רכבת באזור הנמל (צילום: רמי שלוש)
רכבת באזור הנמל (צילום: רמי שלוש)

המסילה החדשה: העירייה דורשת כתב שיפוי מהרכבת

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית חיפה גיבשה את עמדתה ביחס לתוכנית להקמת שלוחת מסילת רכבת חדשה במתחם חוף שמן והחליטה לדרוש שרכבת ישראל תוחתם על כתב שיפוי למקרה שתוגש נגד העירייה תביעה בגין ירידת ערך של נכסים סמוכים

פורסם בתאריך: 29.7.19 07:59

לקראת הדיון שייערך היום בתוכנית שיוזמת רכבת ישראל להקמת שלוחת מסילת רכבת חדשה במתחם חוף שמן, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית חיפה גיבשה את עמדתה ביחס לתוכנית והחליטה לדרוש שרכבת ישראל תוחתם על כתב שיפוי למקרה שתוגש נגד העירייה תביעה בגין ירידת ערך של נכסים סמוכים בעקבות אישור התוכנית.

כפי שדווח ב"כלבו – חיפה והצפון", מטרת התוכנית היא לחבר באמצעות שלוחת רכבת חדשה בין מסוף המכולות הכרמל (כרמל א') בנמל חיפה למסילת החוף באזור גשר פז. לפי התוכנית, שתידון היום בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה, תיסלל המסילה לאורכו של רחוב סלמן במתחם חוף שמן ותיצור חיבור מסילתי ישיר בין מסוף הכרמל לרשת המסילות הארצית.

סעיף 197 בחוק התכנון והבנייה קובע כי במקרה שבו "נפגעו על ידי תוכנית, שלא בדרך הפקעה, מקרקעין הנמצאים בתחום התוכנית או גובלים עמו, מי שביום תחילתה של התוכנית היה בעל המקרקעין או בעל זכות בהם זכאי לפיצויים מהוועדה המקומית של העירייה".

בשל חששה מתביעות עתידיות של בעלי נכסים באזור המסילה החדשה המוצעת, הוועדה המקומית מבקשת שהוועדה המחוזית תקבע ש"כתב שיפוי מלא מיזם התוכנית מהווה תנאי לקידום התוכנית". בהחלטה להפנות את הבקשה לוועדה המחוזית אימצה הוועדה המקומית את המלצתו של צוות משרד מהנדס העיר שכתב בהערותיו לתוכנית: "התוכנית אינה מלווה בכתב שיפוי, ואין זה סביר שהציבור בחיפה יצטרך לשאת בעלויות הנלוות שהתוכנית עלולה לייצר".

 

 

הדרישה לכתב שיפוי נשענת על הוראת החוק שקובעת כי "מוסד תכנון הדן בתוכנית רשאי להתנות את הפקדת התוכנית או את אישורה בהפקדת כתב שיפוי מלא או חלקי מפני תביעות לפי סעיף 197, בשים לב, בין השאר, למהות התוכנית ולהיקפה, למידת תרומתה לצורכי ציבור ולזהות הנהנים ממנה".

מכיוון שהתוכנית החדשה של רכבת ישראל הופכת למעשה את רחוב סלמן מכביש למסילה, הוועדה המקומית מבקשת גם "להציג את כל הסדרי התנועה הנדרשים כחלופה לרחוב סלמן". הוועדה המקומית אמנם הביעה בהחלטתה "תמיכה עקרונית בפתרון מסילתי לנמל", אך דרשה שלצורך צמצום השפעתה של השלוחה "התוכנית תכלול תוואי של מסילה אחת בלבד".

בהקשר זה יש לציין כי בהערותיו לתוכנית ציין האגף לתכנון דרכים, תנועה ונוף בעירייה כי "לא ברור למה בחלק מהתוואי מוצגות שתי מסילות מקבילות ואילו בחלק הצפוני מוצגת מסילה אחת" ודרש "לתכנן תוואי למסילה אחת בלבד".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אסון

    מסמר הקבורה בארון של חיפה
    זה יחסל את פארק הכט יחסל את רחוב הנמל ויחסל את קרית חיים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר