פרופ' ערן בן אריה וגלית גליל מטפלת אינטגרטיבית במהלך הניתוח (צילום: זיו כץ)
פרופ' ערן בן אריה וגלית גליל מטפלת אינטגרטיבית במהלך הניתוח (צילום: זיו כץ)

מחקר חדש מגלה: דיקור סיני במהלך ניתוח גינקואונקולוגי מפחית כאב וחרדה

המחקר, המתפרסם בכתב העת הרפואי CANCER, נערך בקרב מטופלות עם סרטן ממקור גינקולוגי (לרבות סרטן שחלה ורחם). מדובר במחקר משותף של המערך לרפואה משולבת בשירות האונקולוגי במרכז הרפואי לין של כללית ובית החולים כרמל, בניהולו של פרופ' ערן בן אריה, ולמערך הנשים במרכז הרפואי כרמל  בניהולו של פרופ' עופר לביא. המחקר נערך במימון ובתמיכה של האגודה למלחמה בסרטן

פורסם בתאריך: 31.1.23 13:50

מחקר שמתפרסם בימים אלה בכתב העת המדעי "CANCER" בחן את ההשפעה של טיפולים ברפואה אינטגרטיבית המשלבים רפואה משלימה כחלק מהטיפול האונקולוגי והניתוחי. במחקר נבדקה השפעה של גישה טיפולית ייחודית המשלבת טכניקות מגע (אקופרסורה) והרפיה לפני הניתוח, וטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) במהלך הניתוח. הטיפול המשולב הוצע למטופלות תוך הקפדה על רצף טיפול, מההמתנה לניתוח במחלקת נשים, דרך תחנות הטיפול השונות תוך תיאום עם הצוות המנתח, המרדים, הסיעודי וכוח העזר, ועד לניתוח עצמו.

תוצאות המחקר מלמדות על הפחתת חרדה משמעותית בקרב מטופלות שטופלו בשיטות מגע והרפיה לפני הניתוח, כאשר תוספת דיקור במהלך הניתוח סיפקה יתרון נוסף של הפחתת כאב לאחר הניתוח.

במחקר השתתפו 99 מטופלות עם סרטן גינקולוגי שחולקו לשלוש קבוצות: שתי קבוצות התערבות (A ו-B) וקבוצת ביקורת (C). קבוצה A מנתה 45 משתתפות, בקבוצה B היו 25 משתתפות ובקבוצה C היו 29 משתתפות. המשתתפות בקבוצה A קיבלו טיפולי מגע והרפיה כשלוש שעות לפני הניתוח ועד לשלב ההרדמה. מיד אחרי ההרדמה הוחל טיפול בדיקור סיני לאורך שלבי הניתוח ועד לסיומו, תוך שימוש בנקודות דיקור שהוכחו כיעילות להפחתת כאב. המשתתפות בקבוצה B קיבלו טיפולי מגע והרפיה לפני הניתוח בלבד, ואילו המשתתפות בקבוצה C קיבלו טיפול תומך מקובל בלבד שלא כלל טיפול אינטגרטיבי.

המטופלות מילאו שאלונים לפני ואחרי הניתוח, שכללו שאלות על איכות ההחלמה ועל כאב, חרדה ופרמטרים אחרים של איכות חיים. שתי קבוצות ההתערבות דיווחו על שיפור בהרגשתן לאחר הניתוח בהשוואה לקבוצת הביקורת, בעיקר בפרמטרים הקשורים לכאב, לחרדה ולדיכאון.

הציונים הכלליים במדד הכאב שלאחר הניתוח השתפרו בקבוצות A ו-B בהשוואה לקבוצה C – דבר שמצביע על התאוששות טובה יותר בקרב מטופלות אלו. מדד הכאב בקבוצה A באשר לכאבים עזים השתפר באופן משמעותי בהשוואה לקבוצת הביקורת C.

פרופ' ערן בן אריה, מנהל המערך לרפואה משולבת בשירות האונקולוגי במרכז הרפואי לין של שירותי בריאות כללית ובמרכז הרפואי כרמל: "המחקר מבטא תפישת טיפול חדשנית של אונקולוגיה אינטגרטיבית, המשלבת מטפלים ברפואה סינית ואינטגרטיבית וצוות כירורגי, מרדים וסיעודי – בבחינת הטוב משני העולמות. דווקא בסביבה מאתגרת זו של חדר ניתוח נמצא כי לדיקור סיני יש ערך מוסף בהפחתת חרדה לפני ניתוח, ובמיוחד בהקלת כאב לאחריו. מחקר זה מלמד כי יש לשקול הכללת טיפולים ברפואה אינטגרטיבית, לרבות שיטות מגע, הרפיה ודיקור סיני, לשם שיפור איכות החיים וההתמודדות של המטופלות לפני ואחרי ניתוח אונקולוגי גינקולוגי"

לדבריו, "הכשרה באונקולוגיה אינטגרטיבית נחוצה עבור כל הצוותים שנמצאים בחדר הניתוח בעת פעולות ניתוחיות, לרבות מנתחים, מרדימים ואחיות חדר ניתוח. כולם צריכים לעבוד ביחד בתקשורת קולחת עם מטפלים באונקולוגיה אינטגרטיבית".

 

 

במאמר המערכת של כתב העת "CANCER" הנלווה למחקר ציינו העורכים כי אונקולוגיה אינטגרטיבית זוכה להכרה כתחום קליני על ידי הרפואה המערבית. במאמר הודגש כי למרות שדרושים מחקרים גדולים יותר כדי לאשר את התוצאות של המחקר הנוכחי, הנתונים מתווספים לספרות מחקרית שהולכת וגדלה אשר תומכת בהכנסת התערבויות באונקולוגיה אינטגרטיבית למערכת הרפואית כגון הכללה של דיקור סיני לשם הקלת כאב בחולים בסרטן כחלק מההיצע הטיפולי המקובל לשיפור איכות החיים של המטופלים.

מנהל מערך נשים ויולדות בכרמל פרופ' עופר לביא: "השילוב של הרפואה האינטגרטיבית עם הרפואה הקונבנציונלית נמצא כבר בכל אגפי המחלקה, ועכשיו אנחנו משוכנעים כי יש לו גם מקום בחדרי הניתוח וסביבם".

עבודת המחקר זכתה בפרס עבודת מחקר מצטיינת בכנס השנתי המדעי של החברה הישראלית לרפואה משלימה בהסתדרות הרפואית (הר"י). הפרס הוענק לד"ר אורית גרסל ולמטפלת גלית גליל מהמערך לרפואה משולבת בשירות האונקולוגי לין-כרמל-זבולון. כמו כן זכתה העבודה בפרס מחקר מצטיין מטעם החברה הישראלית לגינקואונקולוגיה בהר"י לאחר שהוצגה על ידי המתמחה ד"ר ענבל מרום מחטיבת הנשים בכרמל. המחקר נערך במימון ובתמיכה של האגודה למלחמה בסרטן.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר