הווילון שמכסה את הכניסה לאגף במוזיאון שבו מוצגות היצירות השנויות במחלוקת (צילום: הכנסייה היוונית בחיפה)
הווילון שמכסה את הכניסה לאגף במוזיאון שבו מוצגות היצירות השנויות במחלוקת (צילום: הכנסייה היוונית בחיפה)

"על עיריית חיפה להסיר את היצירות ולהתנצל"

הפטריארכיה וראשי הכנסיות הנוצריות בארץ דורשים מעינת קליש רותם להורות על הסרת היצירות השנויות במחלוקת ממוזיאון חיפה ותובעים התנצלות רשמית. סגן ראש העיר הרב דובי חיון: "פייק ניוז. צנזורה לא תהיה". הכניסה לאגף שבה מוצגות היצירות כוסתה בווילון

פורסם בתאריך: 13.1.19 09:33

הסערה בעקבות חשיפת "כלבו – חיפה והצפון" על הצגת יצירות אמנות שנויות במחלוקת במסגרת התערוכה "סחורה מקודשת" – שבה נראית דמותו של רונלד מקדונלד, הליצן של רשת ההמבורגרים מקדונלד'ס, תלוי על צלב, וישו מוצג בין השאר כקן, בן זוגה של ברבי – מסרבת לגווע.

למרות השיחות שניהל סגן ראש העיר דובי חיון, שמחזיק בתיק התרבות בעיריית חיפה, עם חלק ממנהיגי העדות הנוצריות בעיר במטרה להרגיע את הרוחות, הפטריארכיה וראשי הכנסיות שיושבים בירושלים דורשים להסיר את היצירות שאותן הם מגדירים כפוגעניות ותובעים התנצלות מהעירייה על מתן החסות לתערוכה.

ביום חמישי הציבה אסיפת ההגמונים הקתוליים של ארץ הקודש דרישה להסיר את היצירות, תוך הפניית אצבע מאשימה לעבר העירייה: "אנו רואים בעיריית חיפה האחראית הרשמית והראשונה לתערוכה, ולכן דורשים ממנה להסיר את היצירות הפוגעניות". אתמול (שבת) הצטרפה לדרישה הפטריארכיה היוונית האורתודוכסית בירושלים, ובהצהרה שפרסמה תחת הכותרת "הפטריארכיה הירושלמית של הכנסייה היוונית אורתודוכסית דורשת את הסרת היצירות הפוגעניים כלפי הדת הנוצרית בחיפה" נכתב כי "הפטריארכיה היוונית דרשה מעיריית חיפה להסיר את הציורים הפוגעניים – נושא שאם הכנסיות מסרבת להשלים עמו ומחשיבה אותו כתקיפה על הערכים הנוצריים. כמו כן דרשה הפטריארכיה מהעירייה להתנצל על החסות לתערוכה זו".

כמו נכתב בהצהרה כי "הפטריארכיה היוונית מטילה את האשמה על עיריית חיפה אשר נתנה חסות לתערוכה שפוגעת בדת הנוצרית, ומזכירה שהעירייה היא גוף נותן שירות שמתקיים מהמסים אשר אותם משלמים התושבים, ובהם גם אלה שנפגעו מהצגת היצירות. במקום שהעירייה תעניק להם שירות במסגרת החוק תמורת המסים שהם משלמים, היא מעניקה חסות למה שפוגע בהם ובאחרים, במיוחד בימים אלו שבהם חוגגים הנוצרים את חג המולד".

בהמשך להצהרתה של הפטריארכיה פורסם גילוי דעת משותף לכל הפטריארכים וראשי הכנסיות בירושלים, שבו נכתב: "אנו מגנים בחומרה את היצירות הלא אחראיות והמתגרות שמוצגות במוזיאון חיפה לאמנויות תחת חסותה של עיריית חיפה. מוזיאון חיפה לאומנויות אפשר את הצגת התערוכה ששמה לה למטרה למתוח ביקורת על 'מגמת הצריכה' בחברה הישראלית. התערוכה מציגה יצירות שמבזות את הסמלים המקודשים ביותר של הדת הנוצרית. התנהלות זו אינה מקובלת ויש לגנות אותה לאלתר. חובה לשמור על כבוד הסמלים הדתיים באופן שווה, בין אם הם יהודיים, נוצריים או אסלאמיים. אנו מבינים כי ישראל דבקה בחופש הביטוי והפרסום, אלא שאופיה של הארץ הקדושה וקדושתן של שלוש הדתות מחייבים לכבד את כולם בכל עת. אנו קוראים לעיריית חיפה ולהנהלת מוזיאון חיפה להסיר ללא דיחוי את כל היצירות הפוגעות באמונתנו הנוצרית ובמסורתנו. נוסף על כך אנו מצפים להתנצלות רשמית מהעירייה או מהאחראים על תערוכה זו".

 

גילוי הדעת של הפטריארכים וראשי הכנסיות

 

 

האב דמטריוס סמרה, ראש העדה היוניות האורתודוכסית בחיפה, אמר ל"כלבו – חיפה והצפון": "אנחנו מאשימים את העירייה. בסוף השבוע נפגשנו עם חיון וביקשנו לסגור את המוזיאון או להסיר את היצירות שפוגעות ברגשותיהם של הנוצרים, אך הוא סירב. פנינו טלפונית לראש העיר עינת קליש רותם והיא אמרה לנו 'אני לא עושה כלום. אם אתם רוצים לבוא לשבת איתי אז בכיף, אבל על הנושא הזה לא מדברים'. אנחנו מאוכזבים ממנה. היא אמרה שהיא לא רוצה להסיר את היצירות ושהן הוצגו באירופה. אבל כדאי שהיא ואנשי המוזיאון יידעו שאנחנו לא חיים באירופה אלא במזרח התיכון ושיש הבדל גדול בין אירופה למזרח התיכון. נחכה לתשובתה בעניין עד היום בשעה 11:00, אבל אנחנו מעריכים שהתשובה תהיה שלילית".

חיון: "כל הסיפור הזה הוא מה שמוגדר פייק ניוז, למרות שאני לא אוהב את המושג הזה. התערוכה הוצגה באירופה ובותיקן. אם אנחנו לא באירופה, כמו שטוען האב דמיטריוס, אז מחר יצנזרו גם את התערוכה '48'. אנחנו לא מצנזרים אמנות כאשר אין בה פוגענות. אם היתה בה פוגענות היא לא היתה מוצגת בותיקן. התערוכה מוצגת כבר ארבעה חודשים, ואין בה פגיעה בשום סמל. יש פה ניצול ציני של מישהו שהסית את הכנסייה נגד ראש העיר המכהנת שכלל לא היתה מעורבת בזה. אם היא תיתן יד לצנזור התערוכה, מחר בבוקר יבוא הימין וידרוש בצדק את צנזור התערוכה '48', ובעוד יומיים ידרשו הדתיים לצנזר עץ אשוח כי זה פוגע ברגשות שלהם, ולא יהיה לזה סוף. לכן אסור לפגוע אלא להגן. הצבת הווילון בכניסה לאגף שבו מוצגות היצירות נעשתה במסגרת סיכום שהושג ביום שישי. היום נמשיך את ההידברות, אבל צנזורה לא תהיה. לא ניתן לפגוע ברגשות דתיים אבל גם לא ניתן לנצל רגשות דתיים לדברים לא אמיתיים. אנשים חסרי אחריות מפיצים דברים רק כדי לפגוע בקליש רותם. אני פונה לחברי האופוזיציה במועצת העיר ואומר שזכותם וחובתם לבקר את הקואליציה, אבל שיגלו אחריות. כולם מנצלים את תחילת הדרך של הקואליציה. קליש רותם עדיין לא התחילה את תפקידה וכבר תוקפים אותה".

בינתיים התקינו עובדי המוזיאון וילון שחור על הכניסה לאגף שבו מוצגות היצירות שבמחלוקת, כך שמי שמעוניין לחזות בהן יוכל לעשות כן, ומי שלא – לא ייתקל בהן בטעות. היום (ראשון) צפויה להתקיים פגישה בין מפקד תחנת חיפה במשטרה נצ"מ אמיר גולדשטיין להנהלת המוזיאון כדי לדון באירועים האחרונים ובדרכי הפעולה להרגעת הרוחות.

יצוין כי אתמול (מוצאי שבת) שחרר בית משפט השלום בחיפה למעצר בית שניים מהעצורים בהפגנה האלימה שנערכה ביום שישי אחר הצהריים מול הכניסה למוזיאון – האחד שנחשד בתקיפת שוטרת והשני שנחשד באיום על שוטרת.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. סרור רוברט תושב חיפה

    רק נכנסה לתפקיד ראש העיר וכבר היא מחשמלת את האווירה בחיפה. היא מחפשת להסית יהודים נגד מוסלמים נוצרים נגד יהודים כנראה שהיא מחפשת את זה צריך לעשות הפגנות מול הבית שלה מכל התושבים יהודים מוסלמים נוצרים היינו עד עכשיו חיים בהרמוניה מושלמת יד שראש העיר החדשה נכנסה לתפקיד

  2. אני שומע את הקולות מחד"ש ומבל"ד

    המפלגות האלה חד משמעית נגד צנזורה.
    כולנו צריכים לעמוד על הרגליים האחוריות ולמנוע מהלך של צנזורה דתית מהליכוד וממציאי הלאום הנוצרי שהם חלק מחבורה פרימיטיבית הסגנון דתי קיצוני שתומכת בליכוד ובישראל ביתנו.
    חופש הביטוי לכולם!

    כותב שורות אלה הוא בן לעדה הנוצרית הלטינית בחיפה

  3. ילי

    סליחה אדוני הנכבד… אבל אתה טןעה בגדול. התערוכנ הוצבה באוגוסט ועינת לא היתה ראשת העיר. התערוכה הוצגה בכל העולם הנוצרי וגם בואתיקן ואין כאן שום פגיעה ברגשות. זו הסתה לשמה שנחתה על חבורה של אנשים שמחפשים איך לעשות בעיות. פשוט מהלך שיקרי ולא ראוי ולא ברור. חבל!!!!!

  4. אחד העצורים

    נחשדתי בתקיפה של שוטר ולא שוטרת יא טמבל חח אחח עיתונית

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תומכת בבקשת הקהילה הנוצרית. השלום חשוב מהיצירה הזאת . בלאו הכי מדובר ביצירה חסרת ערך אמנותי. שרק פוגעת.

  6. רומי

    גם אם ייסגרו את מוזיאוני חיפה
    אף אחד לא ירגיש חוץ מלכלוך זוהמה
    ואחזקה לקוייה אין שם כלום

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר