גרפיטי ברחוב ארלוזורוב
גרפיטי ברחוב ארלוזורוב

שלושה צעירים משחיתים מבנים בגרפיטי ומשגעים את הדר

בחודשים האחרונים פושטים שלושה צעירים, הידועים בכינוי האמנותי Andy ,Karma ו-Sky, על הדר ומרססים כתובות גרפיטי על עשרות מבני ציבור ובניינים פרטיים. התושבים טוענים כי פניותיהם למשטרה אינן נענות וכי עיריית חיפה לא מקדמת הנושא. "אין דין ואין דיין", הם אומרים, "אנחנו תחת התקפה של פסיכופטים"

פורסם בתאריך: 27.8.23 11:18

זה כמה חודשים שתושבי שכונת הדר מתלוננים, גם לעיריית חיפה וגם למשטרה, על ונדליזם והשחתה של עשרות מבנים, פרטיים וציבוריים, שמרוססים בלילות בכתובות גרפיטי. כבר בחודש יוני נשלח מכתב למחלקה לפניות הציבור בעירייה בשם בעלי העסקים והדיירים ברחוב מסדה אשר מתייחס לליל השחתה שהתקיים באחד מהערבים.

"ב-15 ביוני, ערב יום חמישי, ביצעו שלושה צעירים הידועים בכינוים האמנותי Andy ,Karma ו-Sky פשיטה על רחוב מסדה ועל הרחובות הסובבים אותו, וריססו כתובות גרפיטי משחיתות על עשרות בניינים, ובהם מבני ציבור כמו הכרמלית, שלוחת הטכניון ובית כנסת, עסקים ומגורים פרטיים", נכתב במכתב, "הכתובות הגדולות שנושאות את שמם מרוססות בכל קומה. במסגרת פעילותנו האזרחית נאספו חומרים מצולמים ממצלמות אבטחה פרטיות המתעדות את הצעירים בשעת מעשה לפחות בשלושה מקרים. נוסף על כך אותרו פרופילי האינסטגרם שלהם, שבהם הם מתעדים את עצמם בשעת מעשה. יודגש כי במסגרת החיפושים אחר זהותם של השלושה התגלו סרטונים נוספים שלהם, כשהם גונבים מבתי עסק בשכונה ומבצעים ונדליזם חמור בכל רחבי העיר לאורך השנה האחרונה, בייחוד ברחבי הדר – הרחובות הרצל, החלוץ ובן יהודה. אמש הוגשה תלונה רשמית למשטרה בנושא".

 

גרפיטי ברחוב בלפור, הדר

גרפיטי ברחוב בלפור

 

במכתב תואר מצבו הקשה של הרחוב: "ליל הפגיעה הוא פסע ממסכת החיים הקשה במרחב הציבורי בשכונה, והתחושה היא שאין דין ואין דיין. רחוב מסדה נראה כעת כמו ברוקלין בשנות ה-80 המוזנחות, והפרצה קוראת לגנב. אנו חוששים מהמשך הידרדרות מהירה של המרחב, מהתגברות פשע מכל סוגיו ומעזיבה של אוכלוסייה חזקה את המרחב. אנו מבקשים את מעורבות העירייה הן במישור הפלילי – איסוף חומרים ממבני ציבור (כדוגמת מצלמות הכרמלית) ודחיפת החקירה והטיפול המשטרתי בנושא, והן במישור השיקומי – טיפול בנזקים הציבוריים במרחב בצורה הולמת ומעודדת את הטוב במרחב הציבורי".

המכתב הסתיים בבקשה: "נשמח להיפגש – נציגים מהרחוב, דיירים ובעלי עסקים – עם גורם אחראי מייצג בעירייה על מנת לקדם את הטיפול. אנו מאמינים שבשיתוף הציבור ניתן להגדיל משמעותית את ההשפעה החיובית ולמגר ביעילות את הרע".

למכתב צורפו נספחים, ובהם תמונות שמתעדות את הצעירים בשעת מעשה – פעם כשהם מטפסים על סורגים ומרססים על בניין לשימור, פעם נוספת כשהם ממתינים לסגירת בית קפה ברחוב מסדה כדי לרסס בכניסה לבניין, ופעם אחרת כשהם משחיתים את הפסנתר במרכז הכרמל. בנספח אחר מוצגים תיעודי ההשחתה לאחר מעשה ומיפוי של כל הבניינים שניזוקו בליל ההשחתה.

 

נספח למכתב שנשלח לעיריית חיפה

נספח למכתב שנשלח לעיריית חיפה

 

התשובה שהתקבלה מהעירייה אינה מניחה את דעתם של תושבי הרחוב. "בתשובה שקיבלתי לא הציעה לי העירייה שום מענה או פתרון, רק הזכירו איזו מחלקה מתעסקת בחזות העיר", מספר ע"ר (שמו המלא שמור במערכת), "בוקר טוב אליהו, תודה רבה לכם. בתשובה הם ציינו שנעשה איזשהו טיפול. במכתב יש הפניות מדויקות באלו בניינים נעשתה השחתה, והיא לא נוגעת רק לנכסים פרטיים אלא למבני ציבור. הפניתי אותם לשעות המדויקות שבהן איתרנו את המעשים במצלמות הרחוב. החלמאות התגלתה במלוא עוצמתה כשבעירייה הלכו לבדוק מבנה ברחוב ולא מצאו כלום, ומסתבר שהבדיקה בוצעה במבנה שכלל לא צוין במכתב. הפניתי אותם להדריון, לסניף של הטכניון בפינת הרחובות בלפור ומסדה ולכרמלית במסדה, אבל העירייה משום מה החליטה לבדוק את בית הספר למחוננים. אז ברור שלא ראיתם שם כלום כי לא ציירו עליו".

כל כך אופייני לעיריית חיפה.

"אני בן אדם עובד ולומד, יש לי חיים מלאים בלי לקחת על עצמי אחריות ציבורית, ואני מוצא את עצמי מתקשר לעירייה פעם בשבוע כדי לקבל תשובה על המכתב או יורד בכל יום ראשון לתחנת המשטרה כדי לוודא שמישהו בכלל מטפל בדבר הזה. עד היום לא קיבלתי שום תשובה".

והמשטרה הגיבה?

"ביקרתי לפחות פעם בשבוע בתחנה כדי לגלות שאין שום התקדמות משמעותית, תשובה או כל תגובה שאני כאזרח מעוניין לדעת עליה. יכול להיות שנעשו פעולות, אבל שום גורם רשמי לא יצר איתי קשר בעניין. טרחתי והכנתי טבלת אקסל הכי מסודרת ומדויקת שיש, שבה מפורטים אלו מעשים נעשו באלו מקומות, בצירוף סרטוני וידאו של מצלמות מהסוחרים ברחוב. בטבלה מצוינים שמות בעלי העסק, מספרי הטלפון שלהם, איזו מצלמה יש להם ובאיזו שעה תועדה פעולת ההשחתה. וידאתי עם כל בעלי העסקים שאם המשטרה תבקש את הסרטונים, הם ימסרו להם. עד היום אף אחד לא בא לקחת שום דבר. יש פה חקירה שהמשאבים הדרושים לה הם מינימליים – זהות המשחיתים ידועה, החומר המפליל נאסף וכל מה שצריך זה לנקוט הליכים משמעותיים, אבל דבר לא נעשה". 

 

מתוך עמוד האינסטגרם של fuckkarma

מתוך עמוד האינסטגרם של fuckkarma

 

 

בשבוע שעבר התחדש גל ההשחתות בשכונה, ולתושבים נמאס. "אנחנו תחת התקפה של פסיכופטים", כתבה אחת מהם בקבוצת הווטסאפ השכונתית, "רכוש פרטי וציבורי סופג את הוונדליזם הזה בלי הפרעה. זה לא רק גועל, זו השחתה מכוונת פסיכוטית של עשרות בניינים ומרחב ציבורי. חייבים לתפוס את המנוולים האלה".

בעקבות הלחץ שהופעל בקבוצה להתחיל לפעול פנה אחד מהדיירים במסרון לראש מינהל התפעול בעירייה אוהד דורפמן וכתב לו: "מסתבר שכבר נשלחה תלונה לעירייה וגם תלונה למשטרה וכבר איתרו ותיעדו את הגורמים המשחיתים או חלקם לפני חודשיים, ושום דבר לא קרה. אנחנו מבקשים פגישה דחופה בעניין זה איתך ועם נציג המשטרה". 

פניות נעשו גם לראש אגף הפיקוח אילן חודדה, מנהל אגף הביטחון יאיר זילברמן והשוטר הקהילתי רוני דמין, שממנו ניתן היה להבין שהטיפול בעניין לא נמצא בסדר העדיפויות של המשטרה שעסוקה כרגע עם המחאה. אחד מאנשי העירייה אף אמר לדייר שפנה אליו שלעירייה אין סמכויות ושהוא יעלה את העניין במפגש השבועי עם המשטרה. התושבים חשים שגם העירייה לא מקדמת את הנושא.

"משחיתים חצי עיר ואתם לא עושים כלום?", התקומם דייר נוסף בקבוצת הווטסאפ, "זו אוזלת יד מטורפת. לא ייתכן שרכוש פרטי וציבורי יהיה מופקר ככה. למחוק את זה עולה אלפי שקלים, לפעמים זו עבודה בגובה שמצריכה פיגומים, כי הצעירים האלה משחיתים את המבנים מלמעלה למטה. אני מציע שנקים קבוצה שתעשה סיור בשעות מאוחרות כדי לתפוס אותם על חם".

אחת מתושבות השכונה אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "הטינוף הוונדליסטי הזה משתולל כבר זמן רב. בשבוע שעבר תושבים דיברו שוב עם העירייה, אבל שם מושכים בכתפיים. אין לעירייה יכולת, אין לה איך לתעד. הצעירים אותרו, תלונות הוגשו, אבל דבר לא נעשה והם ממשיכים בשלהם. ההתעלמות של העירייה היא חלק מהזלזול בהדר. יש כאן הפקרה חמורה של העירייה את הרכוש הציבורי בהדר, אבל גם בעיר התחתית, ברמת הדר ובכרמל. חזיתות של בתים, כולל כאלו שעברו שיפוץ במאות אלפי שקלים, הושחתו בין לילה – תחנות אוטובוס וכרמלית, מבני ציבור, מדרכות וקירות, כל מה שאפשר לרסס עליו. העירייה מדברת על שיקום הדר, יודעת שיש בעיה אבל לא עושה כלום. בכך היא מגלה חוסר אכפתיות לרכוש הציבורי ולרכוש התושבים ומעודדת את המשך הוונדליזם. כך גם המשטרה".

"זהות המשחיתים ידועה", אומר בעל עסק ברחוב מסדה, "זה לא שאנחנו עוסקים בניחושים. האוכלוסייה שמסתובבת פה זה ביזיון. אני לא מכיר את הצעירים באופן אישי, אבל הם מוכרים, הם יושבים פה ברחוב. אין פה סודות ואין פה התנהלות מחתרתית או חשאית, הכל קורה מעל פני השטח. אם דמיינת קבוצה עלומה של אנשים לבושים בקפוצ'ונים שחורים כדי להסתיר את הפרצוף ומסתובבים בלילות – אז לא. הם באים לשתות פה בירה, ובסוף הלילה הולכים לדפוק כל דבר שהם רואים ברחוב. הם מתעדים את עצמם באינסטגרם, מה שהופך את הסיפור ליותר קפקאי כי הכל ידוע. העירייה והמשטרה קיבלו את כל החומרים על מגש של כסף. פעם בשבוע בערך מגיע לפה איזה פועל מסכן של העירייה עם פח צבע וצובע את הכתובות, אבל אין שום פעולת אכיפה. במסדה 40 יש קיר פרדוקס – כל שבוע פועל נשלח למחוק את הקשקושים, ולמחרת הוא מתמלא בכתובות. אין פה שום הרתעה, אין פה שום פעולה שתגרום למשחיתים לא לחזור למחרת. להיפך – הם מקבלים קנבס נקי לקשקש עליו".

מעיריית חיפה נמסר: "העירייה פועלת במסגרת סמכותה החוקית ומנקה את כל כתובות הגרפיטי בשטחים הציבוריים. העירייה תעלה את הנושא בפני המשטרה בבקשה להפעיל את סמכותה למיגור התופעה".

ממשטרת ישראל לא נמסרה תגובה.

 

גרפיטי ברחוב העצמאות, העיר התחתית

גרפיטי ברחוב העצמאות

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. א' כמו אידיוט (שלא עזבתי כבר לברלין).

    ברור ששלושתן מקושרות וכנראה פריוויליגיות, יתכן שאבא ואמא בכירים במגזר הציבורי – עיריה, בתי משפט, פרקליטות וכו', ומן הסתם מממנים להם את השכ"ד כדי שלא יעשו בעיות בבית.

    ככה זה נראה בכל המדינה.

  2. חחחחחח

    אוי אוי אוי, גרפיטי בהדררררר אלוהים ישמור, איזה פתטים העיתונאים של היום…

    בהדר יש כל כך הרבה על מה לדווח שגרפיטי זה הרע במיעוטו, אם כבר מכניס קצת צבע למקום העצוב והרקוב הזה

  3. עופר "המפנה" חיפה

    הודעה/בקשה למעצבות .
    אני מבקש ציורים יפים על קיר החומה בגאולה 34 חיפה .
    יש לי סקיצה בראש ואם בא לכן ,,, דברו איתי

  4. יעל

    גרפיטי זה סלמ'ס. עיריית חיפה צריכה לטפל בנגף הזה . להעמיד לדין את המלכלכים.
    התושבים לא צריכים לסבול זאת. הבעיה היא שהעירייה נתנה לזה במה בעיר אז זה עלה להדר ובדרך גם לכרמל.

  5. מועצת העיר מלאה לפלפים שלא רוצים נקיון וסדר הם עושים כאילו

    כשפנינו לצביקה ברבי הוא אמר "אלו אנשים מסכנים צעירים בלי בתים לפעמים, תעזבו אותם"
    פנינו לניר שובר הוא אמר: "אני אתן להם קירות לקשקש עליהם פשוט צריך ללכת ולמחוק אחריהם את זה"
    פנינו אביהו האן מהירוקים הוא אמר ש"צריך לתת להם גם מקום בעיר, גרפיטי זה נחמד"
    בקיצור רבותי
    מועמדים לפלפים אחד אחד
    המקום של מי שמשחית רכוש אחד הוא: במאסר לכמה שבועות, עבודות פרך להוריד כל מה שקשקש – ואם חוזר על זה אז גם קנסות כבדים ומאסר ממושך וכמובן תיק פלילי. רק ככה מטפלים בזה

  6. יוסי

    אולי צריך לשלוח אותם לבנין שבו גרה קאליש , אולי אז היא תעשה משהו…

  7. JUST WORLD FALLACY

    לעופר ה"מפנה", אין ציורים, זה רק לכתוב את השם באותיות לועזיות. וגם אין בקשות, כי המניע זה לעשות דווקא. פעם גם אני דחפתי את היצירה שלי, שרתי באוזן של אנשים באוטובוס כשביקשו ממני בבקשה שלא, טענו שזה מפריע. בסוף מסתבר שכשיש רוב של אנשים שמשהו מפריע להם מאוד אז הם מתאגדים ומבקשים מהמחוקק לחוקק חוק.

  8. לצבוע בניין עולה הון עתק חייבים לעצור את המשחיתים

    צריך מאד פשוט להכניס את האנשים למאסר של כמה חודשים בהם מדי יום ילכו וינקו בעצמם גרפיטי
    ואם הם מסרבים אז גם קנסות כבדים וביטול זכויות ביטוח לאומי
    מה שהם עושים זה השחתת רכוש ונזק של מאות אלפי שקלים לבניינים.

  9. חוסר עניין

    מערכת העיתון שוב שכחה איך עבדה בעבר– ראיון פרטי עם הכישרונות הללו.. למרות שבוודאי הקדימו אותם(/ן) בערוצי תקשורת אחרים (בדכ זה רדיו מקומי) אבל כן, כאן ברור שוב: מדובר במקושרות לצלחת שמנצלות את המצב.. שכחו מפרס: עקפו אתכן/ם בסיבוב שוב הפעם !

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר