אזרח חמוש (צילום: lucidwaters/depositphotos.com)
אזרח חמוש (צילום: lucidwaters/depositphotos.com)

שכונות רכס הכרמל מתאחדות להקמת משמרים חמושים

תושבים בשכונות רמת בגין, רמת גולדה, דניה, סביוני דניה, רמת אלמוגי ורמת אלון ייסדו את פורום רכזי שכונות רכס הכרמל ל"יצירת מעטפת ביטחון כללית לכל שכונה". עוז גרטנר, רכז שכונת רמת אלון: "הרעיון הוא לא רק כוח חמוש, אלא משולב עם כיבוי, הצלה, חילוץ ורפואה"

פורסם בתאריך: 13.10.23 13:03

הקריאות להקמת משמרים שכונתיים החלו להישמע מאז שבת בבוקר, כשתושבי ישראל נחשפו למראות מהדרום וצפו בשידור ישיר במחבלי החמאס והג'יהאד האסלאמי מסתובבים באין מפריע ביישובים בעוטף עזה. משמר כזה כבר הוקם באחת משכונות הכרמל, אך מטבע הדברים ביקשו הפעילים בו לא לחשוף את שמם ואת שם השכונה.

אך השבוע שחלף, שבו מתגלים ונחשפים בכל יום מימדי האסון, שינה משהו בתפישה. תושבי רכס רמות קיבלו אתמול (חמישי) הודעות בקבוצות הווטסאפ השכונתיות, ומה שנעשה עד עכשיו בשקט הופך להיות גלוי לכל.

"תושבים יקרים, לאור האירועים, ייסדנו את פורום רכזי שכונות רכס הכרמל", נכתב בהודעה, "מטרת הפורום היא יצירת מעטפת ביטחון כללית לכל שכונה ושכונה בנפרד, ובמקרה הצורך – הענקת סיוע ושיתוף פעולה בין השכונות. בשלב זה, הפורום כולל את השכונות רמת בגין, רמת גולדה, דניה, סביוני דניה, רמת אלמוגי ורמת אלון. בכל שכונה אנו מבקשים להקים קבוצת מענה ראשוני בתחומי פח"ע וביטחון שוטף – נושאי נשק ובעלי ניסיון קרבי כלשהו; רפואה – חובשים, פראמדיקים, רופאים, אחיות; חילוץ והצלה. על מנת שנוכל לעשות זאת, אנחנו זקוקים להירתמותכם. אם אתה מעוניין להתנדב ולסייע, חמוש, בעל ערכות עזרה ראשונה/ציוד או ידע רפואי, אנא פנה אל רכז השכונה עוז גרטנר. ביחד נשמור על הבית".

גרטנר, התושבים יכולים לשחרר אוויר?

"לאורך כל החיים שלי, כשאני שואל אנשים מה זה ביטחון, הם מתחילים לגמגם. אבל בסוף ביטחון זה תחושה. אנחנו משלמים הרבה מאוד כסף כדי לחוש את התחושה הזו שנקראת ביטחון. היא לא תמיד מוצדקת, ועובדה – זה קרס לנו. חשבנו שאנחנו בטוחים וגילינו שאנחנו לא. זה הכשל הגדול פה, כשאתה מרגיש בטוח ובסוף אתה מגלה שאתה לא, וזה מערער את תחושת הביטחון. כשאנשים מרגישים במצוקה הם מבקשים שמישהו יחזיר להם אותה, וזה מה שאנחנו מבקשים לעשות פה".

ואז פנו אליך.

"התחילו לפנות אלי אנשים שמרגישים חוסר ביטחון, ואפשר להבין את זה. עוד הרבה לפני האירוע הזה כבר הבנתי שיש צורך במענה אזרחי. פנו אלי כי האנשים בשכונה מכירים אותי, את הידע שצברתי, את העבר שלי ואת הניסיון הקרבי, אני חמוש ובעיקר בגלל שאני עוסק בביטחון כל החיים. בגלל הפניות האלה החלטתי לקחת את זה על עצמי. ההתארגנות היא לא אישית שלי בלבד, יש פה פורום של אנשים מכל שכונות רכס הכרמל. אתמול (חמישי) עשינו מפגש בזום של רכזי השכונות והחלטנו שההתארגנות תהיה בצורה כזו שכל שכונה לגופה, וביחד משתפים פעולה ככל שיידרש".

 

 

ראש העיר הביעה דאגה ואמרה שהבעיה היא שאנשים יתחילו לפעול על דעת עצמם עם נשק חם, ולכן הכל חייב להיעשות בצורה מסודרת תחת הפיקוד של המשטרה.

"המשטרה פוחדת שכוחות חמושים יסתובבו בעיר ללא תיאום. יש פה חשש מדו"צים (ירי דו צדדי; ח"ה), ואני יכול להבין את זה, הגיוני לגמרי. כוחות חמושים שפועלים למען אותה המטרה צריכים להיות מתואמים, צריכה להיות שפה משותפת. זה בסדר גמור, אנחנו נדבר איתם. אנחנו קודם כל מתארגנים, ואז נדבר עם המשטרה, נקבל מהם את ההנחיות ונגיד להם מהם הצרכים שלנו. אני מקווה שיהיה שיתוף פעולה ושהדברים ירוצו. כמו שיש רבש"צים (רכז ביטחון שוטף צבאי; ח"ה) ביישובים, אין סיבה שלא יהיה רכז ביטחון בשכונה. אני בעד שהדברים יעשו בצורה מסודרת, רק פוחד מהסרבול שלהם. בכל מקרה, גם אם הם יגידו כן או יגידו לא, אנחנו נקים את הכוח שלנו".

מה כולל הכוח הזה?

"הרעיון הוא לא רק כוח חמוש, אלא משולב עם כיבוי, הצלה, חילוץ, רפואה, מיפוי השכונה, מיפוי ברזי כיבוי, מיפוי דפיברילטורים וערכות עזרה ראשונה. כל מה שיש בשכונה ויוכל לסייע בחירום. אנחנו רוצים למפות הכל ולהיות כוח שכל אחד יודע איפה להיות ועל מה הוא אחראי. בקיצור, להיות מאורגנים בלהגן על עצמנו".

מאיזה צורך זה נולד? האירוע האחרון בגבול עזה או פרעות מאי 2021?

"מה שהתחיל במבצע 'שומר חומות' מערער את ביטחון הפנים, וגם הזירה הפנימית בשנתיים האחרונות לא חיזק את המצב. אבל עכשיו, כשמשולבת בזה אידיאולוגיה פנאטית עם מראות שאי אפשר להתעלם מהם, זה בכלל מרסק את הביטחון האישי. אנשים הולכים עם מבטים של זומבים ברחובות כי הם ראו את השטן. ראינו פה בצבע ובלייב את מה שאנשים ראו בשנות ה-40 באירופה. בשידור ישיר, במדינה שלנו. זה קשה".

ואיך ההיענות, או שזו ממש ההתחלה?

"אני חייב לומר שביום הראשון עברנו כבר את 20 המתנדבים. קצב ההיענות הוא מהיר מאוד, ואני מניח שזה יגדל. כל אחד רוצה לתת את חלקו, כל אחד בגזרתו, ואנשים תורמים ציוד ורוצים לקחת חלק בהגנה על הבית שלהם, בתקווה שלא נזדקק לזה".

ובפועל, איך זה ייראה בשעת חירום?

"יהיו צוותים שמוכנים לבצע כל מיני סוגים של פעילויות הקשורות לביטחון, בין אם זה תגובה לאירוע פח"ע בשכונה, הכוונת כוחות, חסימת צירים, מענה לכיבוי אש, מענה רפואי והצלה. המטרה היא לתת מענה ראשוני למגוון של אירועים בתוך השכונה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. יעקב

    פתרון הרבה יותר פשוט.
    כל קצין צה"ל בעבר, היה צריך לקבל מעטפה עם רשיון נשק אישי.
    זה היה מכסה את כל העיר וכל המדינה, אבל נראה שממשלת החירום איננה מתפקדת.

  2. נועה

    בשביל מה רכס הכרמל צריך משמר שכונתי? מה הן יעשו, יירו בחזירים?
    בסוף נהיה כמו ארה"ב לכל אזרח נשק וטבח כל שני וחמישי. טבח שאנחנו נעשה אחד בשני. לא בא לך טוב בעין השמאלנים הבוגדים עם המחאה שלהם? שלוף ותירה. וזה מה שרוצה השר שלנו לחוסר-ביטחון לאומי

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חיפה מלאה ערבים שונאי יהודים
    ,שכונת הדר נראית כבר מזמן כמו כפר ערבי אחד גדול
    אני עצמי עברתי לינץ בשומר חומות 200 מטר ממטה הנשטרה
    בבר יהודה בכביש הראשי מתחת לשוק
    רחוב אבן גבירול

  4. יואל הנביא

    "…שכונות רכס הכרמל מתאחדות להקמת משמרים חמושים…"
    אין כותבים, משמרים חמושים…
    כי אם, משמרות חמושים…

    לעצם העניין, יש מגיבים, המגלים אי הבנה, חוסר ידע ובורות…
    לו היו משמרות אזרחיים, החמושים היטב, בכל ישוב, היה נמנע הטבח הגדול בשבת, וגם הפרעות ומעשי הלינץ', של ערבים, ביהודים, במהלך מבצע שומר חומות, ומהומוצ אוקטובר 2000…
    שלא לדבר, על הגברת תחושות הבטחון, בקרב כלל האוכלוסיה…

  5. אנרכיפאי

    והאם גם בקרב הציבור הערבי בעיר יוקמו כיתות כוננות חמושות? … רמז: לא.

    הכוח הזה ישמש כמיליציה לצורך הפחדה ואיומים כלפיי החיפאים הערבים. לי זה מאוד ברור שזוהי המשמעות של "מרגישים חוסר בטחון".

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר