מוטי שטיינמץ (צילום: גיל אליהו)
מוטי שטיינמץ (צילום: גיל אליהו)

היום ב-12:00: הדיון בעתירת שדולת הנשים נגד העירייה

בשעה 12:00 ייפתח הדיון בעתירתה של שדולת הנשים נגד עיריית חיפה בבקשה לאסור את קיומו של אירוע הזמרה לגברים בלבד. עמדתה של העירייה ספגה מכה קשה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה קבע כי היא "לא עמדה בנטל על מנת להבהיר את ההצדקה לקיומו של האירוע לגברים בלבד"

פורסם בתאריך: 25.8.19 07:18

היום (ראשון) בשעה 12:00 ייפתח הדיון בעתירתה של שדולת הנשים נגד עיריית חיפה בבקשה לאסור את קיומו של האירוע המיועד לגברים בלבד, שמתוכנן למחר בערב במרכז הקונגרסים בכיכובם של הזמרים החרדים מרדכי בן דוד ומוטי שטיינמץ. בעקבות דרישת בית המשפט, לעתירה צורף גם היועץ המשפטי המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שעמדתו נשלחה לבית המשפט ביום שישי.

כפי שמשתקף מעמדתו של היועץ המשפטי, הדיון ייסוב סביב הפרשנות לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שממנו נגזרת הזכות החוקתית לשוויון והאיסור על הפליה אסורה שמוטלת גם על רשות מקומית. לפי עמדתו של היועץ המשפטי, "בחינת הנסיבות אשר יגלו אם קיום של אירוע קונקרטי תוך הפרדה מגדרית בין המשתתפים עומד באמות המידה של חוק איסור הפליה נעשית באמצעות מבחן דו שלבי מצטבר. השלב הראשון – האם אי הפרדה תמנע מחלק מהציבור את ההשתתפות באירוע? והשלב השני – האם ההפרדה היא מוצדקת בהתחשב באופיו של האירוע, במידת החיוניות שלו, בקיומה של חלופה סבירה לו ובצורכי הציבור העלול להיפגע מן ההפרדה?".

בהמשך פירט היועץ מהן אמות המידה שלפיהן קיימת הצדקה לקיום אירוע בהפרדה מגדרית, וזאת בהמשך לדבריו באשר לשלב השני במבחן הדו שלבי: "קיומה של הצדקה לעריכת האירוע בהפרדה מגדרית בהתחשב באופיו של האירוע, במידת החיוניות שלו, בקיומה של חלופה סבירה לו ובצורכי הציבור העלול להיפגע מההפרדה – על הרשות המקומית לשקול את מכלול הנסיבות של האירוע, ובמסגרת זו ליתן משקל, בין השאר, לאמות המידה הבאות העולות מלשון החוק".

אמות מידה אלה הן וולונטריות ההפרדה, ייחוד האירוע, השפעה על הציבור שאינו מעוניין בהפרדה ושיוויון חומרי. לגבי אמת המידה של שיוויון חומרי קובע היועץ כי "ככל שלא מתקיים שוויון חומרי בין המגדרים באירוע עצמו לא ניתן יהיה להצדיק את קיומו של אירוע בהפרדה. בפרט נדרש כי ההפרדה תיעשה תוך הקפדה על תנאים שווים ביחס לגברים ולנשים, באופן המבטיח תנאי נגישות להתרחשות המרכזית של האירוע, מיקום ומרחב מתאימים ודומים, הכול בהתאם לטיב האירוע". כמו כן, "אירוע המיועד למגדר אחד בלבד הוא חריג במיוחד, ונדרשת הצדקה כבדת משקל במיוחד המתבססת על קיומה של הבחנה רלוונטית הנובעת ישירות מאופי האירוע, ויש בה כדי ללמד על צורך מהותי באירוע נפרד לשם קיומו".

 

 

בהתייחסותו הספציפית לקיומו של האירוע בחיפה הבהיר היועץ כי "פרטי האירוע המלאים וכלל נסיבותיו אינם מצויים בידיעת היועץ ובאי כוחו, ועל כן תוצג עמדתו המשפטית של היועץ בשים לב לעובדות כפי שהועברו בעמדת העירייה" לבית המשפט. לדבריו של היועץ, "המופע המוזיקלי יועד מראש לגברים בלבד, ועל כן רלוונטית בפרט אמת המידה המפורטת בסעיף ג.2 (הכוונה היא לשוויון חומרי; ב"כ). חשיבות ההגנה על כבוד האדם ועל עקרון השוויון, שמכוחם נגזר האיסור על הפליה, מטיל נטל משמעותי על מי שמבקש לקיים אירוע האוסר כליל על כניסת אנשים בשל מינם. על כן, בהתאם לאמת המידה המפורטת, מקרה של אירוע המיועד למגדר אחד בלבד מעורר קושי מיוחד וחשד מוגבר להפליה אסורה. משכך, יש מקום כי העירייה תצביע על הצדקה כבדת משקל המתבססת על קיומה של הבחנה רלוונטית, אשר נובעת ישירות מאופי האירוע ויש בה כדי ללמד על צורך מהותי בייחוד האירוע הנדון לגברים בלבד".

עוד הוסיף היועץ כי "בתשובות העירייה עובר להגשת העתירה, כמו גם בתגובתה לעתירה שהוגשה ב-22 באוגוסט, שהיו כלליות, לא הוצגה הצדקה להבחנה רלוונטית כאמור. עקב אופי האירוע אף לא עולה כי העירייה שקלה את מכלול נסיבות העניין וכי נבחנו חלופות העומדות בהוראות פסקת ההגבלה בחוק היסוד. יתר על כן, לא נמצאה בעמדת העירייה עד כה כל התייחסות לקיומה של הבחנה קונקרטית בהתייחס לאירוע, שיש בה כדי לשכנע בצורך המהותי ובהצדקה לקיימו כאירוע המיועד לגברים בלבד. לא הוצגה כל התייחסות לאפשרות לקיים את האירוע באופן שיאפשר גם השתתפותן של נשים בו, אף אם בהפרדה מגדרית או ביצירת אזורים נפרדים לצד אזור מעורב (כפי שנעשה בהופעה דומה שהתקיימה לאחרונה בעפולה). אף לא הובהר כי ניתנה כלל הדעת לאפשרות לקיימו תוך שיתוף נשים בו".

היועץ קובע כי "בנסיבות אלה, לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, העירייה לא עמדה בנטל על מנת להבהיר את ההצדקה לקיומו של האירוע במתכונתו הנוכחית המיועדת לגברים בלבד".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר