העבודות להקמת נמל הדרום (צילום: אילן אסייג)
העבודות להקמת נמל הדרום (צילום: אילן אסייג)

ההכרעה על נמל הדרום מתקרבת. איך יושפע מכך מפרץ חיפה?

ההכרעה בתוכנית השימושים של נמל הדרום באשדוד מתקרבת, וקביעותיה עשויות להוביל לתפנית בגישה של מוסדות התכנון למפרץ חיפה. כזכור, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרשה להוסיף לתוכנית הוראה שמאפשרת פעילות של פריקת וטעינת כימיקלים ודלקים בנמל הדרום

פורסם בתאריך: 3.9.18 09:59

תוכנית השימושים המפורטת של נמל הדרום באשדוד, שקביעותיה עשויות להוביל למפנה בגישתם של מוסדות התכנון למפרץ חיפה, מתקרבת לשלב ההכרעה. בשבוע שעבר הופץ סדר היום של ישיבת המועצה הארצית לתכנון ובנייה שזומנה ליום שלישי, ולפיו היא תדון בהערות של הוועדות המחוזיות ובהשגות של הציבור לתוכנית שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י). לאחר אישורה של התוכנית במועצה הארצית היא תועבר לאישור הממשלה.

עד כה די השלימו מוסדות התכנון עם היותו של מפרץ חיפה מוקד של חומרים מסוכנים וזיהום אוויר תעשייתי, אך בישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה שנערכה בחודש שעבר חלה התפתחות מפתיעה בסוגיה זאת. הוועדה בראשותו של איתמר בן דוד החליטה לדרוש מהמועצה הארצית להוסיף לתוכנית המתאר הארצית המפורטת של נמל הדרום באשדוד הוראה שמאפשרת פעילות של פריקת וטעינת כימיקלים ודלקים בתחומו בכפוף להכנת תוכנית מפורטת ספציפית לשימושים אלה. "הוועדה סבורה כי ייבוא וייצוא של כימיקלים ודלקים לסוגיהם הוא צורך שיש לבחון בראיה כלל ארצית", נכתב בהחלטת הוועדה.

 

 

הוועדה המחוזית המליצה למועצה הארצית לאשר את תוכנית השימושים המפורטת של נמל הדרום, אך דרשה להטמיע בה את הסעיף המאפשר פריקת וטעינת כימיקלים גם בו. בנימוקי הוועדה להמלצתה נעתב: "נמל הדרום אינו כולל אפשרות של נמל לייבוא וייצוא כימיקלים כפי שקיים היום במכלול נמלי חיפה. הוועדה סבורה כי ייבוא וייצוא של כימיקלים ודלקים לסוגיהם הוא צורך שיש לבחון בראייה כלל ארצית. מיקומם של נמלים לסחורות אלו כפי שקיים היום רק בתחום נמל חיפה ללא בחינה ארצית של מיקום הצרכנים והיצרנים וללא התייחסות למרחקים ולאופן השינוע של חומרים אלו והסכנות הנובעות מכך הוא משגה תכנוני. מכיוון שמדובר בסחורות שלהן חשיבות ברמה האסטרטגית לא ייתכן כי למסופי הטעינה והפריקה של חומרים אלה לא יהיה גיבוי בדמות נמל נוסף שיאפשר ליצר יתירות למרכיב ובכך לשפר את אמינות ויציבות אספקת הכימיקלים למשק".

עוד כתבה הוועדה המחוזית בהחלטתה: "כפי שיש חשיבות לאומית לפרישה ארצית של ייבוא וייצוא מכולות ומטען כללי, כך יש חשיבות לפרישה ארצית של נמלי כימיקלים. אישורה של תוכנית נמל הדרום במתכונתה הנוכחית פוגעת מהותית באפשרות זו".

חשוב לציין כי הרלוונטיות של ההכרעה בתוכנית המפורטת של נמל הדרום למפרץ חיפה מתחדדת על רקע העובדה שחנ"י מקדמת בימים אלה תוכנית להסדרת מסוף הכימיקלים הצפוני בנמל חיפה ולהרחבת הפעילות בו באמצעות הקמת מיכלי כימיקלים נוספים. לפי מסמכי התוכנית, היא מייעדת שטח בנוי עצום בנפח כולל של 600,000 מ"ק לאחסון כימיקלים ולפעולות אחסנה נלוות.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר