מכולות (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
מכולות (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

חנ"י יוזמת תוכנית להקמת שטחי אחסון במרחב הקישון

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה - חיפה תדון בתוכנית חדשה שיוזמת חברת נמלי ישראל להקמת שטחי עורף נמל ואחסון סחורות במרחב נחל הקישון. המשמעות: הנצחתו של מפרץ חיפה כאזור נמלי-תעשייתי וגניזתן של הציפיות להפיכתו למרחב אורבני

פורסם בתאריך: 18.11.18 15:38

נמשכת ההתעצמות הנמלית במפרץ חיפה בזמן שלעיר לא מובטח כל פיצוי סביבתי. בסדר היום של ישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה שזומנה ליום שני הבא, 26 בנובמבר, שובצה תוכנית חדשה שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) להקמת שטחי עורף נמל ואחסון סחורות במרחב נחל הקישון בחיפה, וזאת לצד תוכניתה של קבוצת בז"ן להקמת שתי תחנות כוח שיפעלו במשולב.

התוכנית של חנ"י קובעת כי שטחי האחסון יוקמו משני עברי נחל הקישון בשטח כולל של 534 דונם ובחלוקה לשני מתחמים – מתחם החולש על השטח שבין גבולו הצפוני של פארק הקישון המוצע לבין רחובות משה דיין והדייגים, כולל שטחים צמודים למעגנת שביט; ומתחם שנמצא בצדו השני של הנחל ומכונה "מתחם 95 דונם". גבולו הצפוני של מתחם זה, שכבר כולל שטחי אספלט, נמצא במרחק של מטרים ספורים מהגדה הדרומית של נחל הקישון, גבולו הדרומי הוא כביש 22 – נתיבי המפרץ וגבולו המזרחי הוא דרך יוליוס סימון.

 

מתחם 95 דונם (צילום: רשות נחל הקישון)

 

משמעותה של התוכנית היא המשך הנצחתו של מפרץ חיפה כאזור נמלי-תעשייתי וגניזתן של הציפיות להפיכתו למרחב אורבני עם שימושים עירוניים מובהקים כגון מגורים.

שטחי האחסון ועורף הנמל המיועדים לשמש את נמל המפרץ נקבעו דווקא במרחב זה למרות שהוועדה המחוזית כבר קבעה בעת הכרעתה לפני כשנתיים בתוכנית המתאר הכוללנית לחיפה כי "שטחי עורף נמל יכולים למצוא מקומם במרחק רב מהנמל".

 

 

התוכנית החדשה של חנ"י קרויה פארק נמלי ישראל – חיפה, והיא מאפשרת שימושי עורף נמל בשטחי האחסון – מחסנים, בתי קירור, מרכזים לוגיסטיים, מבנים, מתקנים ותשתיות לאחסנה של מכולות ומטען כללי ולטיפול בהם, לרבות המכלה, ריקון אחסנה ותיקון, שטחי אחסון פתוח לרבות אחסון מכולות, וכל מבנה ומתקן הדרושים לפעילות נמלית. אם התוכנית תאושר יהפוך מרחב רחב ידיים במפרץ חיפה למרחב של מחסנים – לא ממש המעבר המובטח של מפרץ חיפה מהחצר האחורית של הצפון לחצר הקדמית.

ביום שני תידון בוועדה המחוזית תוכנית נוספת של חנ"י המייעדת כ-350 דונם לעורף נמל במתחם בית הספר הטכני של חיל האוויר, אך תוכנית זו היא מתארית בלבד ולא ניתן להוציא מכוחה היתרי בנייה.

מרשות נחל הקישון נמסר: "יממה לפני מינוי ועדה מקומית לתכנון ובנייה בחיפה והישיבה החגיגית של מועצת העיר החדשה מנסים לקבוע מסמרות בשטח ולקבע את דמותו של מפרץ חיפה לעוד שנים רבות ללא האיזון הנדרש בין כלל השימושים ובחינת המדיניות החדשה של הנהגת העיר הנבחרת. הגיע הזמן להתקומם נגד המגמה המתמשכת של הפיכת מפרץ חיפה לחצר האחורית של מדינת ישראל הכוללת תעשייה מזהמת, תשתיות למכביר, שלושה נמלים ועכשיו גם מחסנים. אין כאן זמן להתארגנות לפני קבלת החלטות משמעותיות לטווח ארוך שישפיעו על חיי כלל תושבי האזור".

מחנ"י נמסר בתגובה: "השטח המדובר מוכרז כבר עתה כשטח נמלי הכלול במקרקעי חנ"י ומיועד לתעשייה. חשוב לציין כי פיתוח פארקים לוגיסטיים מתקדמים הוא מטרת פיתוח עירונית בערים רבות בארץ ובעולם. פארקים מתקדמים אלה הם בעלי מרחב ציבורי מושקע ונאה, לרבות גינון ופיסול סביבתי, וניכרת ההשקעה במרכזים הלוגיסטיים בכל הקשור לעיצוב האדריכלי ולחומרי הגמר. חזון הפארק הלוגיסטי הוא לפתח פארק מתקדם שישנה את המגמה בחיפה שבה לא קיימת יד מכוונת בכל הטיפול במרחבי אזורי התעסוקה במפרץ ואין בה השקעה במרחב הציבורי של אזור תעסוקה זה. פארק לוגיסטי המתמחה בחוליות השרשרת הלוגיסטית של מטעני הייבוא והייצוא של הכלכלה הישראלית זקוק למיקום הקרוב לשער הנמל, וזאת על מנת לצמצם עלויות המתגלגלות לצרכן, ולכן בסופו של דבר הפארק הוא מבורך לכלכלה העירונית".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אסון

    חיפה גמורה
    בזן וחני מ
    קיבלו מיהב אור ירוק להשתלט על המפרץ והן פועלות לעקוף את קליש

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר