דר ברק צפריר (צילום: אלי דדון)
דר ברק צפריר (צילום: אלי דדון)

אבחון וטיפול בהיפרכולסטרולמיה משפחתית

מחקרו של ד"ר ברק צפריר, קרדיולוג בכיר במערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי כרמל ומנהל השירות המרחבי למניעה ולשיקום מחלות לב של שירותי בריאות כללית, פורסם בכתבי עת רפואיים בארץ ובעולם

פורסם בתאריך: 5.11.17 13:04

המרכז הרפואי כרמל בחר בד"ר ברק צפריר, קרדיולוג בכיר במערך הקרדיולוגי בבית החולים ומנהל השירות המרחבי למניעה ולשיקום מחלות לב של שירותי בריאות כללית, למחבר הפרסום המדעי הנבחר של החודש לאחר שפרסם בחודשים האחרונים בכתבי עת מדעיים בארץ ובעולם עבודות אפידמיולוגיות אשר בוחנות מאפייני אבחון וטיפול במחלת ההיפרכולסטרולמיה המשפחתית.

"היפרכולסטרולמיה משפחתית היא מחלה גנטית שכיחה המאופיינת ברמות כולסטרול גבוהות בדם מגיל צעיר", מסביר ד"ר צפריר, "זיהוי המחלה בשלב מוקדם מאפשר התחלת טיפול והפחתה משמעותית של הסיכוי לפתח טרשת עורקים קלינית בגיל צעיר, כמו גם יכולת לסקור ולזהות קרובי משפחה נוספים הסובלים מהמחלה בשל המרכיב הגנטי. במרחב חיפה וגליל מערבי של הכללית יש תמהיל אתני ייחודי, ובו כמה אוכלוסיות עם שכיחות גבוהה במיוחד של המחלה".

 

 

בפרויקט האחרון שלו יצר ד"ר צפריר בסיס נתונים של מטופלים במרחב עם סבירות גבוהה למחלה על סמך בדיקות מעבדה ופרטים קליניים אשר זמינים ברשומות הרפואיות. בסיס הנתונים הוקם בעזרת יחידת הביזור במרחב חיפה וגליל מערבי של הכללית לאחר אישור ועדת הלסינקי קהילה. מתחקור בסיס הנתונים התגלה כי אחד מכל 350 מהמבוטחים במרחב הוא בעל סבירות גבוהה לקיום המחלה. בסיס הנתונים אפשר לצוות לזהות יישובים ספציפיים שבהם המחלה שכיחה יותר ולבחון פערי טיפול, בין השאר באמצעות השוואה בין מרשמים לניפוקים של טיפול תרופתי. בנוסף נבחנו היקף התחלואה הקרדיווסקולרית משנית למחלה והמנבאים להיארעות טרשת עורקים קלינית במטופלים אלה. חלק מהמטופלים שלוקים במחלה החלו בטיפול חדשני בזריקות להפחתת כולסטרול, ובתקופה הקרובה מתוכנן פרויקט התערבותי בכמה יישובים שבהם זוהתה שכיחות גבוהה במיוחד של המחלה.

מכרמל נמסר כי בבית החולים, בתפקידו כבית חולים אקדמי ומחקרי, שמים דגש על מחקר אקדמי מתקדם. "המחקר על כל שלביו הוא המנוע לקידום ולשיפור הרפואה", אומר סגן מנהל כרמל ד"ר גיל לביא, "אנו מייחסים חשיבות רבה לעיסוק השוטף במחקר בשילוב עם הטיפול בחולה, ומעודדים את העשייה המחקרית בקרב צוות בית החולים. בכרמל מתבצעת פעילות מחקרית ענפה המשתרעת על פני כל תחומי הרפואה, ותוצאותיה מוצגות בכנסים לאומיים ובין לאומיים ומתפרסמות בעיתונות המדעית הבין לאומית. זהו מחקר משמעותי עם יישום אמיתי בשטח שיתרום למניעת תחלואה בקהילה ובמטופלים שלנו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר