צוות פה ולסת במהלך הניתוח (צילום: ירון חזן, דוברות כרמל)
צוות פה ולסת במהלך הניתוח (צילום: ירון חזן, דוברות כרמל)

ניתוח חדשני לטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה בוצע במרכז הרפואי כרמל

הניתוח בוצע, לראשונה בצפון, במטופלת כבת 60, לאחר שכל הטיפולים האחרים לא הועילו. בניתוח, שארך כשעתיים, הורחב נתיב האוויר של המטופלת על ידי קידום וקיבוע של הלסת. המטופלת: "סוף סוף אני ישנה שינה מלאה רצופה וקמה בבוקר כמו בן אדם נורמלי"

פורסם בתאריך: 19.3.23 15:22

ניתוח חדשני לטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה בוצע, לראשונה בצפון, במרכז הרפואי כרמל מקבוצת כללית, במטופלת כבת 60.

תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה OSA (Obstructive sleep apnea) היא הפרעה נפוצה ובעייתית הפוגעת בכ-40 אחוז מהאוכלוסייה. הפרעת שינה חסימתית גורמת למחלות רבות, כמו עלייה בלחץ הדם, בעיות קרדיולוגיות, השמנה, עייפות כרונית ופגיעה בתפקוד היומיומי. כמו כן, היא ידועה גם כאחד הגורמים לתאונות הדרכים ועלולה לגרום גם לתמותה מוקדמת.

מנהל יחידת פה ולסת בכרמל, ד"ר גוסטבו מואיגר, מסביר: "כיום יש מגוון רחב של שיטות טיפול בדום נשימה חסימתי, כמו מפוח CPAP הנפוץ,  הבעיה היא שכ-50 אחוז מהמטופלים מדווחים על חוסר הסתגלות למפוח. כעת, אנו מציעים גם את הקו האחרון בטיפול לאחר שכל השיטות לא הועילו".

אחת המטופלות היא אווה וייסמן (60) מחיפה, שמספרת: "במשך חמש שנים סבלתי וניסיתי כמעט את כל מה שיש. השתמשתי ב-CPAP ועוד כל מיני שיטות, אבל כלום לא עזר לי. הרגשתי שאני נחנקת בלילות. בן זוגי התלונן על נחירות חזקות, והיו רגעים שממש פחדתי שלא אקום בבוקר".

 

 

וייסמן פנתה ליחידת פה ולסת בכרמל, שבה צוות מיוחד מטפל במקרים של דום נשימה חסימתי. הצוות מונה כירורג פה ולסת, צוות מעבדת שינה ורופא שינה, אורתודנט ומומחה אף-אוזן-וגרון.

לדברי ד"ר גבי סמל, מנתח ורופא בכיר ביחידה, בטרם הוחלט על הניתוח, וייסמן עברה סדרת בדיקות מקיפה. ד"ר סמל: "היא נבדקה על ידי כירורג פה ולסת ורופא אף-אוזן-גרון, ובנוסף היא עברה בדיקת DISE, המדמה מצב שינה. בבדיקה זו אנו מכניסים מצלמה וסיב אופטי דרך חלל האף ורואים היכן בדיוק נמצאת החסימה – האם באזור האף, החך או הלוע. להשלמת התמונה, אנו מבצעים הדמיות סי טי, כדי לראות ולבדוק היטב את מסלול נתיב האוויר".

לאחר דיון רב מערכתי הוחלט ביחידה על ביצוע הניתוח. הניתוח תוכנן בטכנולוגיית תלת ממד מתקדמת עם הדפסת מדריך כירורגי המכוון את המנתח ומדייק את הניתוח.

ד"ר משה שטייף (במרכז), ד"ר גבי סמל (משמאל) וד"ר רים יונס (צילום: ירון חזן, דוברות כרמל)

ד"ר משה שטייף (במרכז), ד"ר גבי סמל (משמאל) וד"ר רים יונס (צילום: ירון חזן, דוברות כרמל)

ד"ר משה שטייף, מנהל תחום אורתו-כירורגיה ועיוותי פנים ורופא בכיר ביחידה, מעדכן, כי בניתוח, שארך כשעתיים, הורחב נתיב האוויר של המטופלת על ידי קידום וקיבוע של הלסת על פי התכנון המוקדם, ולאחר יומיים של אשפוז היא שוחררה לביתה במצב טוב.

ד"ר שטייף: "לבעיה יש מספר פתרונות נוספים, לא כירורגיים, כמו סדים מיוחדים המקדמים את הלסת קדימה ומאפשרים כניסת אוויר, שיפור היגיינת השינה ועוד. למטופלים עם הפרעות שינה חמורות יותר או מטופלים שהפתרונות האלו לא הועילו להם, אנו מציעים פתרונות כירורגיים  המותאמים ספציפית לבעיה של כל מטופל. הפתרונות הכירורגיים הם ניתוחים ברקמה הרכה וברמה הקשה, כשברקמה הרכה מבוצעים ניתוחים כמו הסרת שקדים וניתוחים בחך הרך. ניתוחים ברקמה קשה כוללים קידום ושינוי מנח הלסתות והסנטר".

את תחום הניתוחים לטיפול בדום נשימה חסימתי מובילים רופאי יחידת פה ולסת: ד"ר גבי סמל, ד"ר רים יונס, ד"ר אבישי הרמן, ד"ר משה שטייף ומנהל היחידה ד"ר גוסטבו מואיגר .

וייסמן, שחזרה לביקורת כשבוע לאחר הניתוח, עדכנה, כי היא ישנה כעת ללא כל הפרעה, היא אינה נוחרת ואינה מסתייעת במכשירי עזר. לדבריה, גם בן זוגה ישן טוב יותר, מאז שהפסיקה לנחור. "סוף סוף אני ישנה שינה מלאה רצופה, ואני קמה בבוקר כמו בן אדם נורמלי. כולי תודה והערכה לצוות הנהדר של בית החולים כרמל, שהחזיר אותי לחיים נורמליים".

ד"ר מואיגר: "אנו גאים להעמיד לטובת המטופלים שלנו את השיטות המתקדמות ביותר על מנת להעניק להם איכות חיים ובריאות טובים יותר. המטרה שלנו היא הקמה מרפאה לרפואת שינה מולטי-דיסציפלינרית, שתשלב מומחים בכירים מתחומי כירורגיית רפואת השינה, בהם כירורג פה ולסת ומומחה אף-אוזן-גרון, וכל זאת כדי להעניק את הטיפול המדויק והטוב ביותר למטופלים שלנו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר