שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (צילום: אוליבייה פיטוסי)
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (צילום: אוליבייה פיטוסי)

סמוטריץ' דחה את בקשת ראש העיר להארכת מסלול שדה התעופה

חילופי השרים במשרד התחבורה לא שינו את עמדתו של המשרד ביחס לשדה התעופה בחיפה. למגינת לבה של ראש העיר עינת קליש רותם, שמבקשת להאריך את מסלול ההמראה והנחיתה בשדה החיפאי, הודיע שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "לא ניתן לקבל את בקשת העירייה"

פורסם בתאריך: 30.7.19 17:45

חילופי השרים במשרד התחבורה לא שינו את עמדת המשרד בקונפליקט בין נמל המפרץ לשדה התעופה בחיפה, וזאת למגינת לבה של ראש העיר עינת קליש רותם.

בשבוע שעבר נפגשה קליש רותם עם שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' בלשכתו לצורך דיון בקונפליקט, ובישיבה השתתפו גם נציגי חברת נמלי ישראל (חנ"י), רשות שדות התעופה (רש"ת) ורשות התעופה האזרחית (רת"א). בסיכום הישיבה שהופץ אתמול (שני) נכתב: "השר וצוות המשרד הקשיבו בנפש חפצה וגילו קשב רב ורצון טוב לבחון אם ניתן לשנות החלטות קודמות במשרד התחבורה כדי לשלב את הרצונות החדשים בעירייה בפיתוח הפרויקטים הלאומיים התחבורתיים בחיפה ולגבש צעדים בוני אמון. בשים לב להתקדמות ההליכים והנזקים האדירים שצפויים להיגרם לנמל ולמשק הישראלי ככל שיחול עיכוב בהקמתו ובהפעלתו של נמל המפרץ, לא ניתן לקבל את בקשת העירייה ולא נכון לאפשר עיכוב בפתיחת נמל המפרץ. חילופי שלטון מהווים אמנם הזדמנות לבחינה חוזרת של הכרעות, אך יש להכיר בחשיבות ההמשכיות בתהליכי קבלת החלטות שהתקבלו לאחר עבודה ממושכת ותיאום עם ראש העיר הקודם, ולהימנע ככל הניתן מיצירת אי ודאות עתידי ונזקים כספיים וכלכליים משמעותיים בהווה".

בתחילת חודש יוני החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) להפקיד את תוכנית התשתית הלאומית (תת"ל) 80 שיוזמת רש"ת לשדה התעופה בחיפה ואשר כוללת הארכה של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה ל-1,850 מטר ברוטו, כמעט עד לקו המים. מעבר לקו המים כבר נמצא שטח הים המיובש המיועד לנמל המפרץ, כך שלמעשה נחסם הנתיב להארכה נוספת של השדה.

נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור תוכנית מפורטת שיוזמת חנ"י ואשר קובעת את השימושים המדויקים בנמל מעל ל-840 דונם של שטחי ים שיובשו. לפני כחודש וחצי הגישה העירייה עתירה מינהלית נגד אישור התוכנית המפורטת, וזאת לאחר שוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה את ערר העירייה נגד התוכנית.

בעתירה טענה העירייה כי התוכנית המפורטת גודעת כל אופציה תכנונית להארכת מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר ברוטו (מדובר במסלול של 2,100 מטר נטו לאחר הפחתת שטחי בטיחות הנסללים בשני קצות המסלול אך אינם משמשים להמראה ולנחיתה. ללא שטחי הבטיחות, אורך המסלול הפונקציונלי המוצע בתת"ל 80 הוא כ-1,600 מטר בלבד).

קליש רותם אינה מתנגדת להפעלת נמל המפרץ, ובערר שהגישה העירייה בראשותה נגד אישור התוכנית המפורטת נטען כי תוך יישום "שינויים קלים בלבד" ניתן לאפשר את שני השימושים – שדה תעופה מוארך מסלול ונמל ימי. השינוי שמציעה העירייה הוא גריעת שטח של כ-50 דונם בהמשך המסלול בתחום נמל המפרץ על אף ששטח זה כבר נמסר למפעיל הנמל, ומתן שטח חלופי באותו היקף לפעילות נמלית באזור שיועד לנמל דלק בתחום הנמל, אך בשלב זה לא ניתן להפעיל בו נמל דלק – פעילות שהותנתה באישור תוכנית מפורטת אחרת.

 

 

יצוין כי על הפרק באזור חיפה נמצאת אפשרות להקמת שדה תעופה אזרחי גם בעמק יזרעאל. באוקטובר 2014 החליטה הממשלה לקדם הקמת שדה תעופה אזרחי לטיסות בין לאומיות כשדה תעופה משלים לנתב"ג. הממשלה אמנם הורתה על תכנונו במרחב קיבוץ רמת דוד בעמק, אך בהמשך החליטה המועצה הארצית לקדם גם אפשרות נוספת. בישיבתה בתחילת נובמבר 2017 קבעה המועצה הארצית כי שני האתרים שנבחנו כחלופות להקמת שדה תעופה משלים – רמת דוד ונבטים – הם "אתרים אפשריים", ובהמשך לכך "תוכנית מפורטת לשדה המשלים תקודם במועצה הארצית על כל המשתמע מכך".

בסיכום הדיון בשבוע שעבר בלשכת שר התחבורה נכתב: "ראש העיר חיפה הסבירה כי היא רואה חשיבות רבה בפיתוח שדה תעופה בין לאומי בחיפה או בסביבתה שיאפשר הגעה ליעדים במרכז אירופה. לשיטתה, השדה יהווה עוגן כלכלי לחיפה והצפון בכך שהוא יביא תיירים לצפון ישראל, שכיום אינם מגיעים בשל הריחוק של נתב"ג מצפון המדינה. אמנם תת"ל 80 מאפשרת כבר היום הארכת המסלול באופן שמגדיל את טווח הטיסות, אך הטווח האמור לא מספיק לטענת ראש העיר על מנת להביא תיירות כלכלית משמעותית. בשים לב לכך ששדה התעופה המתוכנן ברמת דוד טרם אושר סטטוטורית, יש לייצר חלופה ראויה ולשדרג את שדה התעופה חיפה כשדה תעופה בין לאומי אשר יהווה תחליף לחלק מהתיירים הטסים לנתב"ג. במענה לשאלת גורמי המקצוע אם הקמת שדה תעופה בין לאומי ברמת דוד מייתרת את הגדלת השדה בחיפה, השיבה ראש העיר כי אכן ביכולתו של שדה תעופה בין לאומי ברמת דוד להוות מענה הולם לתיירות נכנסת משמעותית לעיר חיפה, אך העירייה חוששת מעיכוב בהקמתו או מאי הקמתו".

על המתווה שמציעה העירייה נכתב בסיכום הדיון: "אופן השדרוג שגורמי העירייה הציעו הוא הארכת המסלול הקיים של השדה בחיפה לאורך של 2,100 מטר, אשר יאפשרו המראות ליעדים במרכז אירופה. לפי הצעת העירייה, המסלול יוארך לתוך שטח שמתוכנן (ואף בוצע בחלקו) לתוואי הרכבת, לכבישים ולתחום נמל המפרץ שנמסר בפועל למפעיל הנמל. ההצעה מחייבת הזזת תוואי מסילת הרכבת שתיכנס לנמל, הזזת מערך מסוף הרכבת, הזזת מערך שער הנמל, הזזת כבישי הכניסה לנמל והיציאה ממנו ושינוי מערך הפונקציות התפעוליות בשטחי התפעול על חשבון שטחים שהוכשרו למטרות אחרות. לטענת גורמי העירייה, השינויים אינם כרוכים בהליכי תכנון סטטוטוריים, והם ייתרו את הצורך בהקמת מעבר למסילת הרכבת מתחת למסלול ההמראה".

עוד נכתב בסיכום הדיון: "בקשתה של העירייה להביא לקיומו של שדה תעופה משלים לנתב"ג בצפון המדינה אכן ראוי שתקבל מענה, והמשרד פועל ביתר שאת כי המענה האמור יינתן במסגרת תכנון והקמת שדה התעופה רמת דוד. עד להשלמת הפרויקט מנחה השר את כל גופי משרד התחבורה במסגרת כלל תחומי אחריותם למצות את כל הניתן משדה התעופה חיפה, כך שניתן יהיה להפיק ממנו את המירב. השר יסייע לקידום שדה התעופה בחיפה, אך כלל הצעדים שייבחנו ויקודמו כפופים לכך שלא ישונה התכנון הקיים של נמל המפרץ ולא יידחה מועד פתיחתו".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נתי
    אז עמית חדד לא כזה קליבר. סתם זרקה עליו כסף
    אולי תתפנה סוף סוף לטפל בעיר שהולכת פייפן

  2. מנותקים נמאסתם

    ברור הפגיעה לכאורה בנמל הסיני ירדני שקם מתחת אפינו בהסכמת יהב… חשובה יותר מהפגיעה ב3 מליון תושבי חיפה צפונה שרוצים נמל תעופה פעיל..
    ממשלת ירושלים מצפצפת על תושבי חיפה! זאת השורה התחתונה.

  3. רק רמת נוה דוד ורק נמל בינלאומי גדול

    בואו נחשוב בהגיון אנחנו צריכים נמל תעופה בינלאומי גדול כמו באילת כולל מטוסי בואינג או איירבאס גדולים
    שיביאו מאות תיירים לצפון ואת זה בחיים אי אפשר לקבל בחיפה
    הפתרון ההגיוני היחיד זה להקים נמל תעופה גדול כמו נתב"ג בדיוק ברמת דוד

  4. אבי מנשר

    ב50 דונם של נמל המפרץ אתה לא יכול לפגוע אך לקלקל עשרות אלפי דונמים של עמק יזרעאל הירוק והיפה בבית נתיבות גדול עם כבישים ומילים ענק ושטחי מסחר מזיני בית הנתיבות אין לך בעייה לפגוע? אתה עצמך איש העמק. ולאיזו עיר תשייך את נמל התעופה המפלצתי הזה ליוקנעם? אני איש ימין ופעמיים התאכזבתי ממך היום. 700 יחידות דיור לערבים זה רק לתקשורת. המספר הרבה יותר גדול. מנמל תעופה רמת דוד חייבים לרדת לא ניתן לקלקל את העמק היפה שלנו.

  5. ערן זגגי

    אז העיריה שכרה את העו"ד עמית חדד (העו"ד גם של "ירום הודו" ביבי) ללא מכרז..(כנראה בניגוד להוראות ולנוהלים) .. ווייתכן שכבר שולם לו סכום הגון על חשבון משלם המסים החיפאי. לחינם.
    מי מנהל שם את העניינים בבניין העיריה ברחוב "חסן שוקרי"?, ובאיזו קלות הייתה קליש משמיצה את קודמה לתפקיד על כל צעד ושעל, כאילו שהיא יודעת לנהל עיר הרבה יותר טוב מיהב…
    לא נעים להודות כבר עכשיו אבל כמות הפישולים של ראש העיר הנוכחית, מספר ההתנגחויות שלה עם הממשלה , ומספר הביטולים של פרוייקטים שכבר יצאו לדרכם…. אוי אוי אוי….. איך טעיתי יחד עם כמה מידיד הטובים ביותר….כשחשבנו שאולי היא תהייה הרבה יותר טובה מקודמה…אוי אוי אוי..

  6. להילחם על שדה תעופה ברמת דוד ומייד

    היה צריך להילחם במחבלי עמק יזרעאל שמבחינתם ללטף כמה פרות מסריחות והעיקר למנוע מהאזור להתקדם
    ולהיפתח לתיירות ולתעסוקה. יושבים שם אנשים שמקבלים לחקלאות שלהם סבסוד של מליארדים מהמדינה מכספי
    משלם המיסים כלומר מהכסף שלנו מקבלים משכורות וסבסוד ומונעים מאיתנו פיתוח כלכלי הגיוני שכל מדינה אחרת עושה!!!

  7. רמת דוד

    השדה כבר בנוי שם , רק צריך טרמינל , שלא יחפרו לכם על ירוק וסביבה

  8. חייבים שדה ברמת דוד לא היום אלא לפני 5 שנים כבר

    רמת דוד אם היו נעשים הצעדים על ידי יהב ללחוץ במקביל לרמון באילת להשקיע ברמת דוד כשדה בינלאומי משולב
    אז היום כבר היינו עם 20-30 טיסות ביום ממנו ועם 5 מליון נוסעים בשנה ועם עוד 10 מלונות בכל עיר גדולה בצפון.

    הנזק של חוסר המעש של ראש העיר הקודם בל יתואר!!
    והלחימה של מנותקי עמק יזרעאל היא הרסנית ממש

  9. איל

    הצפון צריך שדה תעופה. אם יהיה בחיפה – מה טוב! אם יהיה ברמת דוד, גם בסדר אבל אי אפשר לטרטר מדינה שלמה לשדה תעופה במרכז, בלי תחבורה ציבורית בשבת, נסיעה ארוכה, פקקים…זו פשוט התעללות בכל מי שלא בחר לגור בתל אביב!
    שכל ראשי הערים מחדרה ועד קריית שמונה יתאגדו ויתחילו לעשות בלאגן.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר