינת קליש-רותם ומועצת העיר שלה, בעיניים פקוחות, זאת מאחר שלוחות הזמנים אינם תלויים בהם, והם נדרשים לאשר את תקציב העירייה בהתאם לסד זמנים שקבע להם החוק.

זה זמן שראש עיריית חיפה איבדה את הרוב הקואליציוני במועצת העיר, בעיקר בגלל הגישה המרוחקת מהפוליטיקה, במלוא מובנה, והיא מגיעה לנקודה שאותה קשה יהיה לצלוח בלי הרוב הדרוש.

מנגד, על מנת שמתנגדיה של קליש-רותם יוליכו אותה אל מחוץ ללשכת ראש העירייה בחסן שוקרי הם צריכים לצלוח שורה של משוכות, וגם בסופן יצטרכו לסמוך ידיהם על שיקול דעתה של שרת הפנים. החוק נותן בידי השרה את ההחלטה הסופית בהתקיים תנאים, ויש קושי רב לחלוק על שיקול דעת זה.

אז איך ייראה ההליך במסלול החוקי שלו? אם במועד האחרון לאישור התקציב, מועצת העיר לא תאשר אותו, הרי שבדחיית התקציב חותמת המועצה על פיזורה האוטומטי. למעשה לא נדרשת החלטה או קביעה, הפלת התקציב כמוה כהשמדה עצמית של המועצה.

לראש העירייה לוחות זמנים שנקודת המוצא שלהם נעוצה באישור תקציב המדינה, שהכנסת אישרה ב-3 בנובמבר 2021. החוק קובע, כי בתום שלושה חודשים ממועד אישור תקציב המדינה בכנסת, צריכה מועצת העיר להעביר את תקציב העירייה. כלומר עד 3 בפברואר 2022 תצטרך קליש-רותם להעביר את התקציב במועצת העיר הלעומתית שלה.

אם קליש לא תצלח את האתגר, ומועצת העיר תעמוד בסירובה לאשר את התקציב, הרי שיש לראש העיר זכות לבקש ארכה משרת הפנים. השרה, מצידה, רשאית להאריך את המועד בשלושה חודשים נוספים, וגם זאת, רק אם תשתכנע שיש סיכוי אמיתי להעביר את התקציב בזמן הנוסף שניתן. כך למעשה יכולה קליש-רותם למשוך את התהליך עד 3 במאי 2022, או אז אם לא יאושר התקציב, מועצת העיר תתפזר מעצמה, והכדור יעבור למגרשה של שרת הפנים.

כאשר הכדור בידיה של שרת הפנים, היא יכולה לבחור בין שתי אפשרויות. האם לפזר רק את המועצה ולהותיר את ראש העירייה על כיסאה, כפי שנעשה לפני מספר שנים ביישוב השכן, עוספיא או שבאותה החלטה להחליף גם את ראש העירייה באיש או באשת מקצוע מטעמה כפי שנעשה בטבריה.

 

 

במצב דברים כזה תהיה השרה חייבת לבחון מי תרם תרומה מכרעת לאי אישור התקציב. בבג"ץ שהגיש רון קובי, מי שהיה ראש עיריית טבריה והודח על ידי שר הפנים, אריה דרעי, נקבע, כי השר נדרש לבחון את אחריותם של ראש הרשות ושל חברי המועצה. מכאן שראש עיריית חיפה תצטרך לאסוף תחמושת לקראת השימוע אצל השרה שתסייע לה לשכנע אותה, שהיא עשתה ככל יכולתה לאשר את התקציב, ואילו חברי המועצה הם אלו שהכשילו את העניין.

רק אם השרה תשתכנע, היא תוכל להותיר את קליש-רותם על כיסאה, למגינת ליבם של חברי מועצת השינוי שעלולים למצוא את עצמם מחוץ למשחק. זה הסיכון שלוקחים על עצמם חברי מועצת העיר במהלך הזה.

בל נשכח שחיפה אינה טבריה או עוספיא, ויש לצפות שהיא תזכה בתשומת לב גדולה יותר מצד הפוליטיקה הארצית. קליש-רותם ידועה כמי שנתמכה על ידי מפלגת העבודה, והשאלה היא האם שרת התחבורה, מרב מיכאלי, תהיה מוכנה להילחם למענה אצל שרת הפנים, איילת שקד, או שפשוט תפקיר אותה ותפנה לחפש מועמד שפוליטיקה אינה מילה גסה עבורו.


  • עו"ד מימון פאר מתמחה ברשויות מקומיות ושימש בעבר חבר מועצת העיר קרית ביאליק | לאתר >>> 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. חיפאי בדם

    קליש רותם האדריכלית לא רואה איך תמא 38 הורסת את העיר, יש כאלו שחוגגים העיקר הם תושבי העיר שבהלם מ"היצירות"

  2. הבעיה - עיריית חיפה

    עיריית חיפה חייבת חשב מלווה בדחיפות. וועדה קרואה, אבל בעיקר חשב שיעשה סדר במשכורות הבכירים. 400 איש זוללים מעל 200 מליון שקלים. 2000 גמלאים זוללים 350 מליון שקלים. יחד 2400 איש זוללים רבע מתקציב העיר חיפה.
    ככה אי אפשר להמשיך. לא סתם תקציבי התפעול עוד מעידן יהב הועברו לכיסוי גרעונות הפנסיות והשכר, בגבייה נמוכה של מיסים שהיא 60% ולא מתקרבת לערים הגדולות בהן הגבייה 90% ומעלה.
    במצב כזה חייבים ועדה קרואה ובעיקר חשב מלווה לעיריייה.
    ראש העיר לא יכולה להצליח כי הבעיה זאת עיריית חיפה כולה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר