המרכז הרפואי כרמל (צילום אוויר: המרכז הרפואי כרמל)
המרכז הרפואי כרמל (צילום אוויר: המרכז הרפואי כרמל)

ההמלצה: המרכז הרפואי כרמל יועבר לקריות ויורחב

הצוות הבין משרדי שהקים משרד הבריאות ממליץ כי המרכז הרפואי כרמל יועתק לקרית אתא, ואל המתקן שמשמש כיום את בית החולים יעבור המרכז הרפואי - כך מפרסם "כלכליסט". עלות הבנייה של בית החולים החדש בקריות מוערכת ב-1.65 מיליארד שקל, ועבודות הבנייה יימשכו כשש וחצי שנים

פורסם בתאריך: 7.8.23 11:30

המרכז הרפואי כרמל אשר שייך לשירותי בריאות כללית יועתק אל מתחם גילעם החדש בקריות, והמרכז הרפואי העירוני-ממשלתי בני ציון יעבור למתקן המשמש היום את כרמל – כך מפרסם היום (שני) העיתון "כלכליסט". לפי הפרסום, כך ממליץ הצוות הבין משרדי שהקים משרד הבריאות לצורך בחירת חלופה להקמת בית חולים חדש בקריות.

הצוות הבין משרדי בראשותה של מנהלת חטיבת הרפואה במשרד הבריאות ד"ר הגר מזרחי הוקם בסוף שנת 2022, ומסקנותיו הסופיות כוללות גם שורה של צעדים רגולטוריים ותקציביים. עלות הבנייה של בית החולים בקריות מוערכת ב-1.65 מיליארד שקל, והבנייה תימשך כשש וחצי שנים.

באוקטובר 2019 אישרה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) את תוכנית הבנייה הענקית למרחב קרית אתא, אשר משתרעת על פני 6,390 דונם בשני מתחמים, ובהם 12,352 דירות, פארק מטרופוליני, מתחמי מסחר ותעסוקה, שימושי תעשייה, בית חולים אזורי חדש ומוסד להשכלה גבוהה. במקרה זה, הכוונה היתה להעתיק ולפתח בית חולים קיים, כאשר הדילמה היתה בין כרמל לבני ציון. כרמל משתרע על פני 40 דונם, כאשר רק 51,000 מ"ר ממנו בנויים, ויש בו 489 מיטות. בני ציון משתרע על פני שטח 19 דונם בלבד, אך בנוי על שטח דומה (50,000 מ"ר).

"אוכלוסיית חיפה עתידה לגדול אך גם להזדקן, כאשר בתי החולים כרמל ובני ציון נמצאים שניהם באזור עירוני וצפוף – דבר המקשה על הגדלת היצע השירותים שלהם", נכתב בדוח של הצוות הבין משרדי שקבע למעשה כי שני בתי החולים לא יכולים להתפתח במצב הקיים בשל מחסור בשטח או בגלל עלויות הרחבה בלתי אפשריות.

 

בית החולים המתוכנן בקרית אתא (הדמיה: מילול קורן)

בית החולים המתוכנן בקרית אתא (הדמיה: מילול קורן)

 

בדיווח ב"כלכליסט" צוין כי החשש שעולה מבחירת החלופה המוצעת הוא פגיעה קשה בתחרות, תוך סכנה ליצירת מונופול באזור הצפון. הכוונה היא להשתלטות מוחלטת של הכללית, שהיא תאגיד הבריאות הגדול בישראל, שגם מבטחת יותר ממחצית מאזרחי ישראל וגם שולטת על שליש ממערך האשפוז. כעת טוענות שאר קופות החולים כי כללית עלולה להשתלט על ההיצע ועל הביקוש לשירותי הבריאות, והן חוששות שהכללית תעביר מבוטחים שלה שזקוקים לשירותי אשפוז לבתי חולים שבבעלותה, לרבות בית החולים החדש בקריות. בצוות הבין משרדי התייחסו לנושא וקבעו כי "יש להבטיח שלמבוטחי כל הקופות תינתן האפשרות לקבל שירותים רפואיים בכל בתי החולים הציבורים-כלליים באזור הצפון באמצעות מנגנון שייקבע מראש".

כמו כן מזהיר הצוות כי "בעלות של קופת החולים עשויה להביא לכמה תמריצים שליליים בהפעלת בית החולים, ופוגעת ביכולת ההפרדה העסקית והחשבונאית בין פעילות בית החולים לפעילות הקהילה. על מנת להקטין את התמריץ להעדפת הקהילה על האשפוז, ועל מנת לאפשר לבקר את הוצאות הקופה על הפעלת בית החולים, יש להתנות את ההחלטה במעבר של כרמל לקרית אתא בחיוב של הכללית להקים חברה בת האחראית על הפעלת בית החולים או באמצעות מבנה תאגידי אחר שיאפשר הפרדה זאת".

ב"כלכליסט" דווח עוד כי במשרד הבריאות חוששים שהמהלך ילווה בהמשך פגיעה בפיתוח של מרפאות בקהילה ובסגירתן, ולכן ממליץ הצוות "להתנות את מעבר בית החולים בהתחייבות של הכללית לא לצמצם את שירותי הקהילה הניתנים באזור חיפה (ובפרט באמצעות המרכזים הרפואיים לין וזבולון) ובהקצאת שטחים ייעודים על ידי עיריית קרית אתא להקצאת ופיתוח שטחים עירוניים (חומים) למרפאות קהילתיות שיופעלו על ידי קופות החולים השונות".

בשל החשש כי הכללית תזניח את המבנה של כרמל עד להעברתו לידי בני ציון ולא תשקיע בשמירתו, הצוות ממליץ כי במסגרת ההסכם תחויב הקופה להקצות את הסכומים השנתיים הרגילים לשמירה על תחזוקת בית החולים, באופן שהם לא יפחתו מהסכומים שהוקצו לכך בחמש השנים האחרונות.

 

המרכז הרפואי בני ציון (צילום: תמיר אסרף)

המרכז הרפואי בני ציון (צילום: תמיר אסרף)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. הרס חיפה העברת אלפי משרות לקריות - על קמצנות משרד הבריאות

    יש להעביר את בית חולים בני ציון למתחם בית חולים בני ציון.
    ולהעביר את בית חולים כרמל למתחם בית חולים כרמל
    תפסיקו לפגוע בחיפה כבר, זה נמאס
    רוצים בית חולים בקריות תממנו הקמתו בקריות ותכשירו עוד רופאים וצוותים עבורו עד להקמתו.
    הקמצנות של המדינה כשזה בפריפריה מקוממת בתל אביב לא היו מעזים לסגור ולהעביר בית חולים ממקום למקום

  2. דלית

    שוכחים את בעית הנגישות בכניסה וביציאה מכרמל בלי חני ותוספת מטורפת של פינוי בינוי. כל הרחוב שסותם את הכניסה והיציאה לתושבי הרחובות, פקקים איומים בכל שעות היום וצפיפות נוראה. חלם חלם חלם של העיריה העלובה הזאת

  3. פשוט מהלך הזוי ומסוכן

    מצד אחד מוסיפים בפיתוח טירת כרמל, עתלית, דרום חיפה ופינוי בינוי שכונות החוף עוד 100 אלף תושבים בעשרים השנים הבאות.
    ואז באים ומצופפים להם את בית החולים שצריך לתת שירות ובקושי עומד במצב הנוכחי יחד עם בני ציון ועוד סוגרים ומעבירים אחד מהם. השתגעו לחלוטין

  4. עמית

    כרגע זאת רק תוכנית ולפי הכתבה לא יוותרו לקופה בכל הקשור לאיכות השירות(או שינסו איכשהו לשמור עליו–לא ברור איך). לגבי כמות בתי החולים גם לא(אם הבנתי נכונה)..

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תעבירו את רמבם אפשר להקים במקומו הרבה מלונות וקניון שתושבי חיפה שבאים לים ובת גלים צריכים יותר

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר