תפוח בדבש (צילום: אלי דדון)
תפוח בדבש (צילום: אלי דדון)

המאכלים של חגי תשרי: היתרונות, המיתוסים וההמלצות

תפוח בדבש, ראש של דג, רימון, תמרים ופירות יבשים הם רק חלק ממאכלי שולחן החג. דקלה אופיר בירמן, מנהלת היחידה לתזונה במרכז הרפואי כרמל, ורותם להב אפלמן, דיאטנית קלינית בכרמל ומנחת סדנאות "כללית באלנס", מסבירות: כך תצלחו בשלום את חגי תשרי

פורסם בתאריך: 13.9.23 13:12

תפוח

סגולות בריאותיות: כולנו מכירים את המשפט: An apple a day – keeps the doctor away. התפוח עשיר בוויטמין C ובסיבים מסיסים המסייעים להורדת רמת הכולסטרול בדם, לאיזון רמות הסוכר, להסדרת תפקוד מערכת העיכול ולהשגת תחושת שובע. הוא גם עשיר בנוגדי חמצון ותורם לבריאות הלב וכלי הדם.

ניפוץ מיתוסים: תפוח ירוק מכיל פחות סוכר מתפוח אדום? לא נכון. הטעות נובעת מההבדלים ברמת המתיקות שמורגשת בפה. בפועל תפוחים ירוקים וחמוצים מכילים כמות זהה של פחמימות, סוכרים וקלוריות כמו תפוחים אדומים. החומציות הנובעת מחומצות אורגניות המצויות בתפוח הירוק ומטשטשות את המתיקות.

ההמלצה: אכלו את התפוח עם הקליפה, כדי לשמר את הערך התזונתי שלו וליהנות מסגולותיו הבריאותיות.

תמר

סגולות בריאותיות: התמרים עשירים בנוגדי חמצון בשם פוליפנולים ובאשלגן ומכילים מינרלים חשובים כגון סידן וברזל.

ניפוץ מיתוסים: התמרים עשירים בסוכר ולכן לא מתאימים לחולי סוכרת. לא נכון. התמר מהווה תחליף לחטיף מתוק וניתן לשלבו בתפריט כחלק מכמות הפחמימות היומית. להשגת עלייה מתונה יותר בערכי הסוכר, מומלץ לשלב את התמר עם מזון שומני כמו אגוזי מלך או חמאת בוטנים.

ההמלצה: רוב הפירות המיובשים נחשבים למזונות אולטרה-מעובדים. הם מכילים כמויות גדולות של סוכר מוסף וחומרי שימור. התמרים מתייבשים על העץ כחלק מתהליך ההבשלה הטבעי שלהם, ללא תוספת סוכר וחומרים משמרים, ולכן עדיף לבחור בהם על פני פירות יבשים אחרים.

דיאטניות כרמל דקלה אופיר בירמן ורותם אפלמן (צילום: אלי דדון)

דיאטניות כרמל, דקלה אופיר בירמן ורותם אפלמן (צילום: אלי דדון)

דבש

סגולות בריאותיות: ברפואה העממית מיוחסות לדבש סגולות מרפא רבות, בפועל יש מעט מאוד מחקרים המגבים את היעילות הרפואית של הדבש.

ניפוץ מיתוסים: דבש הוא סוכר טבעי ולכן הוא בריא יותר מסוכר. לא נכון. כפית דבש שווה מבחינת תכולת הסוכרים והקלוריות לכפית סוכר ובעלת אפקט זהה על עליית רמות הסוכר בדם. הסוכר העיקרי בדבש הינו פרוקטוז, שהוא למעשה סוכר פשוט, וצריכה של כמויות גדולות ממנו עשויה להעלות את רמות השומנים בדם ולהגביר הצטברות שומן בכבד.

ההמלצה: מומלץ להמעיט באכילת דבש ומתוקים. יש להימנע ממתן דבש לתינוקות עד גיל שנה,  עקב חשש מזיהום נבגים של החיידק בוטיליניום.

 

 

דגים

סגולות בריאותיות: הדגים מכילים חלבון איכותי קל לעיכול, עשירים ביוד ובחומצות שומן בלתי רוויות התורמות לבריאות. מחקרים בנושא מצביעים על קשר הפוך בין צריכת דגים לתחלואה לבבית.

ניפוץ מיתוסים: דגי ים עשירים בשומן ולא מומלצים למי שמעוניין לשמור על המשקל? לא נכון. דגי ים עשירים בשומן בלתי רווי מסוג אומגה 3 ו-6, ודלים בשומן רווי וכולסטרול. ארגון הלב האמריקאי ממליץ על אכילת דגי מים עמוקים לפחות פעמיים בשבוע. לדוגמה: סלמון, סול, מקרל סרדינים וטונה. בשנים האחרונות גם דגי הבריכה בארץ מועשרים באומגה 3, ולכן גם הם מאוד מומלצים.

ההמלצה: לא רק לסוג הדג יש השפעה על איכותו התזונתית, חשובה לא פחות שיטת הבישול.  מומלץ להמעיט בטיגון ולהעדיף שיטות הכנה כמו אפייה, אידוי או בישול.

רימון

סגולות בריאותיות: פרי הרימון, זרעיו וחלקים נוספים שלו (הפרחים והעלים) עשירים ברכיבים ביו אקטיביים, כמו טנינים, פוליפנולים, אנטיאוקסידנטים, ויטמינים ועוד .

ניפוץ מיתוסים: מומלץ לשתות מיץ רימונים. לא נכון. מומלץ לאכול את הפרי בשלמותו ולא כמיץ. בדרך הזו אנו זוכים לקבל מיתרונותיו של הפרי – סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. כמו כן, כוס של מיץ רימונים עשויה מכמה וכמה רימונים, ולכן היא מכילה הרבה סוכר וקלוריות.

ההמלצה: מומלץ לשלב את הרימון כחלק מצריכת הפירות היומית.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר