שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)
שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

אושרה להפקדה תוכנית התשתית של שדה התעופה בחיפה

כצפוי, הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את תוכנית שדה התעופה בלי שתהיה בה כל בשורה לחיפה. מסלול ההמראה יוארך ב-300 מטר, באופן שלא יאפשר הגדלה של טווח הטיסות מהעיר ואליה. התוכנית הועברה להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור

פורסם בתאריך: 3.6.19 18:13

תוכנית התשתית הלאומית (תת"ל 80) לשדה התעופה בחיפה, שאינה נושאת עמה כל בשורה של צמיחה אורבנית מהותית לעיר ואשר נחשפה ב"כלבו – חיפה והצפון" בשבוע שעבר, אושרה היום (שני) להפקדה בישיבת מליאת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) של מינהל התכנון.

כיום אורכו של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה הוא כ-1,300 מטר. הפיתוח המוצע בתוכנית החדשה שיוזמת רשות שדות התעופה (רש"ת) אינו משמעותי, ולמרות שבתוכנית מוצע להאריך צפונה את מסלול ההמראה והנחיתה בשדה החיפאי בכ-300 מטר, כך שאורכו האפקטיבי יהיה כ-1,600 מטר, הארכה זו לא תאפשר הגדלה של טווח הטיסות מחיפה ואליה. למעשה מאפשרת התוכנית להאריך את המסלול ל-1,850 מטר ברוטו, אך הארכה זו כוללת שטחי בטיחות שאמנם נסללים בקצות המסלול אך אינם משמשים להמראה ולנחיתה. ללא שטחי הבטיחות, אורך המסלול הפונקציונלי המוצע בתוכנית הוא כ-1,600 מטר בלבד.

לפי אתר הרשות, שדה התעופה חיפה הוא כבר היום נמל תעופה בין לאומי והוא משמש לטיסות פנים ארציות ולטיסות בין לאומיות ליעדים קרובים באזור אגן הים התיכון כמו קפריסין, רודוס וכרתים. לאחר שנודע בשבוע שעבר כי התוכנית החדשה שובצה לדיון בוות"ל הפנה "כלבו – חיפה והצפון" רשימת שאלות לדוברות רש"ת באשר להיקף הפיתוח המוצע בתוכנית.

בתשובה נמסר מדוברות רש"ת: "שדה התעופה חיפה יישאר בין לאומי, אבל לא ניתן יהיה לטוס ממנו ליעדים רחוקים יותר. מה שהיה הוא שיהיה. כיום אפשר להמריא ליעדים קרובים וגם לאחר ההארכה ניתן יהיה להמריא ליעדים קרובים. ליעד יותר רחוק המטוס צריך מסלול ארוך יותר כי הוא כבד יותר. כשמטוס כבד לוקח תאוצה, הוא צריך מסלול ארוך יותר מזה המתוכנן, ולכן הוא לא יגדיל את טווח הטיסות. שדה התעופה חיפה אינו יכול להתפתח מעבר למוצע בתוכנית. נעשה איזשהו שינוי שבמסגרתו נמל הים התפתח על חשבון האזור שבו ניתן היה לפתח את נמל התעופה, ולכן היום זה כבר לא ישים".

 

 

היום נמסר ממינהל התכנון: "הוות"ל אישרה להעביר את התוכנית לשדה התעופה בחיפה להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור. שדה התעופה, אשר נבנה בתקופת המנדט הבריטי, יזכה להארכה משמעותית של המסלול ולשדרוג המתקנים הקרקעיים בעקבות התוכנית. השדה משמש היום לטיסות פנים ארציות לאילת ולטיסות בין לאומיות אזוריות ליוון ולקפריסין. התוכנית כוללת הארכה של המסלול מ-1,300 מטר לכ-1,850 מטר ברוטו, שיאפשרו הגעת מטוסים ליעדים שונים בהתחשב בסוגי המטוסים, בתנאי מזג האוויר ובהנחיות הרגולטור. כמו כן כוללת התוכנית הגבהה של המסלול בחלקו הצפוני לצורך ביצוע הפרדה מפלסית בין מסילת הרכבת שתנוע לנמל המפרץ לבין המסלול המוארך, והפרדה מפלסית עם רחוב יוליוס סימון"

התוכנית החדשה מהווה החמצת הזדמנות לפיתוחן של הכלכלה והתיירות בעיר, לפחות בעיני הגורמים העירוניים הסבורים כי פיתוח השדה יוביל לצמיחה עירונית מהותית, ובראשם ההנהגה החדשה של העירייה בראשות עינת קליש רותם.

הארכה של המסלול לכ-1,850 מטר מסתיימת כמעט בקו המים לשעבר ומעבר לו כבר נמצא שטח הים המיובש המיועד לנמל המפרץ, כך שלמעשה נתיב ההארכה של השדה נחסם. בערר שהגישה נגד התוכנית המפורטת לנמל המפרץ הציעה עיריית חיפה לגרוע שטח של כ-50 דונם בהמשך המסלול בתחום נמל המפרץ, על מנת לאפשר הארכה של המסלול ל-2,400 מטר, אך הערר נדחה לפני שבועיים, ובשבוע שעבר פורסמה גם ההודעה הרשמית על סיום הליכי האישור של התוכנית.

בנסיבות אלה נראה כי כעת מוטב שההנהגה החדשה של העירייה תתמקד במאבקים להעברתם לערוץ מעשי של שני פרויקטים משמעותיים שקיימות תוכניות מאושרות אך עתירות חסמים לביצועם – פיתוח חזית הים העירונית במערב הנמל והקמת פארק מורד נחל הקישון.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. איל

    מאכזב. זו הסיבה היחידה שהצבעתי עבור קליש.
    את המפעלים היא לא תצליח להוציא מפה, שיקוע הרכבת גם לא מסתמן לחיוב ובלי שדה תעופה ליעדים באירופה – מבחינתי היא נכשלה כבר בהתחלה ואל תגידו לי לתת לה צ׳אנס כי נראה שעיקר לא הולך להתקיים. חבל

  2. נמשיך לשלם על השגיאות והטעויות של יהב עוד שנים רבות... חבל... ממש חבל...

    קליש נלחמת בטחנות רוח,
    הכוחות והלחצים כאן עצומים ומעבר להבנה ותפישת האזרח הפשוט !

    מלחמה אבודה מראש

  3. דניאל

    מצטיינת כפקחית לדוחות חניה. לזה לא ציפינו כ"מתכמנת ערים"

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר