פרויקט פינוי-בינוי במתחם רחוב העלייה השנייה (הדמיה: משרד קנפו כלימור אדריכלים)
פרויקט פינוי-בינוי במתחם רחוב העלייה השנייה (הדמיה: משרד קנפו כלימור אדריכלים)

תוכניות הפינוי-בינוי בבת גלים חוזרות לשולחן הדיונים

למרות שחלפו כשנתיים מאז ההחלטה להפקיד את שתי תוכניות הפינוי-בינוי שיזמה עיריית חיפה בשכונת בת גלים, הן עדיין לא הופקדו. בקרוב תדון הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בשתי התוכניות - מתחם העלייה השנייה ומתחם חיל הים - במטרה לקדם את הפקדתן

פורסם בתאריך: 19.6.19 08:04

שתי תוכניות הפינוי-בינוי המתחמיות שיזמה עיריית חיפה בשכונת בת גלים טרם הופקדו למרות שחלפו כשנתיים מאז ההחלטה להפקידן, אך כעת ניתן להתעודד מכך שהן סוף סוף חוזרות לדיונים במוסדות התכנון. אתמול (שלישי) הופץ סדר היום של ישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה של משרד האוצר שתתקיים ב-10 ביולי, ולפיו במועד זה היא תקיים דיון בשתי התוכניות במטרה לקדם את הפקדתן.

שתי התוכניות, שהוכנו על ידי משרד קנפו כלימור אדריכלים, מציעות להרוס 294 דירות בשיכוני רכבת ישנים ונמוכים ולהקים במקומן 1,073 דירות חדשות במבנים מודרניים וגבוהים.

התוכנית הראשונה חלה על מתחם העלייה השנייה שכולל כיום 17 מבני מגורים בגובה של שלוש-ארבע קומות, ובהם 175 דירות קטנות ששטחן הממוצע הוא 60 מ"ר. הבניינים במתחם נמצאים ברחוב העלייה השנייה 29, 31, 31 א', 33 ו-35 ובחלקו הדרומי של רחוב שרל לוץ.

במקום המבנים הישנים מציעה התוכנית הקמת 660 דירות בשטח ממוצע של 110 מ"ר וב-11 מבנים גבוהים – חלקם בגובה של שבע-שמונה קומות וחלקם בגובה של כ-30 קומות על גבי חניון תת קרקעי. התוכנית כוללת גם שטחי מסחר ושטחים למבני ציבור. המכפיל המוצע בתוכנית הוא 3.8 (כלומר 3.8 דירות חדשות במקום כל דירה קיימת).

התוכנית השנייה חלה על מתחם חיל הים שכולל כיום תשעה מבני מגורים בני ארבע קומות, ובהם 119 דירות קטנות ששטחן הממוצע הוא 60 מ"ר. כתובות הבניינים במתחם הן רחוב חיל הים 6-2 ורחוב העלייה השנייה 9, 11, 11 א', 11 ב', 13 ו-13 א'.

במקום המבנים הישנים שייהרסו מוצע בתוכנית להקים 413 דירות בשטח ממוצע של 110 מ"ר ובחמישה מבנים שגובהם נע בין שמונה ל-29 קומות. התוכנית כוללת גם חניונים תת קרקעיים, מבני ציבור ושטחים למסחר. המכפיל המוצע בתוכנית הוא 3.5 (כלומר 3.5 דירות חדשות במקום כל דירה קיימת).

 

פרויקט פינוי-בינוי במתחם רחוב חיל הים (הדמיה: משרד קנפו כלימור אדריכלים)

פרויקט פינוי-בינוי במתחם רחוב חיל הים (הדמיה: משרד קנפו כלימור אדריכלים)

 

 

ביוני 2017 אישרה הוועדה המקומית להפקיד את שתי התוכניות, והחלטתה אז שיקפה היענות של העירייה ללחץ הציבורי לשיפור תנאי הדיור בשיכוני הרכבת הישנים בשכונות החוף. ההחלטה על הפקדת התוכניות התקבלה כ-20 שנה לאחר שהממשלה החליטה על הפעלת מסלולי פינוי-בינוי במתחמי דיור ישנים, ובעקבות ההחלטה קודמו סוף סוף ולראשונה מאז הפעלת המתווה שתי תוכניות פינוי-בינוי מתחמיות קונקרטיות בשכונת בת גלים.

אלא שלמרות הזמן הרב שחלף מאז ההחלטה, עד היום התוכניות לא הופקדו, והדיון שזומן כעת בוועדה המחוזית נועד לאפשר מילוי של תנאים שנקבעו להפקדתן. הסמכות לאישורן של שתי התוכניות היא של הוועדה המקומית, אך לצורך ביצוע ההפקדה דרוש אישור של הוועדה המחוזית לשתי הקלות מהוראות שנקבעו בשתי תוכניות מתאר ארציות – תוכנית המתאר הארצית המעודכנת למסילות ברזל שאושרה במרץ 2001 ותוכנית המתאר הארצית לחופי חיפה וטירת כרמל שאושרה באוגוסט 2007.

בתוכנית המתאר הארצית המעודכנת למסילות ברזל נקבע כי המרחק בין מסילת רכבת למבנים הסמוכים (קו הבניין) יהיה 120 מטר, אך הוועדה המחוזית רשאית לאשר בתוכנית מקומית מרחק קטן יותר. מכיוון שהמרחק בין הבנייה המוצעת בשתי תוכניות הפינוי-בינוי לבין המסילה נע בין 65 מטר (בתוכנית מתחם העלייה השנייה) ל-70 מטר (בתוכנית מתחם חיל הים), נדרש כעת אישור הוועדה המחוזית לקו בניין הקטן מ-120 מטר.

ההקלה השנייה קשורה לתוכנית המתאר הארצית לחופי חיפה וטירת כרמל, אשר מחולקת לשישה מקטעים. בתוכנית הארצית נקבע כי לא תופקד תוכנית מקומית אלא למקטע בשלמותו, אך עם זאת רשאית הוועדה המחוזית לאשר תוכנית לחלק ממקטע ובלבד ששוכנעה שאין בכך כדי לפגוע בעקרונות התוכנית הארצית. שתי תוכניות הפינוי-בינוי נמצאות במקטע השני בתוכנית הארצית אשר כולל את כל שטח שכונת בת גלים. מכיוון שהתוכניות מהוות חלק קטן מהמקטע, יש לקבל כעת את אישור הוועדה המחוזית לפטור מהכנת תוכנית למקטע בשלמותו ולאפשר קידום תוכניות רק לחלק משטחו.

יצוין כי בין שני המתחמים הכלולים בשתי תוכניות הפינוי-בינוי אין רצף גיאוגרפי ומפריד ביניהם מתחם מבני שיכוני רכבת נוסף שלא נכלל ביוזמה לפינוי-בינוי. על היוזמה להכנת שתי התוכניות דווח בעיתון "כלבו" כבר במאי 2014.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. סיפורים כמו חול..

    עשרות שנים מדברים על פינוי בינוי בבת גלים,בשפרינצק,בקרית אליעזר ,בנווה דוד ובעין הים.
    מה מכל זה הבשיל לתוכנית תכלס? פרויקט של בנין בודד(!) ביציאת אירופה שכל מי שבקיא בפרטים יודע שהעירייה(של יהב) בזמנו דחפה בעצמה את הפרויקט הזה כנראה כדי להראות שיש הצלחה בפינוי בינוי.
    אגב הבנין הזה נבנה בימים אלה והיזם אחרי שנה של מכירות לא הצליח (לפי אתר מדלן)למכור אפילו חצי מהדירות לשיווק.
    אז די כבר לרשום על פינוי בינוי בשכונות החוף?
    זה לא משתלם ליזמים,הרוכשים אינם רוצים לקנות בחיפה ל"מטה",והדיירים בעצמם שאולי חלקם רוצים,רובם לא יעמדו באחזקות דירה בבנין עם 4 מעליות.
    אז סיפורים זה טוב ללילה,אבל בבוקר צריך לחשוב יותר ריאלי.

  2. ד.א.

    אוי וי – בת גלים שכונה כזו נוסטלגית עם מבנים של הטמפלרים שאת חלקם כבר הרסו,את הבריכה הרסו,את הקזימו הרסו ובטיילת הפסיקו להשקיע-כל הצביון ההסטורי במקום לשמר -מחקו, עכדו להכניס בנינים
    של 29 קומות לשכונה של ים -מה נסגר איתכם? התחלקתם על השכל? בנינים ישנים שיכונים בלי אופי היסטורי רצוי להרוס מבחינה בטיחותית אך חובה לבנות חדשים בהתאם לאופי השכונה בת גלים ,ושיתלבו באופי השכונה ,בתים עם אופי היסטורי חובה לשמר ולכבד זה האופי של השכונה.
    בקרית אליעזר ברח הזית שממש הבתים מסוכנים ורעועים הפסקתם את תוכנית הפינוי בינוי או ההפך .
    אז מה האינטרנס כאן?????

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מי יודעמה קורה עם הקזינו? עד שלא יקרה שם משהו השכונה לא תזוז ואף אחד לא ירצה להשקיע

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הכלי הטוב ביותר לשיקום השכונה הוא פינוי בינוי , אין דרך אחרת ואת זה כבר אמרו בפירוש מנהל התכנון שהולך לבטל את התמא בקרוב
    האתגר הרציני יותר הוא השארת האוכלוסיה הקיימת והשבחת האוכ' ולא בדרך של בעיטה בתחת של האוכלוסיות החלשות למקום אחר..
    https://afikim38.com/pinuyvebinuy-3/

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר