חנות המשרטט (צילום מתוך דף הפייסבוק של העסק)
חנות המשרטט (צילום מתוך דף הפייסבוק של העסק)

"פשוט הרגו את הדר": חנות המשרטט נסגרת אחרי 72 שנה

אחרי סגירתם של קפה מאיר והסטודיו לצילום קרן אור, מוסד נוסף ברחוב הרצל 23 בהדר סוגר את שעריו: חנות המשרטט שנפתחה בשנת 1951. "המצב ברחוב לא מאפשר להחזיק את העסק", אומרת הבעלים רחל מלכה, "אני עוזבת בגלל שאין פה אנשים ואין עבודה. זה אומר מה קורה בחיפה"

פורסם בתאריך: 16.7.23 10:23

האם זוהי תחילתה של תופעה? מוסד נוסף השוכן ברחוב הרצל 23 בהדר סוגר את שעריו, והפעם זוהי חנות המשרטט שנפתחה בשנת 1951. בחודש נובמבר 2022 דיווחנו על סגירתו של קפה מאיר המיתולוגי שנפתח באותו בניין בשנת 1939, ולפני כשלושה חודשים סיפרנו על סגירת הסטודיו לצילום קרן אור שנפתח בשנת 1955 ושכן בקומה הראשונה.

אתמול (שבת) בערב פרסמה רחל מלכה, הבעלים של המשרטט, פוסט בפייסבוק שבו היא הודיעה ללקוחותיה על הסגירה וקראה להם לבוא ולהיפרד, ועל הדרך לחסל את המלאי שנותר בה "במחירים ששווה להגיע". לא חלף זמן רב עד שהתגובות הנוסטלגיות החלו לזרום. למי שלא מכיר, בחנות המשרטט אפשר למצוא ציוד משרדי, כלי כתיבה וציוד לאמנות ולחריטה.

מלכה, כתבת בפוסט שלאחר כ-30 שנים כבעלים את סוגרת. אבל החנות היא הרבה יותר ותיקה.

"ממה שאני יודעת, החנות נוסדה לפני 70 שנה, אם לא יותר. אנחנו, בעלי גדי ז"ל ואני, נכנסנו כשותפים בשנת 1990, ומאז אנחנו פה. לאט לאט השותפים פרשו, ואנחנו השריד האחרון".

מי היו הבעלים המקוריים?

"הם היו חמישה, כשיעקב ויואל היו היותר דומיננטיים. אני לא זוכרת את שמות המשפחה כי לי לא היה קשר אליהם. מי שכן היה לו קשר הוא גדי בעלי שנכנס לשותפות עם כל החמישה. הם היו מבוגרים מאוד וראו שהם לא יכולים להמשיך, אבל הם רצו שהחנות תמשיך לפעול. גדי עבד בחנות א. מלכה של אביו ברחוב שפירא, שגם היא היתה מוסד. זו היתה חנות למכשירי כתיבה שנפתחה בשנת 1965, והספקים שהכירו את גדי זרקו לו רעיון אם הוא רוצה להיות שותף בהמשרטט".

שכבר היתה שם דבר.

"משהו, כתלמידה למדתי בניין באורט ביאליק, והייתי קונה את כל ציוד השרטוט שלי פה. כל תלמידי בתי הספר וכל הסטודנטים לאדריכלות בטכניון היו קונים את הציוד שלהם פה".

 

 

מיד התחלת לעבוד עם גדי בחנות?

"לא. גדי עבד עם השותפים, ורק כשהם פרשו אני הצטרפתי. כשהוא נשאר הבעלים היחיד הוא העדיף שהחנות תישאר בניהול משפחתי. אני עבדתי כטכנאית בניין, והוא אמר לי 'את מכירה את כל מה שנמכר בחנות ואני מעדיף שתעבדי איתי'. עבדנו ביחד עד שלפני תשע שנים הוא קיבל אירוע מוחי, ואני נשארתי פה לבד. חשבתי שהוא ייצא מזה ושבינתיים אשמור לו על החנות, אבל זה לא היה זה. הוא נפטר אחרי שלוש שנים".

ולמה עכשיו את עוזבת?

"אין לי בעיה להשאיר את העסק אבל המצב ברחוב לא מאפשר את זה. פשוט הרגו את הדר, הרגו את המקום. אני עוזבת בגלל שאין פה אנשים ואין עבודה. אני משקיעה 12 שעות ביום, נרדמת ומתעוררת ואין עבודה. אין תנועת אנשים בהדר".

אלה לא הקידמה והמחשוב שפגעו בעסקים? היום סטודנטים משרטטים במחשב.

"אין ספק שזה פגע, אבל בעיקר נפגענו מכך שאין תמהיל חנויות ברחוב שיגרמו לאנשים להגיע לפה. מה נשאר כאן? מקס סטוק? חנויות כאלו נמצאות בכל שכונה ליד הבית. היו מגיעים אלינו מהקריות, מעכו, מטירת כרמל, ומאיפה לא. היום בכל שכונה הכי קטנה יש הכל, ואני לא מדברת על קניונים. בחנויות השכונתיות יש יותר תנועת אנשים מאשר בהדר. אני מגיעה לפה מקרית ים, ושם יש מענה לכל גיל בכל שכונה. שם יש הכל מהכל, ופה אין שום דבר ששווה להגיע אליו במיוחד. מי נשאר פה? רק בעלי החנויות בטאבו. הנה, קפה מאיר לידי סגר אחרי 85 שנה, ושאר החנויות מתות, לא משכירים אותן בכלל. החנות שלי היתה בדמי מפתח ולא שילמתי דמי שכירות גבוהים, ובכל זאת לא הצלחתי לעמוד בכך. גם אין לי עובדים, אני עובדת לבד. זה אומר דרשני, זה אומר מה קורה בחיפה".

 

רחל מלכה, המשרטט (צילום: עמוד הפייסבוק)

רחל מלכה (צילום: מתוך דף הפייסבוק של המשרטט)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. הרצל

    הדר עוד תחזור לשנות הזוהר שלה. כמו שקרה בעיר תחתית.
    עוד 20 שנה בערך….

  2. עומר.י

    קליש החליטה במודע להרוג ולהרוס את הדר את
    שוק תלפיות 0 השקעה במשך 5 שנים זה לא להאמין!!

    לא ברור לי איך הצבעתי בעדה פעם

  3. שלומי

    מצד שני – כמות הנרקומנים בהדר מתרבה מיום ליום. לפחות זה.

  4. צבייה

    שכונת הדר הידרדרה מאד בעשר השנים האחרונות. עזובה, הזנחה ופשע בכל הדר. הרבה סמים, הרבה עוני. עצוב.

  5. אברום

    יהב הרס את חיפה ושליש עוד יותר הרבה ורוצים להיבחר בושה

  6. עופר

    עד לפני 20-30 שנים כשהיו שואלים חיפאי איפה הלב הפועם של העיר. היה עונה הדר, העיר התחתית ומרכז הכרמל. כל המקומות הוזנחו ולא התפתחו ,חוץ מהעיר התחתית עם קריית הממשלה והקמפוס.ובמיוחד הדר. אני עדיין זוכר כנער את חגיגות יום העצמאות כשרחוב הרצל היה מתמלא באנשים. היו בתי קולנוע, מרכזי קניות, בנקים, חנויות. ההזנחה החלה עוד בתקופה של מצנע, נמשכה אצל יהב והגיעה לשיא אצל קליש.

  7. אדיר אאא

    צריך לעשות תמא לכול הרחובות שם וחנויות חדשות ויפות יבואו תיירים ועסקים אני יש לי שם בית שינסה לעשות תמא אם 2 בנינים

  8. חיפה שלי

    המקום מת וחבל מאוד זה נוף ילדותי
    אבל כל עיר וכל מקום והקצב שלו, כמו ההתעוררות מתחת לפני השטח של פינוי בינוי בקצב משל עצמו, יכול להיות שעוד 5-10 שנים הכל יראה אחרת
    רק החזקים ישרדו, מניח שמי שיש ביכולתו להמר עכשיו ירוויח בעוד x זמן

  9. הייתה מטרה מאד ברורה - קניוניזציה

    יהב איפשר להרוס את הדר והייתה ביבה – לקדם את הקניונים של שיטת השקשוקה – משפחת עופר, דנקנר וגד זאבי.
    כדי להביא אנשים לקנות ביוקר בגרנד קניון, בחוצות המפרץ, קסטרא וקניונים אחרים – הם החריבו את העיר התחתית והדר.
    ככה מוטטו עת קניון מגדל הנביאים בהדר ועשו קוי אוטובוס מהדר לגרנד קניון כדי להרוג בה את המסחר.
    מאותה סיבה לא שיפצו את שוק תלפיות ונתנו לו להתדרדר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר