בית הכנסת הגדול בהדר (צילום: קובי פאר)
בית הכנסת הגדול בהדר (צילום: קובי פאר)

מתחדש הקרב על בית הכנסת הגדול בהדר

עמותת הקהילה החרדית חיפה המזוהה עם סיעת דגל לתושב של סגן ראש העיר מיכי אלפר מבקשת מעיריית חיפה להקצות לה את בית הכנסת הגדול בהדר. חסידות גור וקהילת שא"ץ ויז'ניץ שמזוהות עם אגודת ישראל יעשו הכל כדי למנוע את זה

פורסם בתאריך: 13.7.20 17:36

מתחדש מאבק השליטה על בית הכנסת הגדול בהדר בין הקהילות החרדיות בחיפה. לפני כעשרה ימים פרסמה עיריית חיפה בכלי התקשורת רשימה של 18 נכסים שאותם מבקשות עמותות שונות מהעירייה להקצות להן. פרסום הרשימה הוא חלק מנוהל הקצאת מקרקעין ללא תמורה או בתמורה סמלית, אשר לפיו נדרשת העירייה לפרסם את הנכסים שעברו דיון בוועדת ההקצאות בראשותו של מנכ"ל העירייה אוהד שגב במטרה לבדוק אם קיימת התנגדות לכך בציבור לפני שההליך מתקדם לקראת ההקצאה. יצוין כי עצם הפרסום מעיד על כוונתה של ועדת ההקצאות לאשר אותן.

אחד מהנכסים שמופיעים כמבוקשים להקצאה הוא בית הכנסת הגדול ברחוב הרצל 60 בשכונת הדר. את ההקצאה מבקשת עמותת הקהילה החרדית חיפה, שהיא עמותה של הפלג הליטאי, וזאת לצורך בית כנסת וכולל לאברכים. לבית הכנסת יש שני אגפים שלכל אחד מהם יש כניסה נפרדת – כניסה מרחוב הרצל למפלס התחתון שבו מתקיימת פעילות של חסידות גור שמקושרת לאגודת ישראל, וכניסה מרחוב הרצוג למפלס העליון שבו מתקיימת פעילות של חסידות בעלז אשר מקושרת לזרם הליטאי ולסיעת דגל לתושב.

 

 

לפני כעשור החל מאבק בין חסידויות גור ובעלז על השליטה בבית הכנסת, ובסיומו חולק בית הכנסת בין שתי החסידויות. בשנת 2013 ניצת המאבק מחדש לאחר שנטען כי חסידות בעלז פלשה אל הספרייה התורנית של בית הכנסת. הפיקוח העירוני פינה את אנשי הקהילה הליטאית מהמקום. בשנת 2019 השתלט פלג חסידי אחר – קהילת שא"ץ ויז'ניץ, שמזוהה כמו חסידות גור עם אגודת ישראל ואשר מחזיקה בבית כנסת במתחם – על ארכיון אגף הארנונה של העירייה שנמצא במתחם התחתון של בית הכנסת הגדול, ומאז היא פועלת במקום.

בשלב זה עדיין לא ברור איזה אגף מבקשת עמותת הקהילה החרדית חיפה מהעירייה להקצות לה, אך מסתמן כי זוהי תחילתו של מאבק שליטה בין הסיעות החרדיות במועצת העיר.

בשיחות עם "כלבו – חיפה והקריות" אומרים בכירים באגודת ישראל כי הם עוקבים בדאגה אחרי המתרחש: "הדברים עדיין לא ברורים. בעירייה אומרים שבקשת ההקצאה מתייחסת לארכיון הארנונה שבו נמצאים כעת אנשי שא"ץ, אבל אנחנו לא יודעים זאת בוודאות. נציגים מחסידות גור מתכוונים להגיע לעירייה ולבדוק את הנושא לעומק. אגודת ישראל לא מתכוונת לוותר על זה כל כך מהר. בהחלט יש התמרמרות גדולה בכל הנושא הזה גם בחסידות גור וגם בחסידות שא"ץ. עד שהגיע השקט, פתאום שוב מתחילים את הכל מחדש".

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. חיפאי

    בקיצור, משפט שלמה…שנים רבים והשלישי מרוויח…להפוך את המקום לקזינו לתפארת חיפה המתפתחת.

  2. בושה שזה בניין שהקים ועד הדר ועכשיו נגזל על ידי חסידויות חרדיות

    יש חשיבות גדולה להפיכת בית הכנסת הגדול בחיפה לבית כנסת לכל הציבור היהודי בשכונה ולא רק החרדי.
    העירייה צריכה להפקיע את בית הכנסת ולתת אותו בידי ניהול רב מטעם המועצה הדתית חיפה לטובת כל הציבורים.
    בנוסף צריך שיהיה מוקד תיירותי ומרכז להסברה לתיירים על הדת היהודית.
    רוב תושבי חיפה היהודים לא היו מימיהם אפילו דקה אחת בבית הכנסת הזה צריך להחזיר את תפארתו.

  3. כל הכבוד לנציג דגל התורה

    עובד במרץ להעביר נכסי הציבור החיפאי לציבור מבני ברק שמהגרים בהמונים לעיר.

  4. צועדת לאחור

    טירוף מערכות גמור. פשוט לא יאמן מה שמתרחש בעיר הזאת. מעולם לא היה לקהילה החרדית כזה כוח בחיפה. בעידודה של עינת קליש, שמעניקה לקהילה החרדית תקציבים נדיבים ותנאים מועדפים (האם זאת אוכלוסיה יצרנית, שלומדת לימודי ליבה, משרתת בצבא, משלמת מיסים ותורמת לעיר?) מסתמנת הגירה חרדית חיובית לחיפה ולדאבון לב נראה ששום דבר טוב לא יכול לצמוח מזה לעיר. חיפה תחת הנהגתה של עינת קליש צועדת בצעדים גדולים ובטוחים לאחור.

  5. שמשון

    מיכי אלפר כל חבורתו דואגים לליטאים בלבד.כל האשכנזים אותו דרעק.כל החסידים השוטים רבים ביניהם על השליטה במקום.למה לא נותנים את המבנה לספרדים???אף אשכנזי לא יעז להתעסק עם ספרדי.האשכנזים הם פחדנים מטבעם,מעלימים מס,חנויות הסלולר בהדר בריכוז החרדי מעלימים מס ועובדים בשחור.צריך ומצווה להלשין עליהם.לא פלא שהחילונים שונאים חרדים.הם שונאים את החרדים האשכנזים.עם הספרדים מסתדרים ועם בעלי התשובה אוהבים אותם.המסכנה…עדיף להיות ספרדי ולא אשכנזי שמדבר ביידיש שמזכירה את השפה הגרמנית.

  6. אני לא ציוני

    כל הכבוד לר' מיכאל אלפר שדואג לציבור החרדי שקופח כל השנים ע"י היונה. הגיע הזמן להשוות תנאים. לגבי הטענה על העלמות מס-הם לא מעלימים יותר או פחות מצבור אחר. לייחס זאת להם זו סתם "שנאת חינם".

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר