ד”ר נדים נאסר (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
ד”ר נדים נאסר (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

המטרה: להוריד את מינון הסטרואידים לילדים

במחקר שערך ד”ר נדים נאסר, מומחה לרפואת ילדים בשירותי בריאות כללית, על השפעת הטיפול במחלת פאפא נמצא כי מינון נמוך של סטרואידים הביא לאותה תוצאה

פורסם בתאריך: 3.11.17 10:30

גישה להורדת מינון הסטרואידים בטיפול במחלת הילדים פאפא התגבשה במחקרו של ד”ר נדים נאסר, מומחה ברפואת ילדים בשירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, שפורסם ב־“Medical Journal Austrasian”.

ד”ר נאסר חקר במשך שנתיים את מחלת פאפא הגורמת סבל רב לילדים. פאפא היא מחלת ילדים המופיעה אצל שישה מתוך 100 ילדים מגיל חצי שנה ועד גיל 12. מדובר במחלת חום חוזרת המלווה בפצעים בפה, בדלקת שקדים, באודם דלקתי בלוע ובבלוטות לימפה מוגדלות בצוואר. החום נמשך כמה ימים על אף טיפול אנטיביוטי ולצדו צמרמורות, כאבי גרון וכאבים בפה. לעתים קרובות מפסיק התקף החום ללא טיפול לאחר עשרה ימים, אך בדרך כלל חוזרת המחלה בתדירות גבוהה של אחת לשבועיים עד אחת לחודשיים-שלושה. לרוב נעלמת המחלה בגיל 8 בלי להשאיר שום סימנים, אך דווחו גם מקרים של מבוגרים שאובחנו כלוקים בה.

 

 

 

מבין כל הטיפולים נמצא כי מתן סטרואיד פרדניזון במנה חד פעמית, בהתאם למשקלו של הילד, עזר לילדים, והחום הפסיק עד להתקף הבא. אלא שהורים שנרתעו ממינון גבוה של הסטרואיד נתנו על דעת עצמם מינון שלא חושב לפי משקל. באופן מפתיע התברר כי גם מינון זה הביא להצלחת הטיפול, ותוך שעתיים עד 12 שעות פסק ההתקף. על רקע מידע זה בדק ד”ר נאסר באופן מחקרי אם מינון נמוך הוא אכן יעיל ובאיזה שיעור מהמטופלים.

לאחר קבלת האישורים הדרושים מהוועדות בשירותי בריאות כללית, לרבות ועדת הלסינקי, הוחל במחקר שנמשך שנתיים. במסגרת המחקר נערך מעקב אחר 132 ילדים שאובחנו כחולים במחלת פאפא ושהגיבו בחמש אפיזודות עוקבות למתן סטרואידים במינון סטנדרטי של חצי מ”ג, שפעילותו הרפואית היא פי חמישה מזו של פרדניזון. נמצא כי הטיפול החלופי, במינון הנמוך יותר, פעל היטב וכי הושגו שתי מטרות: הורדת מינון הסטרואידים בטיפול במחלת פאפא, ויצירת פתח למחקר נוסף במחלות אחרות המגיבות לסטרואידים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר