העבודות להקמת נמל הדרום (צילום: אילן אסייג)
העבודות להקמת נמל הדרום (צילום: אילן אסייג)

נדחתה הדרישה החיפאית לחלוקה בנטל הכימיקלים

למרות הססמאות הנבובות על הפיכתו של מפרץ חיפה לחצר הקדמית של הצפון, המועצה הארצית דחתה את דרישתה של הוועדה המחוזית לאפשר הקמת מסופי כימיקלים ודלקים גם בנמל הדרום באשדוד. השורה התחתונה: מה שהיה הוא שיהיה

פורסם בתאריך: 5.9.18 15:52

לססמאות הנבובות שהופרחו בשנים האחרונות בדבר הפיכת מפרץ חיפה מהחצר האחורית של אזור הצפון לחצר הקדמית שלו אמורה היתה להיות המשכיות בהחלטות משנות מציאות של מוסדות התכנון, אך הנה באה החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה מאתמול (שלישי) ומוכיחה שההיפך הוא הנכון: מה שהיה הוא שיהיה.

בהחלטתה לאשר את תוכנית השימושים המפורטת של נמל הדרום באשדוד דחתה המועצה את דרישתה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה להוסיף לתוכנית הוראות שיאפשרו הקמה של מסופים לפריקה ולטעינה של כימיקלים ודלקים גם בנמל הדרום. ההערות שהעבירה הוועדה המחוזית לתוכנית שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) שיקפו כמיהה לחלוקה אחרת של הפעילות הנמלית בתחום הפריקה והטעינה של הכימיקלים והדלקים. יצוין כי פעילות מסוג זה מעודדת ייצור תעשייתי מזהם אוויר בסביבתה.

בנימוקי הוועדה לדרישתה נכתב: "נמל הדרום אינו כולל אפשרות של נמל לייבוא ולייצוא של כימיקלים כפי שקיים כיום במכלול נמלי חיפה. הוועדה סבורה כי ייבוא וייצוא של כימיקלים ודלקים לסוגיהם הוא צורך שיש לבחון בראייה כלל ארצית. מיקומם של נמלים לסחורות אלו כפי שקיים היום רק בתחום נמל חיפה ללא בחינה ארצית של מיקום הצרכנים והיצרנים וללא התייחסות למרחקים ולאופן השינוע של חומרים אלו ולסכנות הנובעות מכך הוא משגה תכנוני. מכיוון שמדובר בסחורות שלהן חשיבות ברמה האסטרטגית לא ייתכן כי למסופי הטעינה והפריקה של חומרים אלה לא יהיה גיבוי בדמות נמל נוסף שיאפשר לייצר יתירות למרכיב חיוני זה, ובכך לשפר את אמינותה ואת יציבותה של אספקת הכימיקלים למשק. כפי שיש חשיבות לאומית לפרישה ארצית של ייבוא וייצוא של מכולות ומטען כללי, כך יש חשיבות לפרישה ארצית של נמלי כימיקלים. אישורה של תוכנית נמל הדרום במתכונתה הנוכחית פוגע מהותית באפשרות זו".

 

 

המועצה הארצית אימצה את המלצת מינהל התכנון לדחות על הסף את דרישת הוועדה המחוזית, ובהחלטתה היא הסתפקה בהצגת טיעון לקוני: "תוכנית האב לפיתוח הנמלים בחנה את הצורך בסוג הנמלים וקבעה את הצרכים העתידיים. נמל הדרום אושר בממשלה כנמל מכולות, וכך נבנה הנמל הימי. תוכנית זו מממשת את ייעודו ככזה".

החלטתה של המועצה מעוררת דאגה רבה על רקע התוכנית החדשה שמקדמת חנ"י להסדרת מסוף הכימיקלים הצפוני בנמל חיפה ולהרחבת הפעילות בו באמצעות הקמת מיכלי כימיקלים נוספים. לפי מסמכי התוכנית, היא מייעדת שטח בנוי עצום בנפח כולל של 600,000 מ"ק לאחסון כימיקלים ולפעולות אחסנה נלוות.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. מישהו שם קיבל הרבה כסף כדי לשלול את הבקשה

    רק החיפאים צריכים זיהום אוויר
    תודה יהב, אז למה אתה ראש העיר???

  2. מושיק

    בקיצור נמשיך למות בחיפה והסביבה למען כל הצרכים של ישראל. אכלנו אותה חייביים לברוח מפה מהר.!!!!!!

  3. דב

    אני מתפלא שכתב אנטי חיפאי שכתב הכתבה עדיין לא סולק מהעיתון שמתיימר לייצג את תושבי חיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר