מפת שינוי גבולות וחלוקת הכנסות
מפת שינוי גבולות וחלוקת הכנסות

דיון בוועדה הגיאוגרפית: אילו רשויות ייהנו מההכנסות מנמל המפרץ ועורף הנמל?

הוועדה לבחינת חלוקת ההכנסות ממפרץ חיפה קיימה היום דיון בשאלה מי מבין 14 הרשויות תיהנה מההכנסות. מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן: "הנמל מחובר לחיפה. זו פשוט הזיה שערים אחרות חושבות שצריך לשייך להם את הנמל". ראש עיריית קרית ביאליק אלי דוקורסקי: "מדובר בנמל הקריות, חלוקת ההכנסות מהארנונה צריכה להתחלק"

פורסם בתאריך: 6.3.22 16:28

הוועדה הגיאוגרפית, אשר מונתה על ידי משרד הפנים לבחינת חלוקת ההכנסות מאזור מפרץ חיפה, קיימה היום (ראשון) דיון, אליו הוזמנו נציגי רשויות מקומיות שונות, בהן עיריית חיפה, עיריית עכו, עיריית טמרה, עיריית טירת כרמל, עיריית נשר, עיריית קרית מוצקין, עיריית קרית ביאליק והמועצה האזורית חוף הכרמל.

כפי שפורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות" עוד בשנת 2017, שטחו של נמל המפרץ – פרויקט בו תמכה העירייה בתקופת יונה יהב, לא עבר לתחום השיפוט המוניציפאלי של העירייה למרות בקשותיה בנושא. החשיבות שהשיוך המוניציפאלי מקנה לעיר היא בהכנסות ממיסוי שהיא יכולה לגבות, כמו ארנונה, אגרות, היטלים וכו'. עד עתה לא התקבלה החלטה בנושא.

ביוני 2020 הוציא מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן כתב מינוי לוועדת חקירה לאיחוד רשויות, שינוי גבולות, חלוקת הכנסות ושינוי מעמד מוניציפאלי, שהסמיך אותה לבחון ולהמליץ על השיוך המוניציפאלי של "שטח ללא שיפוט, שינוי גבולות וחלוקת הכנסות באזור נמל חיפה בין הרשויות המקומיות: חיפה, טירת כרמל, טמרה, נשר, עכו, קרית ביאליק, קרית מוצקין, קרית ים, קרית אתא; המועצות האזוריות – זבולון, חוף הכרמל ומטה אשר; המועצות המקומיות דלית אל-כרמל ורכסים". על סדר יומה של הועדה, אפוא, נמצאים שני נושאים קריטיים לחיפה. הראשון – השטח שמבוקש להעברה משטח ללא שיפוט לשטח השיפוט של חיפה, שנפרש על 39,440 אלף דונם וכולל שטח בתוך הים, שטחו של נמל המפרץ וחלק משטחו של בסיס חיל הים ללא הפולינום. את הבקשה להכניס לשטח זה גם את השטח עליו מצוי הפוליניום שלחה העירייה לוועדה הגיאוגרפית עוד בשנה שעברה; הנושא השני – שטח שמבוקשת בו חלוקת הכנסות, הכולל את נמל המפרץ ואת עורף הנמל (שטח המצוי סמוך לנמל המפרץ ונפרש על 1855 אלף דונם), אותו מבקשים לחלק בין הרשויות השונות.

בדיון שהתקיים היום בחיפה הציגו היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד ימית קליין, ומהנדס העיר אריאל וטרמן את עמדתה הנחרצת והתקיפה של העירייה, לפיה היא מתנגדת לכל ניסיון להפקיע מהעיר ותושביה את כספי הארנונה המשולמים לעיריית חיפה זה שנים. עמדת עיריית חיפה היא שחיפה ותושביה נושאים לבדם בנטל הכלכלי, הסביבתי, החברתי והדמוגרפי הנגרם כתוצאה מהימצאותם של גורמים, כגון: נמל חיפה, נמל המפרץ החדש, שטחי ההתארגנות ולוגיסטיקה, כמו גם מעגן הדיג, בית הספר הטכני ושדה התעופה בלב ליבה של העיר.

ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם התייחסה לדיון ואמרה: "עיריית חיפה מתנגדת נחרצות לניסיון הנפסד לחלק הכנסות מארנונה המגיעות לעיר ותושביה ל-14 רשויות נוספות. מדובר בנכסים המצויים בלב העיר, ולפיכך ניסיון זה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, חסר תקדים ופוגע בתושבי העיר".

 

 

מהנדס העיר, אריאל וטרמן: "יש פה משהו חדשני. לוקחים ממקומות אחרים שבהם באמת יש עיוותים – נגיד איזושהי מועצה שיש לה מפעל ולידה יש יישוב שלא סוגר את היומית, אז עושים צדק חלוקתי. פה יש עיר גדולה, שיש לה מטלות פי כמה וכמה מכל הערים שעמדו היום ב'מצעד המסכנות' בעוד שאנחנו, בכל תחום שתבדוק, נמצאים בבעיות ואתגרים בסדרי גודל גדולים יותר מהערים האלו, ולכן לקחת כסף ולעשות מין חלוקה כזו, נראה לי לא הגיוני. באותה המידה יכולים לחלק גם לעיר בנגב ולעזור לה גם. זה לחלוטין מנותק גיאוגרפית ולא רלוונטי".

מוסיף וטרמן: "אנחנו צפויים לגדול כמו כל הערים הגדולות בארץ וכמעט להכפיל את עצמנו עד 2060, ולכן צריך לשמור על מקורות הכנסה מתעסוקה. זה בסדרי גודל הרבה יותר גדולים מטירת כרמל או מנשר. אנחנו בעשור בונים עיר בגודל של נשר בתוך חיפה, לכן לנסות לאזן את תשלומי האיזון שהערים האלו מקבלות מהמדינה על ידי זה שלוקחים מחיפה, זה בניגוד לתחזיות הפיתוח שהמדינה עצמה רוצה שיהיו בחיפה. המיקום של נמל חיפה, כל הכבישים, כל צנרת החומ"ס, הביוב, כל החיבור של הנמל הוא לתוך העיר חיפה. הנמל מחובר לחיפה, לא לקרית ביאליק או לרשות אחרת. אז זו פשוט הזיה שערים אחרות חושבות שצריך לשייך להם את הנמל. לא צריך לשייך להם את הנמל לא מבחינת כסף ולא מבחינת שיפוט מוניציפאלי".

ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי: "עמדתנו הייתה שמדובר בנמל הקריות, חלוקת ההכנסות מהארנונה צריכה להתחלק. הנמל צריך להיות משויך לאחת הרשויות בקריות כרשות קולטת וצריכה להיות חלוקת הכנסות, כך שקרית ביאליק היא חלק ממנה".

כלומר, שהנמל לא יהיה שייך לחיפה מבחינה מוניציפאלית?

"כן. זו העמדה שהביעו ארבע הקריות. אנחנו אומרים שלחיפה יש כבר נמל, הנמל החדש הוא נמל צפוני שנושק לקריות והוא צריך להיות נמל הקריות, ואמרתי את זה בוועדה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יעקב

    חחחחח הצביעות חוגגת, הגורם מספר 1 לזיהום בחיפה הוא נמל חיפה והתחבורה המשויכת אליו אבל הס אף מילה על זה, יש את בזן לנגח. חבורת צבועים תמשיכו לאכול פיח לפנים כל יום מהספינות המזהמות והמשאיות. שקשוקה מספר 3

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר