דחפור הורס את הבניין ברחוב החלוץ 24 (צילום: בועז רפאלי)
דחפור הורס את הבניין ברחוב החלוץ 24 (צילום: בועז רפאלי)

הרס ההיסטוריה: דחפורים עלו על בניין באוהאוס ברחוב החלוץ

לפני כשבועיים עלו דחפורים על בניין הבאוהאוס ברחוב החלוץ 24, ויוסי אבירם, הבעלים לשעבר של הבניין, מבכה על הריסתו: "זהו בניין עם היסטוריה ארוכה של דיירים ידועים כמו שופט הכדורגל אברהם קליין ובעלי חנויות מוכרים כגון מיקי מלך המציתים ורדיו ריבר שהיתה חנות הסטריאו הראשונה בחיפה". סיפורו של בניין

פורסם בתאריך: 28.5.23 10:35

לפני כשבועיים צעד יוסי אבירם ברחוב ברוולד בהדר ונזכר איך בשנת 1959, כשהיה בן 12, הוא נעמד בכניסה למלון ציון כדי להציץ בכוכבי הסרט "אקסודוס" שצולם אז בחיפה. הבמאי אוטו פרמינגר, השחקנים הבינלאומיים פול ניומן, אווה מרי סיינט ורלף ריצ'רדסון, ושחקני חיזוק ישראלים כמו דן בן אמוץ, שמוליק סגל ואסתר עופרים התארחו כולם במלון המפואר של משפחת דרזנר.

"בעודי חוצה את רחוב החלוץ ראיתי בזווית העין איך דחפורים הורסים את בית ילדותי ברחוב החלוץ 24", הוא מספר ל"כלבו – חיפה והקריות", "זה בניין באוהאוס היסטורי שנבנה על ידי מרים פוקס בשנת 1939 ונקנה כמתנה לאמא שלי ויקטוריה אבוטבול על ידי הוריה רחל ודוד אגסי ז"ל".

שלד הבניין עמד נטוש במשך הרבה מאוד שנים. 

"עם מות אמי בערב פסח של שנת 1970, הזכויות הבלעדיות על הבניין עברו לאבי שלמה, וכשהוא נפטר ב-19 בינואר 1985 עבר ניהול הבניין אל שלוש אחיותיי – שרה כהן, סימה שפיגל ואביבה זומר – ואלי. סימה היתה הראשונה לנהל את הבניין, ולאחר תקופה קצרה הבניין עבר לניהולי. עברו כמה שנים, ורכשתי את הבניין מאחיותיי. אחרי עוד כמה שנים השלד נמכר ועבר מיד ליד, עד ל-15 במאי השנה – היום שבו עלו עליו הדחפורים".

אתה זוכר מי התגורר בו ואלו חנויות נפתחו לאורך השנים?

"זהו בניין עם היסטוריה ארוכה של דיירים ובעלי חנויות מוכרים מאוד, כמו מיקי מלך המציתים או רדיו ריבר של דני ריבר שהיתה חנות הסטריאו הראשונה בחיפה. היתה שם חנות פחחות גדולה שלימים הפכה לחנות כלי בית של משפחת פסברג, והיא התחרתה בחנות הוותיקה של דובדבני שהיתה חנות כלי בית ידועה מאוד בחיפה. אני זוכר את פלנר – סיטונאי שיווק ציוד וחומרי עבודה למספרות, ובדירה בקומת הקרקע היה בית עסק לצילום תוכניות בניין שנקרא אלקטוגרף. בדירה בקומה הראשונה היה משרדו של עו"ד פוראטי, ומולו היתה דירתם של משפחת קליין ששימשה גם מתפרה. גברת קליין ובעלה היו תופרים בגדים לאליטה של נשות חיפה. בנם היחיד היה אברהם קליין – שופט הכדורגל הבינלאומי. בקומה השנייה גר עם משפחתו טכנאי השיניים מידלש, שחלק מדירתו שימש מעבדת השיניים. הוא עסק גם בטיפולי שיניים, ולכן קראנו לו ד"ר מידלש".

 

שלד הבניין ברחוב החלוץ 24 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק מבנים נטושים בחיפה)

שלד הבניין ברחוב החלוץ 24 (צילום מתוך דף הפייסבוק "מבנים נטושים בחיפה")

 

 

ואיפה אתם גרתם? 

"אנחנו גרנו בקומה השלישית בבניין. אבי היה סוחר בדים ידוע, והחנות שלו היתה בהמשך הרחוב – בחלוץ 52. בדירה הקטנה בקומת הגג גרה משפחת פישר. הם היו זוג צעיר, עולים חדשים מרומניה. סם, הבעל, היה אמן שיצר תכשיטי כסף בצריף עץ שהוא בנה צמוד לדירת הגג. בדירה הקטנה הזו נולד בנם הבכור, שהיה תלמיד מצטיין ומוכשר מאוד. כשהיה חייל הוא יצא לחופשה מבסיסו בסיני ורצה לקצר את דרכו לתחנת האיסוף. הוא איבד את דרכו בחולות סיני, הוכרז כנעדר, ורק לאחר חודשים רבים התגלתה גופתו בחולות. הסיפור הזה תפס כותרות בעיתונים במשך תקופה ארוכה וגרם לשבר נורא במשפחה. זהו סיפורו של הבניין ברחוב החלוץ 24 שבאמצע חודש מאי סיים את חייו, וזה בניין שנועד לשימור".

את הבניין רכשה קרן הדרים שפיתחה מודל אימפקט של שכירות ארוכת טווח והשקיעה 70 מיליון שקל בארבעה בניינים בהדר עבור מטרה זו. בבניין ברחוב החלוץ 24 מתוכננות להיבנות שש קומות עם 23 יחידות דיור מעל קומת קרקע בייעוד מסחרי בשטח כולל של כ-1,900 מ"ר. הקרן רוכשת בעיקר נכסים נטושים ברחבי השכונה, משפצת אותם ומציעה פתרונות דיור לתושבי השכונה. המבנים נושאים אופי קהילתי מובהק ויש בהם שטחים משותפים נרחבים, מועדוני דיירים, גגות ירוקים משותפים, חדרי אופנים ועוד. 

בדצמבר 2020 התקיים בבית המשפט לעניינים מינהלתיים דיון בעתירתה של חברת הדרים נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ונגד המתנגדים לקידום תוכנית הבנייה ברחוב החלוץ 24 – בניית בניין בסגנון באוהאוס בתוך מתחם לשימור. בעקבות העתירה והדברים שנשמעו במהלך הדיון הגיש חבר מועצת העיר אביהו האן שאילתה לראש העיר עינת קליש רותם שכותרתה היא "האם שיקולים פוליטיים לכאורה נכנסים להחלטות מינהל ההנדסה?". הדרים, כך לפי השאילתה, הגישה בקשה לקידום תוכנית בניית בניין בסגנון באוהאוס, הבקשה הגיעה לוועדת השימור ואושרה על ידי חברי הוועדה, כאשר שניים הצביעו בעד, אחד התנגד ואחד נמנע, למרות שכל אנשי יחידת השימור טענו שהמבנה צריך להיות משומר ואין להרוס אותו.

 

דחפור הורס את האגף הפנימי של הבניין ברחוב החלוץ 24 (צילום: יוסי אבירם)

דחפור הורס את האגף הפנימי של הבניין ברחוב החלוץ 24 (צילום: יוסי אבירם)

 

רגע לפני שהבניין כולו נהרס (צילום: יוסי אבירם)

רגע לפני שהבניין כולו נהרס (צילום: יוסי אבירם)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. אורן

    כאב לב. עירייה מטומטמת ! בניינים כאלה חייבים לשמר , זה מה שעושה את חיפה למה שהיא

  2. תושב

    זה בסדר להרוס את הבניינים העזובים והמתפוררים שמהווים סכנה בטיחותית ומונעים את התפתחות העיר. גוויות ארכיטקטוניות לא נותנות ערך מוסף חיובי לעיר, להיפך.

  3. ישר כח גדול

    בניין מכוער צריך להרוס עוד הרבה כאלה בחיפה נמאס כבר מהבניינים המעפנים לשימור כול הכבוד ישר כח גדול
    תמשיכו כך לפתח את העיר. ולכל היפי נפש למה שלא נשמר מערות נשפץ אותם ונגור במערות זה ניראה לכם הגיוני

  4. תושב הדר

    אז יוסי אבירם שהיה חלק משרשרת ארוכה של בעלים שהזניחו את הבניין והתייחסו אליו כמטבע עובר לסוחר מתלונן שאחרי עשורים שהוא עומד נטוש מישהו בונה במקומו בניין שמשמר את רוח התכנון המקורי ונותן פיתרון דיור חשוב ומשמעותי. האירוניה קפצה מגג הבניין.

  5. מתי טיקטינסקי

    אני שמח שחיפה מתחדשת הבנין מכוער וטוב שמחדשים את חיפה . ובאשר לפורסמים שהתגררו או סחרו במקום . בית הקברות מלא במפורסמים ואין לעשות העיר חיפה בית קברות כפי שהיא כיום

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אנשים עם לב של אבן הורסים בניינים עתיקים
    שצריך לזכור ולשמר

  7. דוד

    מעולה
    אפשר להמשיך לכל הרחוב

    להתחיל להרוס עוד בניינים ולבנות חדשים וטובים

  8. אזרחון חמודון

    אז בונים ובונים ובונים- רוח וצלצולים, בעיר מתה ללא מקורות פרנסה זה כוסות רוח למת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר