שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)
שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

התוכנית לשדה התעופה נחשפת: המסלול יוארך ל-1,600 מטר בלבד

הפקדת תוכנית התשתית הלאומית (תת"ל 80) לשדה התעופה בחיפה תידון בישיבת מליאת הוועדה לתשתיות לאומיות ביום שני. הפיתוח המוצע בתוכנית הוא הארכת מסלול ההמראה והנחיתה בכ-300 מטר בלבד - הארכה שלא תאפשר הרחבה של טווח הטיסות מחיפה ואליה. דוברות רשות שדות התעופה: "מה שהיה הוא שיהיה"

פורסם בתאריך: 29.5.19 19:00

לאחר שעמדה בשנה האחרונה במרכז השיח הציבורי בתחום התשתיות בחיפה מגיעה סוף סוף תוכנית התשתית הלאומית (תת"ל 80) לשדה התעופה בחיפה לדיון תכליתי, אבל מתברר שהיא לא נושאת עמה כל בשורה של צמיחה אורבנית מהותית לעיר. התוכנית שיוזמת רשות שדות התעופה (רש"ת) שובצה לדיון בהפקדתה בישיבת מליאת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) שתתקיים ביום שני.

מבדיקת "כלבו – חיפה והצפון" עולה כי התוכנית החדשה אינה כוללת הארכה של טווחי הטיסה מחיפה ואליה, ולכן היא משקפת החמצת הזדמנות לפיתוח הכלכלה והתיירות בעיר, לפחות מבחינתם של הגורמים העירוניים הסבורים כי פיתוח השדה יוביל לצמיחה עירונית מהותית, ובראשם ההנהגה החדשה של עיריית חיפה בראשות עינת קליש רותם.

מבדיקתנו עולה כי הפיתוח המוצע בתוכנית התשתית הלאומית החדשה אינו משמעותי, ולמרות שבתוכנית מוצע להאריך צפונה את מסלול ההמראה והנחיתה בשדה החיפאי בכ-300 מטר, כך שאורכו יהיה כ-1,600 מטר, הארכה זו לא תאפשר הרחבה של טווח הטיסות מחיפה ואליה.

לפי אתר הרשות, שדה התעופה חיפה הוא כבר היום נמל תעופה בין לאומי ומשמש לטיסות פנים ארציות, כמו גם לטיסות בין לאומיות ליעדים קרובים באזור אגן הים התיכון, ובהם קפריסין, רודוס וכרתים, כלומר ניתן להמריא משדה התעופה חיפה לשתי מדינות בלבד – קפריסין ויוון – או להנחית בו טיסות שייצאו משתי מדינות אלה.

לאחר שנודע כי התוכנית החדשה שובצה לדיון בוות"ל הפנה "כלבו – חיפה והצפון" רשימת שאלות לדוברות רש"ת: בכמה מטרים מאפשרת תת"ל 80 להאריך את מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה ומה יהיה אורכו של המסלול לאחר מימוש התוכנית? האם מימוש תת"ל 80 תוך הארכת המסלול המוצעת בה יאפשר להמריא מחיפה ליעדים נוספים בעולם, ובמקביל להנחית בשדה טיסות מיעדים נוספים אלה? אם כן, מהם היעדים הנוספים?

בתשובה נמסר מדוברות רש"ת כי התוכנית מאפשרת להאריך את המסלול ל-1,850 מטר, הכוללים שטחי בטיחות שאמנם נסללים בקצות המסלול אך אינם משמשים להמראה ולנחיתה, וכי אורך המסלול הפונקציונלי המוצע בתוכנית הוא כ-1,600 מטר בלבד: "שדה התעופה חיפה יישאר בין לאומי, אבל לא ניתן יהיה לטוס ממנו ליעדים רחוקים יותר. מה שהיה הוא שיהיה. כיום אפשר להמריא ליעדים קרובים, וגם לאחר ההארכה ניתן יהיה להמריא ליעדים קרובים. ליעד רחוק יותר צריך המטוס מסלול ארוך יותר כי הוא כבד יותר. כשמטוס כבד תופס תאוצה הוא צריך מסלול ארוך יותר מזה המתוכנן, ולכן הארכת המסלול לא תגדיל את טווח הטיסות. שדה התעופה חיפה אינו יכול להתפתח מעבר למוצע בתוכנית. נעשה איזשהו שינוי שבמסגרתו נמל הים התפתח על חשבון האזור שבו ניתן היה לפתח את נמל התעופה, ולכן היום זה כבר לא ישים".

 

 

יצוין כי דברי ההסבר לתוכנית אינם מפרטים את טווח הטיסות, אך צוין בהם כי השינויים הרבים שהתחוללו בענף התעופה מאז הקמתו של שדה התעופה חיפה בשנת 1934 מחייבים הכנת תוכנית חדשה לפיתוח השדה בהתאמה לתפקודו הנוכחי והעתידי. השימושים המוצעים בתוכנית החדשה כוללים בין השאר סככות לחניית כלי טיס, מסופי נוסעים ומטענים, מבני בדק, תחזוקה וטיפול בכלי טיס, מבני מינהלה ומשרדים, מבני בתי ספר לטיסה, מוסכים וסדנאות, וגם שימושים בעלי אופי מסחרי ולוגיסטי כמו משרדים, חנויות, שטחי הסעדה, השכרת רכב, שירותי בנקאות, חניונים ומחסנים.

הארכה של המסלול לכ-1,850 מטר מסתיימת כמעט בקו המים לשעבר, ומעבר לו כבר נמצא שטח הים המיובש המיועד לנמל המפרץ, כך שלמעשה נתיב ההארכה של השדה נחסם. בערר שהגישה נגד התוכנית המפורטת לנמל המפרץ הציעה עיריית חיפה לגרוע שטח של כ-50 דונם בהמשך המסלול בתחום נמל המפרץ על מנת לאפשר הארכה של המסלול ל-2,400 מטר, אך הערר נדחה לפני עשרה ימים ואתמול (שלישי) פורסמה גם ההודעה הרשמית על סיום הליכי האישור של התוכנית.

בנסיבות אלה נראה כי כעת מוטב שההנהגה החדשה של העירייה תתמקד במאבקים להעברתם לערוץ מעשי של שני פרויקטי העוגן שקיימות תוכניות מאושרות אך עתירות חסמים לביצועם – פיתוח חזית הים העירונית במערב הנמל והקמת פארק מורד נחל הקישון.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. חיפהלה

    זו רק ההתחלה… הוא עוד יגדל. שתתמקד בלסגור את בזן למרות שקשה להאמין שמפלגת העבודה שלה מעוניינת בדבר כזה. כי גבאי מושחת שקרן שמקושר לתעשיות וגם יחבור לליכוד אחרי שקרא לכולם לא לחבור לנתניהו. עושים מחיפה צחוק.

  2. חיפאי.

    מי שבוחר לליכוד כאילו בחר עבור התליין שלו. הליכוד היא אויבת של העיר חיפה.

  3. דני דין

    חיפה שייכת לפריפריה.אין צורך בשדה תעופה בין לאומי.עדיף נמל.

  4. "מה שהיה הוא שיהיה..." איזו תשובה זו ?!?!

    החליטו בשביל התושבים שהכי טוב זה לדרוך במקום

  5. רחלי

    קוברים את הסיכוי של חיפה להפוך לעיר תיירות מקסימה.

  6. יואל פרידג'ון

    רק נמל תעופה בין לאומי עם מסלול של 2400-3000מטר יביא תיירים לחיפה,וגם המון תעסוקה לתושבי הצפון.חבל שראש העיר הקודם של חיפה הזניח את הנושא.אפשר לשלב את מסלול הנחיתה עם שובר הגלים הצפוני של הנמל החדש.כנראה שמשהו מנסה לשמור את המונופול לנמל בן גוריון.

  7. אורלי

    חבל מאד…. חיפה תמשיך להיות מזוהמת והתיירים ימשיכו לדלג עליה ….

  8. שקד

    רמת דוד לא בנוי… למי ששכח רמת דוד שדה מבצעי של חיל האויר

  9. דיבורים כמו חול וחיפה עיר האתמול

    אז הנה סיכום:
    אמרה שהיא תבטל את הרכבל הבזבזני – בונים אותו
    אמרה שהיא תייעל את העירייה – שביתה קטנה ונעלם
    אמרה שהיא תקים שדה בינלאומי – הארכה של המסלול שלא נותנת כלום
    אמרה שהיא תפסיק בזבוזים בלשכה – מינתה 5 סגנים ועוד יותר עוזרים
    הבנו, רק אמרה.

  10. חיפאי ותיק

    טיפשים בחרתם את קליש
    אין שדה תעופה בינלאומי לצפון ותתחילו לשלם לחניה בכאמל……

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר